Hittat duva.

Sel

Trådstartare
Jag hittade en skadad duva på väg till affären ikväll. Vingarna verkar okej och den är pigg som sjutton, men har tydliga skrapsår och blod på ena benet och kan definitivt inte flyga.
Jag har placerat ut en hundbur i trädgården, bäddat, lagt in mat och vatten och sett till att den är säker från vilda djur och katter... får se om den lever imorgon, det är ju så svårt att veta trauma med fåglar, men jag hoppas! :heart

68914082_2434474853438462_3262052920014667776_n.jpg


Jag har verkligen alltid haft världens tilltro tilll SSPCA och ringt dem om alla vilda djur, men efter tillräckliga många oberoende kommentarer om att de helt enkelt avlivar "skräpfåglar" blir jag osäker. Kan alltid prata med dem imorgon, fråga om råd och erbjuda mig att ta hand om den efter förmåga.
 
Jag hittade en skadad duva på väg till affären ikväll. Vingarna verkar okej och den är pigg som sjutton, men har tydliga skrapsår och blod på ena benet och kan definitivt inte flyga.
Jag har placerat ut en hundbur i trädgården, bäddat, lagt in mat och vatten och sett till att den är säker från vilda djur och katter... får se om den lever imorgon, det är ju så svårt att veta trauma med fåglar, men jag hoppas! :heart

68914082_2434474853438462_3262052920014667776_n.jpg


Jag har verkligen alltid haft världens tilltro tilll SSPCA och ringt dem om alla vilda djur, men efter tillräckliga många oberoende kommentarer om att de helt enkelt avlivar "skräpfåglar" blir jag osäker. Kan alltid prata med dem imorgon, fråga om råd och erbjuda mig att ta hand om den efter förmåga.

Bor du inte i Sverige, alltså? Jag tänker på att du skriver SSPCA.

Jag vet inte hur det är utomlands men i Sverige är det ju olagligt att ha vilda djur i mer än 24 timmar så det finns inte så mycket att göra annat än att lämna in till veterinär kopplat till någon viltjour eller låta dem ta bort den. "Skräpfåglar" finns det ju så mycket av tyvärr och man måste väga kostnader mot ett värdigt liv.
 
@Efwa + allmänt.
Tyvärr klarade hon sig inte över natten. Jag hade oavsett varit tvungen att hålla den till nästa dag så jag känner att jag gjorde det jag kunde. Vid inspektion på morgonen var båda ögonen missfärgade så förmodligen var traumat värre än jag trodde.
Himla trist i alla fall, hon var så pigg på kvällen!

Och nej, jag bor inte i Sverige utan i Skottland, och det är helt okej att hålla en vild fågel som på grund av skada inte kan släppas fri, så länge man uppfyller vissa krav. Jag skulle aldrig ge mig på en falk eller kungsfiskare eller någonting annan knepigt naturligtvis, men en stadsduva kändes helt okej att kunna hålla ett tag om det skulle hjälpa. :)

Jag har därefter pratat med min lokala SSPCArepresentant och hon har försäkrat mig om att även "skräpfåglar" får en chans, så nu känns det bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp