Bukefalos 28 år!

Hjäälp, hur får man bort den?

Saeta

Trådstartare
I need help! Jag har av någon skum anledning fått ner en sökmotor till datorn. Använder Chrome som webbläsare. Jag undrar helt enkelt hur jag får bort denna. Jag har googlat och försökt efter denna guide:

http://utanvirus.se/nation-zoom/
Google Chrome:

Tryck på Chrome meny knappen, välj ‘Verktyg’ -> ‘Tillägg’, hitta Wsys Control, Extended Protection, eSave Security Control, Desk 365, Nation Zoom browser protection och andra okända tillägg och ta bort dem igenom att trycka på sopkorgen.

Tryck nu på ‘Inställningar’ -> ‘Hantera sökmotorer’ och ändra din standardsökmotor.

Utan resultat. Det försvinner men sen när jag öppnad en ny webbläsare så kommer det tillbaka. Och det är sjukt irriterande. Någon som har en aning om hur man gör? Ominstallera hela datorn? Det vill jag helst inte.. Åhh, att jag är så dum som råkar få ner sånt här skit. Nation-Zoom heter den förresten...

Och jag lägger tråden här då det är fler som kikar här än i dator-forumet, men flytta gärna om den ändå inte hör hemma här.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Har du kolla i programhanteraren om du har råkat installera något skumt? Jag har lyckats bli av med dylika grejer på så sätt.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Ok, vad finns det för tillägg i Chrome på din dator? Gå in på Verktyg -> Tillägg och skriv ned de som finns. :)
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Gå in på kontrollpanelen och avinstallera program gör jag om jag fått ner nåt sådant skit.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Har du kolla i programhanteraren om du har råkat installera något skumt? Jag har lyckats bli av med dylika grejer på så sätt.

Japp, går igenom den regelbundet (varje vecka) och har även gått igenom den nu utan någon större framgång.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Ok, vad finns det för tillägg i Chrome på din dator? Gå in på Verktyg -> Tillägg och skriv ned de som finns. :)

Jag har SiteAdvisor (vad är det?) och sen Extended Protection 2.2.1 som jag redan har raderat typ 30 gånger. Vad tusan är detta!!!! Den vill inte försvinna. Men den heter ju inte samma sak som Nation Zoom... :p
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Gå in på kontrollpanelen och avinstallera program gör jag om jag fått ner nåt sådant skit.

Jag har redan avinstallerat allt skumt, men det finns liksom inget där som är skumt nu. Bara mina vanliga program och inställningar. Så himla märkligt. Kanske ska prova starta om datorn? Eller kan det hända något då?
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Om det kan hända något skumt vet jag inte, men en del program kräver en omstart av datorn för att ändringar ska gälla men då brukar min dator säga till.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Jo men precis, då brukar man ju få upp ett meddelande. Och det har jag inte fått. Kanske ska prova.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Och du har ingenting som heter något liknande installerat på datorn?

Har du gått in i chromes inställningar och valt sökmotor? (Menyn -> Inställningar -> Hantera sökmotorer
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Nej ingenting. Sökt igenom hela datorn. Den är liksom "tom" men sökmotorn finns ändå kvar. Hände inget med en omstart heller.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Har haft samma skit på datorn. Elände att bli av med. Börja med att gå in på "tillägg" och tryck på papperskorgen. Sen får du avinstallera chrome och installera om
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Åhh då är jag inte ensam om det :P men vart tusan kan jag ha fått den ifrån :S
Jag gjorde som du, tog bort chrome och installerade igen, nu är den borta! :D

Dock finns den kvar på IE, men den webbläsaren använder jag aldrig så då spelar det kanske ingen roll.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Lite sent nu, men skräp som detta brukar går att rensas bort med malwarebytes, länk finns i instruktionen du länkade till.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Fick också in det på min ena dator :( , försökte med allt men det enda som fungerade var att göra en systemåterställning till en tidpunkt före innan jag fick in det.
 
Sv: Hjäälp, hur får man bort den?

Jag skulle som någon redan har föreslagit ladda hem malwarebytes free och köra en omgång. Den brukar hitta en hel del konstigt. Sedan skulle jag även kolla din downloads katalog och ser efter om det ligger någon fil som kan höra ihop med det sökverktyget som återställer sig själv. Jag hade något liknande och då var det en installationsfil som startade varje gång jag startade webbläsaren och återinstallerade sökverktyget. Efter borttagning av filen försvann problemet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag råkade skaffa delta search och nu kommer den som startsida varje gång jag öppnar chrome. Jag raderade den direkt från...
Svar
2
· Visningar
2 746
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp