Hjälp! Arg och diffus hälta

Vilka bedövningar är lagda? Bara framknät? Är förstås jättesvårt att veta vad som ska börja behövas bort men om nu höger bak är sämst kanske det är en idé att börja där. Riktigt höga hältor och riktigt låga hältor ser väldigt lika ut. Så tex att börja med en ordinär som släcker kota och neråt och sen jobba sig upp. Men detta har garanterat veterinären tänkt på!

Det låter väldigt skumt men min tanke är att det finns artros nånstans som snabbt blir sämre. Är halskotpelaren röntgad? Det kan ge väldigt diffusa symptom med artros där.

Hoppas ni hittar nåt svar!
Inga bedövningar är faktiskt lagda ännu.
Hältan har som sagt inte varit alls tydlig förens senaste besöket och då kiropraktorn hittade något i högerbak så trodde vi ju vi hittat rätt då veterinären varit inne på att det ser ut att komma högt upp från bakbenen.
Tror dock det kommer ske på återbesöket 🙏🏼

Halsen är nog det enda som inte är röntgat så ska absolut ha med det och fråga vetrinären om det🙏🏼
 
Ja. Om muskelfiber är trasiga kan det ge problem över lång tid. En duktig massör eller equiterapeut kan hitta reaktionspunkter eller påverkade muskler. Då kan man hitta området hästen har problem. Vi i Sverige är väldigt i riktade på leder och skelett men skadade muskler kan om de inte behandlas ge långvarig smärta. Ex haft en häst som fodervärd som började snubbla, hon hade gamla muskelskador. Hon var tex svårskodd fram.
Själv skadade jag axeln för två år sedan. Axeln är ok men mina muskler runt om började arbeta fel under skadan och än idag krånglar musklerna för de försöker än idag skydda den gamla skadan. Jag tränar, masserar och går till kiropraktorn för att hålla det i schack
Tack för info🙏🏼
Absolut värt att kolla vidare på detta och tar såklart ut någon som får gå igenom henne om återbesöket inte visar något nytt nästa vecka ☺️
 
Ledsen, missade det. Är magsår utrett med gastroskopi eller bara testat att medicinera?
Ingen fara alls.
Mycket information i förra inlägget så jag förstår att det är lätt att missa☺️

Magen är enbart behandlad med en 3 veckors kur gastro guard och röntgad (det missade jag faktiskt att ha med tidigare)
Som jag förstod det är det vanligare att man behandlar än gör gastroskopi då det är mycket dyrare att kolla det än bara testa behandla det.
 
Inga bedövningar är faktiskt lagda ännu.
Hältan har som sagt inte varit alls tydlig förens senaste besöket och då kiropraktorn hittade något i högerbak så trodde vi ju vi hittat rätt då veterinären varit inne på att det ser ut att komma högt upp från bakbenen.
Tror dock det kommer ske på återbesöket 🙏🏼

Halsen är nog det enda som inte är röntgat så ska absolut ha med det och fråga vetrinären om det🙏🏼
Bedövningar säger ju mer än röntgen egentligen så tryck på det om inte veterinären självmant tar det som nästa steg. Man kan ju hitta saker på röntgen som egentligen inte ställer till med problem och det kan också finnas problem som inte syns/ännu inte syns på röntgen.
 
Jag skulle röntga hakskotepelaren.
En av mina började kontra vid ridning, på kliniken hittades hälta vf som behandlades. Skrittades, blev friskförklarad men blev bara värre och värre, jättearg vid minsta krav.
Ryggen jättefin på röntgen, hakskotepelaren visade tyvärr en förändring med pålagringar.
Satt långt ner och gick tyvärr inte att behandla.
 
Inga bedövningar är faktiskt lagda ännu.
Hältan har som sagt inte varit alls tydlig förens senaste besöket och då kiropraktorn hittade något i högerbak så trodde vi ju vi hittat rätt då veterinären varit inne på att det ser ut att komma högt upp från bakbenen.
Tror dock det kommer ske på återbesöket 🙏🏼

Halsen är nog det enda som inte är röntgat så ska absolut ha med det och fråga vetrinären om det🙏🏼
När har du återbesök? Du måste uppdatera tråden😁!
 
Ingen fara alls.
Mycket information i förra inlägget så jag förstår att det är lätt att missa☺️

Magen är enbart behandlad med en 3 veckors kur gastro guard och röntgad (det missade jag faktiskt att ha med tidigare)
Som jag förstod det är det vanligare att man behandlar än gör gastroskopi då det är mycket dyrare att kolla det än bara testa behandla det.
Är inte alltid det räcker med gastrogard, därför kan en diagnos med placering av evt magsår vara bra. Men hon bör ju inte bli halt av magsår!
 
Tänkte omedelbart SI-ledsproblem när jag läste, men om den leden är kollad UA så kan det även vara halskotpelaren som någon är inne på. Har en häst med både och som har lite liknande problem, inte halt men det där arga beteendet i ridningen och ovilja att gå fram.
 
Jag skulle röntga hakskotepelaren.
En av mina började kontra vid ridning, på kliniken hittades hälta vf som behandlades. Skrittades, blev friskförklarad men blev bara värre och värre, jättearg vid minsta krav.
Ryggen jättefin på röntgen, hakskotepelaren visade tyvärr en förändring med pålagringar.
Satt långt ner och gick tyvärr inte att behandla.
Usch jag hoppas verkligen inte på det 😔
Men ska såklart kolla upp det!
 
Är inte alltid det räcker med gastrogard, därför kan en diagnos med placering av evt magsår vara bra. Men hon bör ju inte bli halt av magsår!
Nej hon var som sagt något diffust oren vid första besöket men jag tror veterinären släppte magsår ganska snabbt när hon var så ordentligt halt på återbesöket.
Var dessutom extremt mycket argare och magsårsmedicinen borde väl hjälpt något även om den inte hjälpte helt kan man tycka, inte förvärrat saken 🤷🏼‍♀️
 
Tänkte omedelbart SI-ledsproblem när jag läste, men om den leden är kollad UA så kan det även vara halskotpelaren som någon är inne på. Har en häst med både och som har lite liknande problem, inte halt men det där arga beteendet i ridningen och ovilja att gå fram.
kom det beteendet också från ena dagen till den andra med dina?
Bara tycker och önskar nog så innerligt att det borde märkts något tidigare om det vore halskotpelaren.
Jag ska såklart kolla det med veterinären men jag hoppas inte det är det ✊🏼
Hon gick verkligen sitt bästa markarbetespass någonsin på söndagen, vilade måndagen och var som förbytt på tisdagen och sen har det eskalerat snabbt till det värre.
 
kom det beteendet också från ena dagen till den andra med dina?
Bara tycker och önskar nog så innerligt att det borde märkts något tidigare om det vore halskotpelaren.
Jag ska såklart kolla det med veterinären men jag hoppas inte det är det ✊🏼
Hon gick verkligen sitt bästa markarbetespass någonsin på söndagen, vilade måndagen och var som förbytt på tisdagen och sen har det eskalerat snabbt till det värre.

Så extremt var det nog inte i mitt fall, är några år sedan nu så jag minns inte eksakt, men det började med ovilja att gå fram i trav från skritt, och sparkande (som efter skänkel) vid galoppfatning...
 
Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp.
Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet knappt vad vi har kvar att leta efter.
I början av Mars i år började min dam från ena dagen till den andra bli sur i skritt-trav övergången.
I början surade hon några steg och gick sen som vanligt resterande del av ridpasset, men eftersom hon aldrig någonsin är sur var jag väldigt uppmärksam direkt.
Hon är ung (5år) hade haft vintervila 1månad under nov-dec så tänkte jag att hon nog var i behov av en veckas ledighet.
Veckan gick men hon var fortfarande sur så fort det blev dags för trav och jag började känna att hon inte var ren vänster fram.
Vi åker direkt till veterinär som lokaliserar och bedövar framknä på vänsterben och då syns hälta även högerfram.
Behandlas i båda framknäna och ska börja skrittas innan återbesöket.
Jag hoppar upp och ska skritta och ber henne om något mer aktiv skritt då hon känns riktigt slö och inte vill framåt, hon svarar direkt med att bli arg.
Jag hoppar av och är helt säker på att hon inte är okej men blir ändå friskförklarad på återbesök och visar ingen hälta på lina eller vid böjprov och veterinären tycker jag ska sätta igång henne.
Vi kör igångsättningen efter veterinärens ordination men hon är fortfarande väldigt väldigt arg och blir bara argare.
Rider för tränare för hjälp som inte heller ser något konstigt med henne utan tror hon är dum.
Jag som aldrig fått ett surt svar kan inte riktigt acceptera att hon helt plötsligt efter 2 år skulle blivit sur och dum.

Vi bokar in nytt vetrinärbesök med ny vetrinär.
Diffus hälta som vandrar på böjtspår under longering på vänster fram och högerbak.
Visar inget på böjtspår men är otroligt arg.
Slår konstant med svansen och sparkar bakut även när vi springer med henne för hand.
Vet. tror det kommer någonstans bakifrån.
Vi ultraljudar äggstockar och Si led UA
Röntgar rygg och ben UA
Veterinären börjar redan här klia sig i huvudet över hur arg hon är när det kommer till att springa men hur snäll som helst i övrigt.
Ordineras vila på bete 3 veckor med magsårsmedicin.
Går på bete och jag kollar henne någon gång på linan men hon är ännu argare än tidigare, ingen direkt orenhet i steget dock.

Återbesök med kiropraktor inbokat.
Träffar veterinären först och konstaterar att hon är argare än tidigare.
Vi tar ut henne och ska kolla henne och hon går knappt longera.
Vansinnig och sparkar mer än hon tar ett enda travsteg i vänstervarv.
Vi byter varv och hon är superhalt högerbak.
Kiropraktorn hittar ett låst bäcken och att Si leden behöver behandlas trots att ultraljudet inte visade något.
Behandlas med kortisonspruta.
Nu mer än en vecka efter behandling efter ordination på veterinär tog jag ut henne på longerlina när hon fortfarande går på Rheumocam för att se hur hon såg ut.
Något mindre arg, ser oren ut i steget men när hon travar och när hon saktar ner till skritt blir hon superhalt igen högerbak, upp i trav så minskar hältan.
Inte halt i hagen utan hältan kommer efter hon travat.
Ser henne sällan springa i hagen men dem få gångerna hon gör det (när hon står långt bort och jag kommer till grinden) sparkar hon också.

Jag börjar känna mig så uppgiven och vet knappt vad vi letar efter här.
Tips, liknande diffusa symptom mottages mer än tacksamt.
Låter som en häst jag kände som hade en inflammation i halskotpelaren, väldigt diffusa symptom som dök upp lite här och där. Blev dock helt symptomfri med behandling sen.
 
Hästen var halt senast i måndags.
Vi åker till vet i torsdags och jag har laddat upp med frågor och saker jag vill kolla.
Berättat att hon varit halt och vi börjar kolla henne på linan först och hon är helt ren, inte det minsta arg utan super fräsch.
Både jag och vet var förvånade.
Vi longerade henne lite längre i alla gångarter och bytte varv några gånger men inte minsta symtom till varken att inte vilja trava eller oren utan lugn och avspänt 🤷🏼‍♀️
Hon behandlades igen i si leden för extra hjälp och ska testa sättas igång om 2 veckor ✊🏼✊🏼
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
574
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp