Hittepå terapeuter

Hur lätt är det att få komma till en kurator? Hur lätt är det att betala vad en psykoterapeut kostar om man inte har hög inkomst? Att få hjälp via vården är stört omöjligt i många fall och i många fall behövs det inte ens.

Humbugterapeuter tycker jag är löjligt att kalla seriösa utövare. Varför gör du det? De är inte mer humbug än många andra som är tydliga med vad de gör och vad de har för utbildning. Det finns rötägg inom alla branscher, fel personer på fel platser oavsett utbildning och att mena att alla terapeuter och coacher skulle vara humbug ser jag som lite märkligt.
En psykoterapeut kan kosta sådär 750 kr/tim. Hur mycket billigare kan en coach bli? 750/besök är förvisso mycket för klienten, men inte en svindlande summa för yrkesutövaren. (Tex min dressyrtränare tar 350, men jag lutar åt att det är för lite.)

Hur lätt är det att få komma till en kurator? Hur lätt är det att betala vad en psykoterapeut kostar om man inte har hög inkomst? Att få hjälp via vården är stört omöjligt i många fall och i många fall behövs det inte ens.

Humbugterapeuter tycker jag är löjligt att kalla seriösa utövare. Varför gör du det? De är inte mer humbug än många andra som är tydliga med vad de gör och vad de har för utbildning. Det finns rötägg inom alla branscher, fel personer på fel platser oavsett utbildning och att mena att alla terapeuter och coacher skulle vara humbug ser jag som lite märkligt.
Dels tror jag inte att dessa "terapeuter" är så mkt billigare, sen har jag svårt att tro att de har så mkt alls att komma med. Har aldrig stött på någon coach/terapeut i den här bemärkelsen som jag tyckt verkat seriös.

Självklart ska man inte utge sig för att vara något man inte är. Det är alltid fel oavsett.

Kanske ska påpeka att jag inte menar att de säger att de är psykologer, men att de utger sig för att vara LIKVÄRDIGA och framställer sin utbildning på samma vis. Som jag skrev innan kan det skapa förvirring för gemene man som kanske inte har koll på skyddade titlar, därför borde man vara övertydlig.

Med tanke på hur länge en person kan få vänta på att få hjälp inom berört område så är ju frågan VEM som bär det största ansvaret till att ditten och datten terapeuter förekommer. Dessutom få personer att betala för det.

Jag tror inte att det är så enkelt att man kan beskylla psykvården för det här problemet. Istället tycker jag man kan fråga sig varför "terapeuterna" och coacherna inte väljer en adekvat utbildning när de ändå tagit steget att utbilda sig (förutom de coacherna som utbildar sig på den hyfsat nya linjen då). Absolut kan det vara en faktor att det är svårt att komma in på tex. psykologlinjen, men då finns det ju andra alternativ som socionom (som säkert också kan vara svårt på sina håll) så jag tror inte att det är omöjligt.

Jag tror inte att det är så enkelt att man kan beskylla psykvården för det här problemet. Istället tycker jag man kan fråga sig varför "terapeuterna" och coacherna inte väljer en adekvat utbildning när de ändå tagit steget att utbilda sig (förutom de coacherna som utbildar sig på den hyfsat nya linjen då). Absolut kan det vara en faktor att det är svårt att komma in på tex. psykologlinjen, men då finns det ju andra alternativ som socionom (som säkert också kan vara svårt på sina håll) så jag tror inte att det är omöjligt.

Men det säger sig väl själv?? Plugga i många år eller ta en liten brevkurs när folk ändå tror att coach eller terapeut är någon med gedigen utbildning?
De är btw sällan billigare än en legitimerad psykolog, ofta är de dyrare. De kan mao tjäna bättre utan utbildning...

Har aldrig upplevt att det ska vara en sån enorm brist på psykologer och kuratorer vid vårdcentralerna att man måste söka privat, där jag bor så får man gå till kurator för vad som helst verkar det som. Även om man inte har psykiska problem utan bara behöver någon att prata med om livet.
Det är när det krävs vård av psykiatriker och kanske inläggning på psyk att det blir långa väntetider. Men har man så allvarlig problematik har man absolut inget att göra hos en coach...

Det är ganska läskigt att folk utan riktig utbildning ska röra runt i folks huvud. Jag tror de kan göra stor skada för personer med psykiska sjukdomar.
Visst finns det duktiga coacher men då handlar det mer om deras personliga fallenhet och livserfarenhet än den såkallade utbildningen.

Men det säger sig väl själv?? Plugga i många år eller ta en liten brevkurs när folk ändå tror att coach eller terapeut är någon med gedigen utbildning?
De är btw sällan billigare än en legitimerad psykolog, ofta är de dyrare. De kan mao tjäna bättre utan utbildning...

Har aldrig upplevt att det ska vara en sån enorm brist på psykologer och kuratorer vid vårdcentralerna att man måste söka privat, där jag bor så får man gå till kurator för vad som helst verkar det som. Även om man inte har psykiska problem utan bara behöver någon att prata med om livet.
Det är när det krävs vård av psykiatriker och kanske inläggning på psyk att det blir långa väntetider. Men har man så allvarlig problematik har man absolut inget att göra hos en coach...

Det är ganska läskigt att folk utan riktig utbildning ska röra runt i folks huvud. Jag tror de kan göra stor skada för personer med psykiska sjukdomar.
Visst finns det duktiga coacher men då handlar det mer om deras personliga fallenhet och livserfarenhet än den såkallade utbildningen.

Haha, det är väl lite så jag också resonerar, men ville inte uttrycka mig på det viset :D

Fast det där stämmer inte enligt mina erfarenheter, det är lång väntetid för att få någon from av samtalskontakt i de flesta fallen (även om det bara rör sig om en kurator). Så jag kan väl förstå att man desperat söker en annan väg i vissa fall, men det är ju inte bra för det. Och jag håller med att det är läskigt att någon outbildad får rota i folks huvud.

En psykoterapeut kan kosta sådär 750 kr/tim. Hur mycket billigare kan en coach bli? 750/besök är förvisso mycket för klienten, men inte en svindlande summa för yrkesutövaren. (Tex min dressyrtränare tar 350, men jag lutar åt att det är för lite.)

Måste vara väldigt ovanligt att det är så billigt?

Aha ok, i Uppsala brukar de ta runt 800:- för psykologstudenterna som ska ha egenterapin. Normalpriset är runt 1000-1200:-.
En gång häromåret när jag specifikt kollade kbt-terapeuter var timkostnaden snarare 1100-1400 eller så. Jag antog att det hade att göra med att kbt trendar.

En gång häromåret när jag specifikt kollade kbt-terapeuter var timkostnaden snarare 1100-1400 eller så. Jag antog att det hade att göra med att kbt trendar.

Ja, och kanske att vissa terapeuter försöker se till att de själva trendar :angel:. Såg t.ex. att en (som älskar att synas i media) uppgav minutpriser på telefonsamtal. Alltså ingen hokuspokusmänniska utan legitimerad psykolog och psykoterapeut.

Men gör de verkligen det? Rör runt i folks huvud alltså. Och är det till dem psykiskt sjuka går? Jag tvivlar på det.

Jag uppfattar "livscoacherna" som en rad Mia Törnblommar som tar som uppgift att se positivt på allting. Jag hade en kollega som utbildade sig till coach vid sidan av vårt jobb, hon blev helt olidlig. Man kunde säga "jag går ut och köper en sallad, någon mer som vill ha?" och då anlade hon sitt mest uppmuntrande leende och sa saker som "Vad fint att du tänker på oss andra. Vad känner du när du frågar så?"

Jag tycker att coacher mest verka funka som bollplank, som vilken normalempatisk och intresserad person som helst kan göra. Absolut inte som några som rotar runt i skallen på folk.

Svar: Jag känner att jag skulle vilja ge dig en fet smäll på käften när du frågar så. Jag har endast min goda uppfostran att tacka för att jag lyckas låta bli.
:rofl:

Jamen precis. Hon hade alltid varit en snäll och bekräftande person. Men med den där utbildningen gick det fullständigt överstyr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka