Pusseltråden

Caoimhe

Trådstartare
Den här sensommaren och hösten har jag börjat lägga pussel. Nu när hösten är här på riktigt och kvällarna är mörka och bäst spenderade inomhus så kan jag väl knappast vara ensam om pusslandet? Jag hoppas i alla fall inte det! Därför tänkte jag att vi som är pusselbitna kan ha en tråd där vi snackar allt som berör pussel. :bump:

Så berätta och dela med er! Hur många bitar har det perfekta pusslet? Ska det vara ett klottrigt eller cleant motiv? Svårt eller mysigt, eller en lagom blandning? Var handlar ni pussel? Någon tillverkare som har extra bra pussel?

Låt pusselläggandet börja! :D
 
Jag hoppas verkligen att jag kommer igång att pussla igen! Letade efter ett Ravensburger krypt i över ett år och nu har det nog legat i snart ett år och jag har fortfarande inte pusslat det :arghh:
 
Jag har pusslar I flera år :) I år har jag hittills byggt ca 45 pussel, lägger oftast 1000 bitars men kör något 3000-5000 bitars ibland för att få lite mer utmaning. Vanligen bygger jag ett 1000 bitars på 4-7 timmar, beroende på motiv 🙈 föredrar färgglada pussel, gärna Disney.
 
Jag gillar lite större projekt - mellan 2000 och 5000 bitar. Mina favoriter har varit 4000 bitars med Bruegel-målningar. Senast la jag ett 3000 bitars med ett slott, det var segare än dem med 4000-bitar pga många svarta/mörka bitar som blev otroligt drygt att få ordning på på slutet.

Jag vill helst lägga snygga motiv, foto eller målningar, inte för skrikiga färger och det gör mig inget om det är 500 bitar i olika nyanser av himmelsblått, jag tycker många gånger att det är rätt avkopplande när det tar lång tid. Utom med de där svarta/mörka trista bitarna då kanske. Nu har jag ett 5000 bitars på vänt som jag inte börjat på som ska bli Forum Romanum, det bör vara en lagom utmaning för en lång vinter.

Alltid lika roligt när det kommer gäster på besök och det ligger ett stort pågående pussel framme, de brukar alltid först oja sig över huuuur man kan få för sig att få ihop något sådant och huuur kan du hitta någon bit som passar bland alla dessa etc - och sedan fortsätter det alltid med att de "bara ska försöka hitta en bit som passar" och sedan blir de stående och pusslar hur länge som helst, helt fokuserade och lyckliga för varje bit som passar in. :)
 
Den här sensommaren och hösten har jag börjat lägga pussel. Nu när hösten är här på riktigt och kvällarna är mörka och bäst spenderade inomhus så kan jag väl knappast vara ensam om pusslandet? Jag hoppas i alla fall inte det! Därför tänkte jag att vi som är pusselbitna kan ha en tråd där vi snackar allt som berör pussel. :bump:

Så berätta och dela med er! Hur många bitar har det perfekta pusslet? Ska det vara ett klottrigt eller cleant motiv? Svårt eller mysigt, eller en lagom blandning? Var handlar ni pussel? Någon tillverkare som har extra bra pussel?

Låt pusselläggandet börja! :D
Vill ha roligt och plottrigt motiv där mycket händer. Lägger i princip enbart Jaan van Haasteren-pussel, 1000 bitar.
Just nu ligger ett med julmotiv och väntar.
Gillar även Wasgij-serien med kluriga pussel där man inte vet slutbilden men får ledtrådar utifrån den bilden som är på kartongen.
Har köpt på pusselbutiken flera gånger, brukar ge bort pussel när jag pusslat klart.
 
Jag gillar lite större projekt - mellan 2000 och 5000 bitar. Mina favoriter har varit 4000 bitars med Bruegel-målningar. Senast la jag ett 3000 bitars med ett slott, det var segare än dem med 4000-bitar pga många svarta/mörka bitar som blev otroligt drygt att få ordning på på slutet.

Jag vill helst lägga snygga motiv, foto eller målningar, inte för skrikiga färger och det gör mig inget om det är 500 bitar i olika nyanser av himmelsblått, jag tycker många gånger att det är rätt avkopplande när det tar lång tid. Utom med de där svarta/mörka trista bitarna då kanske. Nu har jag ett 5000 bitars på vänt som jag inte börjat på som ska bli Forum Romanum, det bör vara en lagom utmaning för en lång vinter.

Alltid lika roligt när det kommer gäster på besök och det ligger ett stort pågående pussel framme, de brukar alltid först oja sig över huuuur man kan få för sig att få ihop något sådant och huuur kan du hitta någon bit som passar bland alla dessa etc - och sedan fortsätter det alltid med att de "bara ska försöka hitta en bit som passar" och sedan blir de stående och pusslar hur länge som helst, helt fokuserade och lyckliga för varje bit som passar in. :)

Tycker Ravensburger är bäst och minst 1000 bitar gärna en känd byggnad eller känd stadsdel :)
Det är så kul att man är så olika! De motiv ni beskriver är såna jag knappt skulle bygga om jag fick dom gratis 😂🙈
 
Vill ha roligt och plottrigt motiv där mycket händer. Lägger i princip enbart Jaan van Haasteren-pussel, 1000 bitar.

Det är en favorit här med! :love:

Hemma när jag växte upp har vi alltid haft som jultradition att lägga ett pussel i mellandagarna, mysigt! :heart Har sedan oftast gjort det som vuxen också, men just nu, med litet barn hemma, så har det inte blivit några pussel på bra länge, annat än typ träpussel med några enstaka bitar...
Hittar jag något roligt pussel brukar det kunna bli en julklapp till "huset" från "tomten" :laugh: hemma hos föräldrarna och så hoppas jag på att få vara med och pussla på ett hörn!

Ska nog utmana ödet i år och prova på ett mellandagspussel hemma dock, blev så sugen när jag läste tråden :love:
 
Eller hur? Jag skulle möjligen kunna tänka mig att lägga ett van Haasterenpussel om jag fick det gratis. (men jag skulle inte köpa det!) :laugh:
Ja just de motiven är inte jag så förtjust i heller. Har ett 2x1000 hemma, som var med i en "mystery box" med pussel från spelbutiken (de sålde paket med 4 pussel med fraktskador för 299 kr), och jag är inte helt pepp att lägga det 🙈
 
Jag gillar att lägga pussel men har verkligen inte haft energi till det, så bra med en tråd som påminnelse. Jag har ett 1000-bitars och ett 500 som bara ligger och väntar här hemma. :o Det ena - Unicorn Garden från Djeco - köpte jag faktiskt enkom för att motivet är så vackert, som en medeltida bonad. :love: Jag ska försöka ta mig i kragen och börja någon gång den här veckan. Det lär gå sakta eftersom jag är ringrostig, men jag får väl ha det som adventspyssel i värsta fall. :cool:
 
Vad kul att här är flera som pusslar!
Jag har kommit fram till att jag allra bäst gillar pussel som har mycket färger och gärna minst en katt i motivet. :D

Tidigare i höst lade jag Djecos Rainbow Tigers. Jag absolut älskade motivet, och det var väldigt behagligt att lägga ett pussel som var mycket brett men inte så högt - man nådde överallt utan problem. Dock var det ju tydlig kvalitetsskillnad på bitarna jämfört med Ravensburger.
 
Ni har inspirerat mig, ju! Tack. Vi hade alltid ett pusselbord vid jul när jag var liten. Inte pusslat på jättelänge, men känner mig pepp nu. Jag behöver något lugnt och lätt att göra med min tid.

Jag ska börja med några repriser från barndomen. Min favorit var ett runt 500-bitars med kattdjur från WWF som det visar sig att min mamma har kvar!!! Hon kommer med det imorgon. :banana:
 
Senast ändrad:
Åh, jag älskar pussel! Ska nog önska mig ett nytt i julklapp faktiskt.

Pappa kommer att få ett pussel som blir till en karta över Italiens vinregioner, och min storebror ska få ett som är en karta över Skottlands whiskydestillerier. Pappa ska gå i pension och storebror ska gå på pappaledighet, så det känns som att de kan behöva lite sådan sysselsättning framöver :D
 
Sedan jag slutade med hästar har jag nog byggt ett pussel eller två i månaden :nailbiting:
Under pandemin hade vi sällan besök, så att mer än halva köksbordet var belamrat gjorde inget.
Men nu... När det kommer och går folk hela tiden är det ett evigt kånkande av pussel.
Jag håller till på en plexiglasskiva, som jag lätt kan flytta runt på, och om vi är flera som bygger kan vi bygga i hop större "block" som man sedan drar på den glatta ytan.
Jag lägger alla slags pussel, Jahn van haasteren är favoriter, gubbarna där har blivit mina kompisar, med namn och allt..
Har lagt pussel med pyttesmå bitar, pussel med bara hörnbitar och pussel där bitarnas form i sig är djur, men ska bilda ett annat motiv...

* Jenny *
 
Jag gillar verkligen pussel, men det var något ÅR sen jag senast höll på med sådant. Tycker att 1000-bitars är bäst och funderar nu på att köpa en pusselmatta... Sedan ska man ju ha pussel också. Vill ofta ha lugna motiv med fina färger.
 
Hahah, vilken tajming! :rofl:
Skulle ut och handla nu på eftermiddagen. Vad ser jag då om inte rea på massvis av pussel och jodå, de hade pusselmatta också! Så, nu har jag köpt mig ett pussel och en pusselmatta.

Det blev ett pussel med 1000 bitar och motiv av ett stim med fiskar (scalare) som simmar runt i havet. Troligen ett svårt motiv eftersom alla fiskar ser typ likadana ut, men jag ville ha något som tar tid. Tycker det är tråkigt att börja lägga ett pussel och bli klar på nolltid (därav att pusselmatta behövs).
 
Herregud, på 1 1/2 timme har jag bara börjat få ordning på alla kantbitar :rofl: Det här pusslet är SVÅRT! Min pusselmatta är också... ny. Den var lite bucklig och bökig, men jag är övertygad om att den blir helt ok så småningom.

Efter att ha grovsorterat bilderna i "fisk", "inte fisk" och "kantbit" och en stunds faktiskt pusselläggande så kom jag såhär långt:
253336610_1040332593175416_3915701601284885514_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp