Hitta varma kängor

Magiana

Trådstartare
Jag är i skriande behov av ett par varma kängor att ha i stallet och även att rida i. Dessutom vill jag gärna ha dem till reapris då januari är en tung månad med många räkningar. Frågan är bara var jag ska hitta dem. Den lokala ridsportaffären stängde i höstas för ägaren mådde dåligt. Så då får jag åka längre eller hitta dem på nätet. Men jag känner inte riktigt till var butikerna finns. Granngården hade inget intressant när jag var där. Alla kängor såg så kalla ut. Hööks ligger för långt bort och har inga kängor på rean ändå.

Så frågan är var i Täby, Vallentuna eller eventuellt Norrtälje eller nätet man kan hitta varma kängor, helst till reapris.

Sv: Hitta varma kängor

Om det är lite grövre kängor du ska ha och det inte måste vara av ett ridsportmärke kan jag tipsa om Jula, de har en modell som finns i damstorlekar. Kolla även på Coop Forum!

Kolla in sport/vandringsbutiker, de brukar ha bra kängor. Jag har ett par kängor från inter sport tror jag det är som är riktigt bra. Enda nackdelen är att jag hade velat ha dem något högre till när det är mer snö men de är ordentligt varma och stadiga.

delvis kl.

Tack för tipsen!

Det måste inte var något ridsportmärke. Jag kollade Julas sortiment på nätet och hittade ett par Bluewear som såg intressanta ut, men jag ska kolla Coop och sportbutiken först för de ligger närmast och hittar jag inget vettigt får jag åka till Jula och hoppas de har min storlek i lager.

Om man inte har rätt strumpor på fötterna hjälper inga kängor i världen.

Ett par tunna underyllestrumpor (liners) och sen ett par tjockare yllestrumpor/raggsockar ovanpå. Kör så med vanliga ridskor och klarar utan problem av att rida flera hästar i minus 15 om jag kombinerar med plaststigbyglar.

I de nuvarande kängorna finns det inte en chans i universum att jag skulle kunna få plats med raggsockor i. Dessutom är det min vardagskängor så det är inte någon direkt hit att stå och borsta bort torv och spån från dem samtidigt som jag i tysthet hoppas att ingen märker att jag haft dem i stallet. :o Så ofta blir det gummistövlarna om det inte är alltför kallt. Dessa får jag plats med raggsockor i även om det är lite med nöd och näppe. I ridhus funkar jodhpursen.

Men du har absolut rätt i att man behöver rätt sockor också, så dessa behöver också köpas.

Muckboots, finns på odal/lantmännen. Kalas nöjd med mina som är en modell liknande vanliga ridskor :)

Min mamma köpte dessa http://www.sportamore.se/produkt/38974-mountain-horse-rimfrost-paddock-uni-svart. Kanske inte just från Sportamore, men det var första länken jag hittade:laugh: Jag brukar tjuvlåna dom och dom är dels otroligt mjuka och sköna, men även varma. Jag kan frysa om fötterna även på sommaren och går alltid med strumpor och ulltofflor inne, och jag blir bara lite kall i dom där. Bor i Norrland, så vi har ju rätt kalla vintrar. Har provat många olika vinterskor, men ska man få plats med dom i stigbygeln så går det ju inte med tex skoterskor...
Har tidigare köpt liknade sko från mountainhorse och dom höll i typ 12 år. Så dom var helt klart värda priset. Vet inte ännu om kvalitén på dessa är lika! Men bara jag blir lite rik så kommer jag köpa likadana själv:)

Jag är i skriande behov av ett par varma kängor att ha i stallet och även att rida i. Dessutom vill jag gärna ha dem till reapris då januari är en tung månad med många räkningar. Frågan är bara var jag ska hitta dem. Den lokala ridsportaffären stängde i höstas för ägaren mådde dåligt. Så då får jag åka längre eller hitta dem på nätet. Men jag känner inte riktigt till var butikerna finns. Granngården hade inget intressant när jag var där. Alla kängor såg så kalla ut. Hööks ligger för långt bort och har inga kängor på rean ändå.

Så frågan är var i Täby, Vallentuna eller eventuellt Norrtälje eller nätet man kan hitta varma kängor, helst till reapris.

Förstår att d kan vara skralt med pengar men jag vill ändå slå ett slag för Meindl. Det är rejäla doningar som håller i åratal. Finns många modeller. Jag har köpt skort m stålhätta på jula och de höll väldigt dåligt, fodret i hälen nöttes upp snabbt och passformen var inte så bra. De funkade tillfälligt men egentligen var det 200-300 kr till inte mkt nytta. Just skor är en sån sak som jag slutat konpromissa med. Har ett par rejäla fodrade LaCrosse-stövlar + ett par Meindl-kängor och det klarar jag mig strålande på vintertid. En annan sak som är bra är värmeblock att torka skorna med, finns "fön-modeller" också. Torra, ljumma skor är guld att stoppa fötterna i.

Senast ändrad:

Mitt tips är. Köp en storlek för stora och lägg pengarna på ett par riktigt varma skockar! De värmer betydligt er än kängorna. Yttermaterialet är för att skydda mot vind och väta. Värmen fixar du själv genom lager på lager. Men det får absolut inte bli trångt! Vilket betyder att du kan traska in på närmaste jula och köpa ett par riktigt bra kängor där! Undvik tramskydd och stålhätta. Det gör skorna riktigt kalla!

Mitt tips är. Köp en storlek för stora och lägg pengarna på ett par riktigt varma skockar! De värmer betydligt er än kängorna. Yttermaterialet är för att skydda mot vind och väta. Värmen fixar du själv genom lager på lager. Men det får absolut inte bli trångt! Vilket betyder att du kan traska in på närmaste jula och köpa ett par riktigt bra kängor där! Undvik tramskydd och stålhätta. Det gör skorna riktigt kalla!

Problemet är att Jula har inte "riktigt bra kängor" det är dålig passform och dåligt material. Budgetprodukter som inte håller måttet helt enkelt. Vill man bara ha skorna en säsong kanske det funkar men det är varken vettigt för miljön eller plånboken i längden.

Däremot håller jag med om att det viktigt att ha bra strumpor, och inte minst bra sulor.
Sköter man sina kvalitets-kängor så kan man ha dem i många år.

Instämmer 100%
Rekommenderar tätare "filtade" ullstrumpor + ull/alu-sula
Använd inte bomull innerst mot foten - om man är känslig mot ull så ta vanliga nylonstrumpor underst.

De skor jag använder nu är jodphurs Oliver eller Graningestövlar.

Senast ändrad:

Problemet är att Jula har inte "riktigt bra kängor" det är dålig passform och dåligt material. Budgetprodukter som inte håller måttet helt enkelt. Vill man bara ha skorna en säsong kanske det funkar men det är varken vettigt för miljön eller plånboken i längden.

Däremot håller jag med om att det viktigt att ha bra strumpor, och inte minst bra sulor.
Sköter man sina kvalitets-kängor så kan man ha dem i många år.

Det är konstigt! Jag har köpt kängor där och haft på jobbet 5 dagar i veckan i 2 års tid. De höll då precis lika bra som de jag köpt på sohlbergs för mer än det dubbla;) Min pappa köper även han sina kängor där. Han jobbar också ute 5 dagar i veckan. De håller minst 2 år.

Passformen passar mig som har breda fötter.

Kanske anderssons häst och hund i arninge då? XXL i arninge har oxå ridskor. eller Werner o werner hästsport på vallentuna ridcenter. Annars kanske börjes har ngt lämpligt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka