Hjäälp! Hämta i hagenproblem!! Långt+rörigt

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SanDa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 955
S

SanDa

Hej! Mkt tacksam för tips! Problem med nya pållan. Har haft henne i två månader. Nu är flocken släppt på sommarbetet i stoora sommarhagen. Hon har inte gått i sån jättehage förut. Eftersom jag haft henne så kort tid innan betesläppet har vi inte hunnit knyta täta band ännu. Nu får jag inte tag i henne. Hon drar iväg så fort hon ser mig eller dom vanligaste som brukar hjälp mig att locka in henne. Idag skulle vi tränat men jag fick ställa in efter ha ha försökt i 1 tim :o. Satte mig ned i hagen och var omsvärmad av resten av flocken som tyckte att jag var en trevlig prick. Fick till slut fast pållan. Lät henne äta lite, klappade och pysslade och släppte iväg henne.
När jag satte mig ned igen kom min förra ponny fram och lekte o gosade. Hon följde efter mig ända fram till hagen slut. Så vill jag få det med den nya åxå!
Vad föreslår ni? 7 games? Men hur gör man dom när man inte får tag på hästen? Mkt tacksam för konkreta tips, och berättelser om ni åxå varit med om sånt här? :bow:

Har hon nyss blivit släppt i sommarhagen så ge det några dagar, de brukar lugna sig när de inser att gräset faktiskt inte tar slut. Och du gör helt rätt när du går dit, tar "fast" henne, gosar och sen släpper henne.

Ge henne lite frihet nu i början av betet, och sen när hon landat lite så sätt igång med att skapa en bra relation. Seven Games är ett bra hjälpmedel på vägen, men det behövs lite mer. På min hemsida (reklam, reklam) har jag skrivit om såväl Seven Games som om filosofin och tankesättet som finns runt omkring. Eller köp Parellis bok (han som skapat SG), den heter "Natural Horse-Man-Ship" är och är det närmaste en bibel jag någonsin kommit.

Lycka till!

Min häst är också sån just nu i början av betet. Jag brukar försöka att först inte låtsas om honom utan istället se ut som om jag bara ska passera honom på min väg mot ngn annan häst. När jag väl är tillräckligt nära backar jag fram till honom, utan att säga ngt. Ofta äter jag på ett äpple eller nåt annat som luktar gott medan jag backar. Jag gör heller inga snabba rörelser förrän jag fått grimskaftet om halsen på honom. Funkar varje gång. Vad du än gör, börja inte jaga hästen. :bump:

visst känner man sig ratad! hade det precis som dig förra sommaren när min pålle var nyköpt. gav upp efter några dagar o lade mig i hagen för att läsa. efter nån timme stog han o gnagde mig i skon :) man ska väl egentligen inte skämma bort dom med godis, men jag brukar alltid ge en när jag hämtar i hagen iaf.. idag mumlar han o går fram till mig (till godiset) varje gång jag hämtar. finns ju bättre sätt att skapa en relation till hästen utan att muta, men han förknippar mig med något trevligt iaf :smirk:

ok. du har nyss fått henne. det tycker jag att du ska utnyttja och lösa hela problemet från grunden så kanske du slipper det i framtiden.
jag tipsar att du ska köpa nyaste hästfynd och läsa artikel som John Moore har skrivit om att fånga hästen i hagen.

sen kan jag ju berätta av mina egna erfarenheter också. min 2-åring är kanska sällskaplig men kaxig. jag märkte direkt att han inte skulle vilja komma in till mig från sommarhagen. så jag försökte inte ens, ville inte skapa problem. jag lät honom vara i 1-2 veckor. han blev avundsjuk när jag hela tiden tog in min andra häst och nu när gräset inte är lika spännande längre finns inga problem.

men läs artikeln, den är vettig, och skapa inga problem med din häst.

Ha grimma på, alltid bjuda på nått mumsigt NÄR du får tag i henne, och gärna ha tex papper eller fryspåse som prasslar så hon blir nyfiken och sugen på något gott.

Hitta nåt som din häst gillar!
Tex. bli kliad på magen eller nånting...mycket mygg å skit på pållarna vid den här årstiden, så dom brukar bli tacksamma för om man kliar dom lite där dom själva inte kommer åt :D
Så testa det nästa gång du lyckats få tag på din häst!
Funkade för mig, min häst var rent omöjlig att fånga en period, men nu förföljer hon mig så fort jag sätter min fot i hagen och vill gosa å bli kliad :love:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 367
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 618
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 497
Senast: Wonna
·
Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 934
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka