Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Mammas

Trådstartare
Läser just nu idéhistoria och behöver hjälp att bolla lite kring vad jag ska skriva en uppgift om. Det ska handla om en medieteknologi, dvs en ny teknik som möjliggjort kommunikation eller påverkat hur kommunikationen sett ut mellan människor.

Övriga regler är att det ska finnas minst fem historiska källor för att jag ska kunna skriva en bibliografi över mediet.

Det jag är inne på just nu är pamfletter, möjligtvis avgränsa dem lite till hur de användes under den protestantiska reformationen. (Det var ju i ungefär samma veva som boktryckarkonsten blommade upp också.)

Jag har också funderat på det mekaniserade urverket (som standardiserade tiden), teatrarna i antikens Aten kanske?

Är det någon som har någon input, förslag eller förslag på källor kanske? :)
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Hur gammal måste tekniken vara då?

Min första tanke var SMS. Snacka om att revolutionera hur människor kommunicerar...
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Ja, jag har också funderat över det men vet inte om det går att hitta tillräckligt med källor på det. Det är ju såpass nytt, å andra sidan bör det ju ha hunnit komma lite källor från "godkända" personer på tio år?

Jag får kolla på det helt enkelt, det är ju ett väldigt intressant ämne!.
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Det var det jag funderade över också, källorna.

Men typ telegrafen då? Radio? Eller tänker jag för substantivt då? (Ja, det är ett ord!)

Annars: väggord?
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Jag vet inte om telegraf och radio är lite för stort? Isf skulle det vara typ piratradio, men då var det ju det där med källorna igen då....

Väggord vore underbart, men där tror jag att källorna är ännu mer ickeexisterande tyvärr. :D Men det är ju en intressant fenomen!
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Äsch. Skriv om vattnets betydelse för sjöfarten eller nåt då. Surpuppa.


;) :D
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Haha, men jag menar inte sååååå... Om du gräver fram 5 historiska källor över väggordens framväxt lovar jag att skriva om det!! ;)
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Skriv om typ posten då? De har ju typ underlättat för folk att kommunicera.
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Ponnyexpressen? Kollade snabbt på engelska wiki, och längst ner på sidan finns fantastiskt många källor. Många borde vara historiska, men jag vet inte vad som räknas som en historisk källa? National Postal Museum låter ju som en intressant källa i sammanhanget. :)
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Det enda som jag på rak arm kan komma på är att du skulle kunna kika närmare på Benedict Anderson och hans tankar om folkräkning, karta och museum och de tre teknikernas betydelse för nationstänkande och vad han kallar den föreställda gemenskapen. Genom vad han kallar tryckkapitalism (nya trycktekniker som sprids i Europa i kombination med sekularisering och uppbrott från feodalsamhället) skapas förutsättningar för en läsande masspublik och folkspråken får tillfälle att utvecklas. Och det är ju i högsta grad ett exempel på vilken betydelse teknik kan få för kommunikation!

Det här är hämtat specifikt från en bok som heter "Nationens Röst" och den var i sin tur kurslitteratur i en delkurs i historia om den globala nationalismen som jag läste för ett tag sedan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Just ponnyexpressen ska tydligen ha varit ett ganska stort misslyckande som bara hängde med i några år vad jag har läst. Har mest fått kulturell genomslagskraft.
Men kan vara intressant och skriva om bara därför.
 
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Åh, Gutenberg! (Vilket jag bara kommer ihåg pga det året Bamse hade "Tidsresan" i varje tidning). Det kanske går att få in nåt om Bamse och hur dom tidningarna typ utbildat en hel generation? (Kommer ihåg i sjuan när vi började med det på historian och alla visste vem Gutenberg var pga Bamse, och hur han, Lille Skutt och Skalman hjälpte han att trycka böcker för att han hade gjort bokstäverna åt "rätt" håll så texten blev spegelvänd. Iofs inte så historiskt korrekt just den delen, men ändå:angel: )

Fast det var väl inte Gutenberg som var först förresten, började inte det i typ Kina eller nåt förresten?

Annars känns fildelning som ett ämne som kanske skulle passa? Fast så klart svårt att hitta historiska källor om. Eller kanske någon "sak" som tex kopiatorn (eller en sån här grej man trycker tidningar med), det borde ju ha underlättat en massa för att kunna sprida nyheter över landet (och världen) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att bena ut ämne inför skolupppgift

Nu är jag extremt färgad av min egen utbildning men det första jag tänkte var hörapparater och teckenspråk. Dvs. hörselskadades kommunikation och hjälpmedel. Hur har kommunikationen sett ut mellan hörande och icke-hörande under historien och vad har den tekniska utvecklingen haft för betydelse?

Misstänker att det kan vara ett ganska svårt ämne att hitta studier om men det skulle vara ruskigt intressant att läsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp