Hitta stallplats utan häst, hur gör man?

cloudcastle

Trådstartare
Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett ridläger som man har som sin egna i ca 10 månader. Planen är då att kontakta lite olika ridläger för provridning under våren nästa år för att sedan (förhoppningsvis) ta hem den under hösten. Vid den första kontakten med de olika ridlägerna behöver jag ju då ha en stallplats "klar" för att kunna beskriva hur och vart hästen ska stå m.m. Detta pussel väcker lite frågor hos mig som jag hoppas att någon av er därute kan hjälpa mig få lite mer klarhet i :)

1. Min spontana tanke är att en stallägare hellre väljer att hyra ut sin boxplats till någon som kan beskriva exakt hur sin häst är. Jag kommer ju inte veta någonting om den eventuella hästen, varken storlek (är öppen för både d-ponny och storhäst), om det är ett sto eller en valack eller hur den är i hagen m.m. Är orolig över att det kommer bli svårt att hitta stallplats pga det här, men jag kanske bara överdriver. Vad tror ni?

2. Hur lång tid innan ska jag börja leta stallplats? Jag har en del krav och är rädd att jag inte ska hitta det jag söker precis vid våren när jag ska börja kontakta ridläger. Är det vanligt att hyra en tom boxplats i flera månader, kanske ett halvår, bara för att "reservera" den? Lediga stallplatser i närområdet dyker upp med jämna mellanrum men det är inte ofta de möter alla mina olika krav.

3. Slutligen tar jag tacksammast emot alla möjliga tips som har med stallplatsletandet att göra :D Ska man skriva en lista på viktiga och mindre viktiga krav? Är ett större stall med fler inackorderingar att föredra eller har ni erfarenhet av att mindre stall är "bättre"? Något som är viktigt att tänka på när man ska ut och kolla?

Mvh en total nybörjare på detta :confused:
 
1. Det beror säkert på vad det är för stall. Kanske mer i små stall där tex alla hästar måste kunna dela hage? I större stall lär det inte vara ngt problem. Stallägaren är nog mest mån om att hitta rätt person att hyra ut till.

2. Svårt att säga, men hellre för tidigt än för sent. Det är absolut inte ovanligt att betala för tom box tills man hittar hästen.

3. Ang större eller mindte stall så är det en smaksak. Personligen föredrar jag större stall som verkligen bedrivs professionellt, min erfarenhet är att det är bättre ordning då och att man ses som kund.
 
Vet ej om Stall Sjöhästen på Visingsö bytt ägare sedan mitten på 90 talet men:

Våran då varande ungdomssektion köpte i alla fal en vad de trodde 12 årig valack från dem. Döm om deras förvåning när de något år senare i ett av mina gamla Penny från tidigt 80 tal hittade en poster och reportage om Stall Sjöhästen såg sin då varande 6 åriga valack (född 1974) i en bild serie på både hopp och dressyrbana. Visade sig att han var 22 år då de köpte honom.

Så om det inte är nya ägare/representanter för Sjöhästen sedan 90 talet skulle jag vara försiktig med att hyra från dem.
 
1. jag har stått i flera stall och det har så gott som alltid varit viktigt vad man har för sorts häst. Sto eller valack, ranghög eller låg, fungerar bra i flock etc.
2. Jag skulle börja titta på de stall som finns inom vettigt avstånd och se vilka som uppfyller kraven. Är det några som verkar vettiga skulle jag göra en intresseanmälan. Jag har inte varit med om att någon hyr en stallplats medan denne letar häst, men gör man det i ett stall med pass får man nog vara beredd på att ta pass alternativt kolla om det går att köpa sig fri från det.
3. Jag tycker att man ska göra en lista på vilka behov man har utifrån egna och hästens behov. Kollektiv-halvkollektiv-fullskötsel? Ridhus-ridbana-ingetdera? Ridvägar? Förvaringsmöjligheter för prylar? Toalett? Har man en häst som vill ha kompisar eller stå själv i hage? Gillar hästen liv och rörelse eller lugn och ro?
Jag har stått i stora stall och varit enda inackorderingen. Är man det med rätt stallägare är det rätt skönt att inte behöva förhålla sig till så många. Är man i ett mindre stall med få som man klickar med är det tråkigare. Då är det roligare med ett sr'törre stall där man förhoppningsvis hittar fler som man klickar med.
 
Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett ridläger som man har som sin egna i ca 10 månader. Planen är då att kontakta lite olika ridläger för provridning under våren nästa år för att sedan (förhoppningsvis) ta hem den under hösten. Vid den första kontakten med de olika ridlägerna behöver jag ju då ha en stallplats "klar" för att kunna beskriva hur och vart hästen ska stå m.m. Detta pussel väcker lite frågor hos mig som jag hoppas att någon av er därute kan hjälpa mig få lite mer klarhet i :)

1. Min spontana tanke är att en stallägare hellre väljer att hyra ut sin boxplats till någon som kan beskriva exakt hur sin häst är. Jag kommer ju inte veta någonting om den eventuella hästen, varken storlek (är öppen för både d-ponny och storhäst), om det är ett sto eller en valack eller hur den är i hagen m.m. Är orolig över att det kommer bli svårt att hitta stallplats pga det här, men jag kanske bara överdriver. Vad tror ni?

2. Hur lång tid innan ska jag börja leta stallplats? Jag har en del krav och är rädd att jag inte ska hitta det jag söker precis vid våren när jag ska börja kontakta ridläger. Är det vanligt att hyra en tom boxplats i flera månader, kanske ett halvår, bara för att "reservera" den? Lediga stallplatser i närområdet dyker upp med jämna mellanrum men det är inte ofta de möter alla mina olika krav.

3. Slutligen tar jag tacksammast emot alla möjliga tips som har med stallplatsletandet att göra :D Ska man skriva en lista på viktiga och mindre viktiga krav? Är ett större stall med fler inackorderingar att föredra eller har ni erfarenhet av att mindre stall är "bättre"? Något som är viktigt att tänka på när man ska ut och kolla?

Mvh en total nybörjare på detta :confused:

1. Jag tror att få har nån större åsikt om att ta emot en D-ponny eller en storhäst om jag ska vara ärlig. Så stor är inte skillnaden. Om man kommer ner till A- och B-ponnys så blir det ju skillnad och hagarnas staket kan behöva vara anpassade osv. Då är det nog fler som vill veta om det är ett sto eller valack. Sen är nog det faktum att du planerar ta en häst från just ett ridläger en information som ger en del. T.ex. så vet man att hästen förmodligen är lätthanterlig och väluppfostrad. Van att hanteras av olika människor och har troligtvis gått i flock. Det är nog få ridläger som har hästarna ensamma i små frimärkshagar. Iaf är det min erfarenhet.

2. Det beror på hur svårt det är att hitta stallplats där du bor.

3. Det beror på vad du (och hästen) föredrar. Jag föredrar mindre stall. För mig är platsen viktigare än storleken på stallet. Jag vill ha fina ridvägar lättillgängligt då jag rider mest ut. Nån annan vill ha en bra ridhus nära stallet osv. Nåt som är värt att tänka på är hur kulturen är i stallen. Den kan variera från stall där folk tävlar mycket till stall med bara skogsmullar. Vill du ha stallkompisar att rida ut tillsammans med eller är du nöjd med att rida ut ensam.
 
Jag köpte min första häst ( egentligen andra, men första var för 30 år sedan) förra sommaren. Min plan var egentligen också att först hyra en häst från ett ridläger ( men var lite för sent ute så det blev så att jag köpte en häst i stället). Jag nappade på en annons om ledig stallplats på ridskolan jag red på och talade då om mina planer. Det var inga problem för dem att jag inte visste vilken häst det skulle bli. Jag fick boka platsen från mitt tilltänkta datum i mitten av augusti och behövde inte betala för tom plats under tiden.
 
1. Jag fixade stallplats innan jag köpte hästen. En förutsättning för att jag ska kunna ha häst är att jag har en stallplats eftersom jag inte kan ha hästen hemma. Jag slängde ut en del krokar bland mina bekanta och det slutade med att jag fick kontakt med en nästgårdsgranne till en bekant som råkade ha en box ledig. Eftersom boxen stod tom och de egentligen inte höll på med inackorderingsverksamhet utan bara hade sina egna hästar så fanns det ingen press sas att boka upp boxen och börja betala hyra utan vi kom överens om att när det började dra ihop sig på allvar så skulle jag säga till, och givetvis även säga till om jag av någon anledning la ned planerna på hästköp. Vi pratade en del om våra respektive förhållningssätt när det gäller hästar och jag presenterade mina ambitioner och vad det är för typ av häst jag letar efter. Om det skulle bli ett sto eller en valack var ju såklart omöjligt att veta men jag var tydlig från början med vad det är för typ av häst jag letar efter, temperament, hanterbarhet osv. Eftersom in- och utsläpp samt fodring på dagen ingår i hyran så är det viktigt att stallägaren känner sig bekväm med att hantera hästen och att hästen inte blir ett problem för dem.

2. Jag skulle säga att det nog är smart att börja leta stallplats så tidigt som möjligt, typ redan nu. Eftersom du verkar ha en hel del specifika krav på vad som ska finnas i stallet så gör det ofta att det tar längre tid än om man i princip kan tänka sig vad som helst. Jag skulle också rekommendera att sätta upp dig på några olika turlistor hos stall som är fulla just nu men som har ett kösystem, ganska vanligt på ridskolor och ridklubbar. Även om man kanske inte har just det stallet som förstahandsval är det bra att ha en back-up ifall något händer eller om man i framtiden blir erbjuden en plats och kanske inser att man inte riktigt trivs i det stallet man står i just då.

3. Detta är första gången jag står inackorderad så för- och nackdelar med stort vs litet stall är jag inte jätteinsatt i, men såklart finns det både + och - med båda. Jag står i ett litet stall, det är bara jag och stallägaren. Ett klart plus är att det är lugnt, det är inte en massa spring hit och dit, hästar ut och in, upptagna spolspiltor osv. Paddocken är ledig 9/10 ggr när jag är i stallet och jag behöver aldrig dela paddocken med någon annan utan kan jobba hästen själv, lägga ut vilka bommar jag vill och hålla på hur länge jag vill utan att ha någon tidspress för att andra har bokat paddocken efter mig. En nackdel är ju att man då nästan alltid är själv. Att få tag i hjälp om det händer något är inte alltid givet och om något händer inne i stallet och man blir liggande kan det ta många timmar innan någon hittar en. Man har sällan någon att prata med, vilket kan vara både bra och dåligt beroende på vilket humör man är på.

Gällande tips på vad man ska kolla på när man är ute och tittar på stall så skulle jag nog tipsa om att titta på detaljerna i och runt stallet. Finns det tex en White board uppsatt som är fullständigt nedklottrad med lagom passivt aggressiva meddelanden om att komma ihåg att sopa stallgången och långa listor med 5000 regler och förhållningsordrar? Givetvis är det helt okej med regler och sånt måste finnas, ju större stall desto viktigare att det är tydligt, men det finns en gräns för vad som är rimligt och vad som är ett pedantiskt kontrollbehov. Hur blir man bemött av personal/hyresgäster när man kommer och kollar? Hur verkar stämningen i stallet? Vad är det för typ av personer som står uppstallade där? Är det mycket barn och ungdomar som rör sig i stallet? Att ha rätt faciliteter är givetvis viktigt men det är också extremt viktigt med den sociala biten hästägarna emellan. Man behöver inte vara bästa vän med alla men precis som på en arbetsplats måste man kunna komma överens på en rimlig nivå för att man ska kunna stå ut med att vara där i längden.

Slutligen vill jag också slå ett slag för det uppenbara, skriv ett TYDLIGT kontrakt där det inte finns några som helst frågetecken om vad som gäller i olika situationer.
 
Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett ridläger som man har som sin egna i ca 10 månader. Planen är då att kontakta lite olika ridläger för provridning under våren nästa år för att sedan (förhoppningsvis) ta hem den under hösten. Vid den första kontakten med de olika ridlägerna behöver jag ju då ha en stallplats "klar" för att kunna beskriva hur och vart hästen ska stå m.m. Detta pussel väcker lite frågor hos mig som jag hoppas att någon av er därute kan hjälpa mig få lite mer klarhet i :)

1. Min spontana tanke är att en stallägare hellre väljer att hyra ut sin boxplats till någon som kan beskriva exakt hur sin häst är. Jag kommer ju inte veta någonting om den eventuella hästen, varken storlek (är öppen för både d-ponny och storhäst), om det är ett sto eller en valack eller hur den är i hagen m.m. Är orolig över att det kommer bli svårt att hitta stallplats pga det här, men jag kanske bara överdriver. Vad tror ni?

2. Hur lång tid innan ska jag börja leta stallplats? Jag har en del krav och är rädd att jag inte ska hitta det jag söker precis vid våren när jag ska börja kontakta ridläger. Är det vanligt att hyra en tom boxplats i flera månader, kanske ett halvår, bara för att "reservera" den? Lediga stallplatser i närområdet dyker upp med jämna mellanrum men det är inte ofta de möter alla mina olika krav.

3. Slutligen tar jag tacksammast emot alla möjliga tips som har med stallplatsletandet att göra :D Ska man skriva en lista på viktiga och mindre viktiga krav? Är ett större stall med fler inackorderingar att föredra eller har ni erfarenhet av att mindre stall är "bättre"? Något som är viktigt att tänka på när man ska ut och kolla?

Mvh en total nybörjare på detta :confused:
Gör två sökande. Leta stallplats först. Gärna på en större anläggning, ridskola där du kan få professionell betald hjälp vid nyhäst-problem som är lösbara vid bara lite mindre hjälp. Sen letar du samtidigt efter din drömplats. Ofta är ju drömplatsen där dina kompisar är, nya eller gamla kompisar. Många annonser av hästar kräver ju bevisad stallplats för att du ska få köpa hästen.
 
Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett ridläger som man har som sin egna i ca 10 månader. Planen är då att kontakta lite olika ridläger för provridning under våren nästa år för att sedan (förhoppningsvis) ta hem den under hösten. Vid den första kontakten med de olika ridlägerna behöver jag ju då ha en stallplats "klar" för att kunna beskriva hur och vart hästen ska stå m.m. Detta pussel väcker lite frågor hos mig som jag hoppas att någon av er därute kan hjälpa mig få lite mer klarhet i :)

1. Min spontana tanke är att en stallägare hellre väljer att hyra ut sin boxplats till någon som kan beskriva exakt hur sin häst är. Jag kommer ju inte veta någonting om den eventuella hästen, varken storlek (är öppen för både d-ponny och storhäst), om det är ett sto eller en valack eller hur den är i hagen m.m. Är orolig över att det kommer bli svårt att hitta stallplats pga det här, men jag kanske bara överdriver. Vad tror ni?

2. Hur lång tid innan ska jag börja leta stallplats? Jag har en del krav och är rädd att jag inte ska hitta det jag söker precis vid våren när jag ska börja kontakta ridläger. Är det vanligt att hyra en tom boxplats i flera månader, kanske ett halvår, bara för att "reservera" den? Lediga stallplatser i närområdet dyker upp med jämna mellanrum men det är inte ofta de möter alla mina olika krav.

3. Slutligen tar jag tacksammast emot alla möjliga tips som har med stallplatsletandet att göra :D Ska man skriva en lista på viktiga och mindre viktiga krav? Är ett större stall med fler inackorderingar att föredra eller har ni erfarenhet av att mindre stall är "bättre"? Något som är viktigt att tänka på när man ska ut och kolla?

Mvh en total nybörjare på detta :confused:
När jag köpte häst frågade jag de som hade stallet där jag var medryttare: om jag köper häst, får den stå hos er då? Det var guld värt att som nybliven hästägare ha någon att fråga, någon jag visste kunde hjälpa mig med allt det där jag inte kunde, och som kunde hålla ett försiktigt öga på om jag gjorde något alldeles tokigt. Efter ett år la de ner stallet och jag bytte till ett annat, men fortfarande med en kunnig stallägare, som jag kan fråga om skador, och be om råd (och hon är utbildad tränare så jag kan även rida för henne; guld värt, i synnerhet innan jag hade köpt släp och kunde ta mig iväg). Nu har jag stått i det stallet i arton år och har inga planer på att flytta. 😍

Så mitt tips är att hitta någonstans där du har erfarna människor (med en inställning som matchar din) runt om dig. Det är naturligtvis inte så att någon obetalt ska lösa alla dina problem, men en trygg punkt är väldigt skönt när man står där med problem/funderingar man inte riktigt kan hantera.

(Och apropå att hitta erfaret sällskap: En relevant sak att kolla när man tittar på stall är: hur ofta flyttar folk? I mitt första stall hade jag nästan stått längst i stallet efter ett år; i det andra var jag nyast i gänget efter fyra år. :) Mycket rotation är rörigt både för hästflocken och för människoflocken.)
 
Inte svar på dina frågor, men eftersom det blir din första häst så är det guld värt att stå någonstans där man kan ha en "mentor". D v s där det finns någon som du VET är kunnig, som du litar på och som du kan fråga och be om hjälp när det behövs. Den första egna hästen är ofta överväldigande och man inser hur mycket man inte har koll på. Det finns så många "experter" där ute som kommer att ge dig miljoner olika åsikter och då vill det till att man vet vem man ska lyssna på. Jag vet förstås ingenting om dig, men det är mitt råd generellt när man skaffar sin första häst. :)
 
Du har fått många bra tips!

Det enda jag vill tillägga är att du skall starta på ett ställe där du kan få besked om plats, även om hästen är än så länge okänd.

Trivs du sedan med det, så stannar du kvar, eller letar nu plats.

Det är ingen idé att försöka få besked från den stallägare som inte vågar ge platsen med "osedd" häst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 441
Senast: Sootie
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp