hitta sadel, behöver hjälp!

Netted

Trådstartare
jag har varit i varenda hästaffär här hemma och letat billiga kvalitetsadlar.. men utan lycka. jag tog till och med en källquist (egentligen inget jag ville) med hem, då det var den enda sadeln som fanns med rätt bomvidd, men bommen är för rak..

hästen är en nordsvenskkorsning och ja, ganska bred över ryggen. så vid eller x-vid är vad han behöver.. ingen speciellt stor manke.. källquisten är för rak i bommen och stübben är för svängd.. finns det något däremellan? eller har jag missuppfattat att stübbensadlarna har väldigt svängda bommar? har även en hubertus hemma, men även den är för svängd.. vet att vi hade en Santa Cruz till honom ett tag, och den satt bra! :)

hans rygg ser ut såhär ungefär:
DSCF4150.jpg

jag letar efter en BILLIG sadel (tyvärr får man ju inte så mkt för priset) men han ska endast ha den över sommaren, och behöver något att muskla sig i.. samt att vi tyvärr inte har råd med annat. har tittat på några sadlar från hööks, vet ni hur bommen ser ut på dem? (inga tal om vad billiga sadlar kan göra med hästens rygg.. är väl medveten om det, men jag är väldigt mån om att sadeln iaf passar hästens rygg!)

hööks allroundsadel? http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024
CH dressyrsadel syntet? http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024
CH allroundsadel syntet? http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024

ni får jättegärna komma med andra förslag som ni kan tänka er.. är verkligen desperat behov av en passande sadel.. i "värsta" fall får det bli en bomlös.

tack på förhand :bow:

Sv: hitta sadel, behöver hjälp!

Var Källquist för RAK? Den passar ju jättesvankiga hästar... :crazy:
Vad har hästen för bomvinkel? Hur ser ryggen ut under arbete? Det bnästa är ju att åka till en bra utprovare...
Och om du vet vad en lågprissadel kan göra med en hästs rygg, oavsett om den passar eller inte, VARFÖR vill du då ha en?

ja, den var för RAK.

därför att jag anser att sålänge sadeln sitter bra så spelar det ju inte någon roll om det är en lågprissadel eller inte. är ju inte precis tänkt att jag ska sätta på honom en billig sadel som inte passar.. och jag har inte råd med något annat, så antingen en ny billig sadel eller en begagnad kvalitésadel (vilket uppenbarligen inte finns här hemma, och tid för att köpa en begagnad på nätet finns inte, då kan jag ju inte heller lämna tillbaka den om den inte passar.

det är en "övergångssadel jag ska ha", han lär innan sommaren är slut behöva en ny sadel igen.

ang bomvidden, jag vet inte vad x-vid motsvarar?

Vad har hästen för BOMVINKEL? Inte bomvidd. Mät hästen, vet du inte hur så kolla i tråden "Hur man mäter bomvinkeln på en sadel" som finns under mina gamla trådar.
Det spelar VISST roll om sadeln är en lågprissadel, även om den ser ut att passa. De har en kass bom som inte fördelar din vikt på ett bra sätt, fruktansvärt dålig stoppning och är oftast sneda på någon vänster.
Du kan visst köpa på nätet och få öppet köp. Finns flera nätbutiker med begagnat som lämnar öppet köp.
Men har du inte mer än 1-2 000 att lägga så kommer du inte kunna få något vettigt, speciellt inte iom att hästen är bred. Antingen så får du spara eller så får du vara utan sadel.

Testa en Wintec, de är jättebilliga och svängda i bommen när de blir vidare =)

Jag köpte en bomlös Pfiff förra sommaren.... och hästen musklade raskt ur sej ur sin bomsadel så det tog tills i vintras innan jag hittade en jag kunde hoppa i...

Men titta runt lite på annonssidorna på nätet, har sett flera sådana ute till priser under 2 000:-

Pfiffen verkar vara både billigare, med utrustning, och bättre sydd än dom dyrare som Hööks och Börjes har... dom har en tendens att vara snedsydda i olika grader...

Lycka till

och det är..? :p

Såna sadlar som Försvaret använde/använder. Sök på tex bukefalos annonssidor på manskapssadel eller googla så hittar du säkert en bild. Många tycker att de är hårda att sitta i, men det är en vanesak. (Har ridit 6,5timmar i en sån helt utan problem). Priserna ligger runt 1000lappen och uppåt, ibland billigare beroende på skick, och de är definitivt värda ett par tusen. (Tycker jag.)

Jag köpte en bomlös Pfiff förra sommaren.... och hästen musklade raskt ur sej ur sin bomsadel så det tog tills i vintras innan jag hittade en jag kunde hoppa i...

Men titta runt lite på annonssidorna på nätet, har sett flera sådana ute till priser under 2 000:-

Pfiffen verkar vara både billigare, med utrustning, och bättre sydd än dom dyrare som Hööks och Börjes har... dom har en tendens att vara snedsydda i olika grader...

Lycka till

tack för ditt svar! :bow:

jag ska kika runt lite! kan mkt väl tänka mig att det är så, har läst runt lite i olika trådar och förstått att alla inte alltid är bra gjorda.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 968
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 670
Senast: Magnum
·
Utrustning Hej! Har nu gett mig ut i sadelhavet och behöver lite tips! Jag har en 4 åring som för tillfället är lite överbygg, omusklad och...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: Idaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II