Bukefalos 28 år!

Hittat saker som säger emot det många tror. (angående befruktning av ägg - höns)

L

Linkoso

Många säger att man INTE kan se på ett ägg om det är befruktat eller ej om man inte låter det ruvas ett tag (så att det börjar utvecklas).

Var inne på backyardchickens idag (engelsk sida) och hittade denna tråd med bilder också. Där visar dem att man visst kan se om ett ägg är befruktat genom att knäcka det utan att det har blivit ruvat eller stoppat i maskin.

Det är tre olika ägg... Man kan se groddskivan i alla tre, (såklart) men den första är inte befruktad. Alla dessa ägg är färska/nyvärpta.

Hm, när jag tänker efter så ser jag väldigt ofta dessa "måltavlor" i våra ägg medan vissa bara har en liten liten vit prick, precis som på bilderna.

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=16008&p=1

Fick även en till sida av en person som beskrev bra.

http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/pou3580?opendocument

Jag har själv alltid trott att det går att se på något sätt utan att äggen behöver ruvas... Dock så började jag tappa min tro när man fick höra hur "fel" man hade av bland annat uppfödare. (som man tycker vore experter och som man kan lita på)

Hm... Kan vara riktigt nyttigt ju. Om man vill vara säker på att äggen är befruktade innan man lägger dem under någon höna eller i kläckare. Knäck ett ägg och kolla först. Om det ser befruktat ut är det bara att börja samla ägg från den hönan. (en befruktning håller ju flera veckor)

Jag vet inte hur mycket hönsfolk som finns på denna sida men... Hoppas sidorna ger något. :)
 
Sv: Hittat saker som säger emot det många tror. (angående befruktning av ägg - höns)

Tänk att man lär sig nått nytt varje dag! Det är otroligt. Tack!
 
Sv: Hittat saker som säger emot det många tror. (angående befruktning av ägg - höns)

Många säger att man INTE kan se på ett ägg om det är befruktat eller ej om man inte låter det ruvas ett tag (så att det börjar utvecklas).
Stämmer ju rätt bra. Man måste ju in i ägget för att se "befruktningen".

Hm... Kan vara riktigt nyttigt ju. Om man vill vara säker på att äggen är befruktade innan man lägger dem under någon höna eller i kläckare. Knäck ett ägg och kolla först. Om det ser befruktat ut är det bara att börja samla ägg från den hönan. (en befruktning håller ju flera veckor)
Förutsätter att man vet vilken höna som lagt vilket ägg. Finns iofs fångstreden. Det går ändå inte att vara säker på att alla övriga ägg är befruktade och friska.
Har man mer än en tupp blir osäkerheten ännu större. Om man ska vara noga...

Kommer att fortsätta som vanligt, dvs med önskat antal ägg plus reserver. :laugh:

LIA
 
Sv: Hittat saker som säger emot det många tror. (angående befruktning av ägg - höns)

Men åh, jag menar ju att de menar att man inte kan se över huvud taget om ett ägg är befruktat vare sig helt eller knäckt! :D tror du fattade det egentligen. ;)

Och, nej man kan inte vara säker på de andra. Men just den hönan. Man kanske vill (som t.ex. jag) ha avkommor efter just den individen och då är det ju bra att man vet att hon lägger befruktade ägg.
Själv så brukar jag bara lägga under ett gäng ägg utan att hålla på och krångla. :D

Men ändå kul att veta att det är möjligt att se genom detta sätt. (Särkilt för mig efter att ha blivit förklarad som korkad nästan av någon när jag berättade att jag trodde att det fanns ett sätt) :( Lång nos på den personen! >:)
 
Sv: Hittat saker som säger emot det många tror. (angående befruktning av ägg - höns)

Om man utgår från sidan du länkade till, så är inte den kunskapen speciellt spridd. Själv visste jag inte om det, kanske beroende på att jag, när jag behövt veta, använt mig av att lysa äggen istället och då fått klart besked om dom är befruktade och "igång".

LIA
 
Sv: Hittat saker som säger emot det många tror. (angående befruktning av ägg - höns)

Hm... Det är två sidor. Ett forum och en annan sida där det står lite mer fakta.

Jag lyser också mina ägg... Jag ville bara meddela det här för skojs skull. Är det inte kul att få veta lite nya saker?
Känns nästan som om du uppfattar detta som att jag säger åt dig att "nu ska du göra på det här viset" vilket gör mig ledsen. :(

Hm... Eller så kanske jag bara inbillar mig.. Inte på så bra humör idag.
1: Jävla mensvärk!
2: En annan grej jag inte vill prata om här...
 
Sv: Hittat saker som säger emot det många tror. (angående befruktning av ägg - höns)

Visst är det kul, och nyttigt, med nytt kunnande. :bow:

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp