Hjälp angående kastrering

Men vad är ett onormalt beteende då? Att han luktar på tikarna, vill vara nära dom? Givetvis skaver det eftersom det är ett kirurgiskt ingrepp som påverkar honom. Vill ju göra det bästa för honom. Är givetvis orolig för att ta ett beslut om kastrering som egentligen inte behövs. Det är väll inte så konstigt?

Den stress du beskriver att hunden befinner sig i när den är runt tikar och att han blir okontaktbar när ni möter tikar anser jag inte är ett "normalt" beteende. Nej, givetvis är det inte konstigt, men om han nu kommer från linjer där släkten är översexuell så är ju risken stor att det även drabbar just din hund. Översexualitet är en stress i sig som många hanhundar mår dåligt av. Kan inte dagiset tillgodose en bra miljö för din hund så får du ju vända dig om efter andra alternativ om du vill vänta och se om det växer bort eller ej.
 
Den stress du beskriver att hunden befinner sig i när den är runt tikar och att han blir okontaktbar när ni möter tikar anser jag inte är ett "normalt" beteende. Nej, givetvis är det inte konstigt, men om han nu kommer från linjer där släkten är översexuell så är ju risken stor att det även drabbar just din hund. Översexualitet är en stress i sig som många hanhundar mår dåligt av. Kan inte dagiset tillgodose en bra miljö för din hund så får du ju vända dig om efter andra alternativ om du vill vänta och se om det växer bort eller ej.
Nej det har du rätt i. Har sedan jag skrev inlägget tagit kontakt med fler olika veterinärer och alla rekommenderar kastrering. Så det kommer det bli. Men jag tycker ändå att det är svårt att veta vad som är okej och inte. Alla säger olika och har olika erfarenheter. Att han blir okontaktbar på promenader när det kommer tikar har jag typ tänkt varit normalt. Har mer tänkt att han är ung och att det går över. När det inte kommer tikar är han super kontaktsökande. Så uppskattar din kommentar, då jag får nya perspektiv. Han ska ju absolut få slippa den stressen. Vad jag reagerat på är dagiset, som från dag 1 sagt att allt gått bra och efter 1-2 tillfällen där min hund varit intresserad av tikar så säger dom direkt kastrering. Och att dom lite fått mig att känna att det är ett stort fel på honom. Är väldigt nöjd med dagiset utöver detta och han trivs där bra så han kommer stanna. Tack för ditt svar 🙏🏼
 
Nej det har du rätt i. Har sedan jag skrev inlägget tagit kontakt med fler olika veterinärer och alla rekommenderar kastrering. Så det kommer det bli. Men jag tycker ändå att det är svårt att veta vad som är okej och inte. Alla säger olika och har olika erfarenheter. Att han blir okontaktbar på promenader när det kommer tikar har jag typ tänkt varit normalt. Har mer tänkt att han är ung och att det går över. När det inte kommer tikar är han super kontaktsökande. Så uppskattar din kommentar, då jag får nya perspektiv. Han ska ju absolut få slippa den stressen. Vad jag reagerat på är dagiset, som från dag 1 sagt att allt gått bra och efter 1-2 tillfällen där min hund varit intresserad av tikar så säger dom direkt kastrering. Och att dom lite fått mig att känna att det är ett stort fel på honom. Är väldigt nöjd med dagiset utöver detta och han trivs där bra så han kommer stanna. Tack för ditt svar 🙏🏼
Jag vet att din hund är ung, men det låter inte normalt att en hane blir helt okontaktbar kring tikar som inte ens löper.
 
Nej det har du rätt i. Har sedan jag skrev inlägget tagit kontakt med fler olika veterinärer och alla rekommenderar kastrering. Så det kommer det bli. Men jag tycker ändå att det är svårt att veta vad som är okej och inte. Alla säger olika och har olika erfarenheter. Att han blir okontaktbar på promenader när det kommer tikar har jag typ tänkt varit normalt. Har mer tänkt att han är ung och att det går över. När det inte kommer tikar är han super kontaktsökande. Så uppskattar din kommentar, då jag får nya perspektiv. Han ska ju absolut få slippa den stressen. Vad jag reagerat på är dagiset, som från dag 1 sagt att allt gått bra och efter 1-2 tillfällen där min hund varit intresserad av tikar så säger dom direkt kastrering. Och att dom lite fått mig att känna att det är ett stort fel på honom. Är väldigt nöjd med dagiset utöver detta och han trivs där bra så han kommer stanna. Tack för ditt svar 🙏🏼
Ett tips är att kontakta rätt proffesion om du vill ha hjälp. En etolog är mer lämpligt om du vill prova att hjälpa honom med andra medel än kirurgi.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp