Hjälp att bolla ras!

Så länge man aktiverar dem jaktligt tycker jag att det är helt lugnt att skaffa en jaktavlad retriever för sport. De brukar passa bra, har hög arbetslust och är lättbelönade.

En jaktspaniel upplever jag är betydligt svårare att ge en schysst jaktlig aktivering än en retriever, eftersom det är en jagade hund på ett annat sätt.
 
En Beauceron från en bra uppfödare? JÄTTErolig hund som är med på allt, "Alltid redo!" sa jag om min. Samtidigt som den absolut inte kräver "träning" oavbrutet utan år lycklig av i stort sett allt den får göra, så länge ni umgås. En väldigt "nära" hund. Tävlar gärna lydnad, spår, viltspår, vad du än kan komma på. Lite clownig och jättemysig.
Jag var också inne på att föreslå beauceron, även om de kanske är lite större än TS önskar. Och jag håller med om att de oftast är lyckliga bara man gör något med dem, inte så noga med VAD man gör - bara man gör det tillsammans med dem. Fantastiskt roliga och trevliga hundar, men ganska stora och inte alltid medvetna om sin storlek. ;)
 
Jag tycker alla jaktlabbar jag möter verkar vara så himla trevliga hundar
(Till skillnad från alla brötiga tjockislabbar, är helt otroligt att det är samma ras 🙄)

Så länge man aktiverar dem jaktligt tycker jag att det är helt lugnt att skaffa en jaktavlad retriever för sport. De brukar passa bra, har hög arbetslust och är lättbelönade.

En jaktspaniel upplever jag är betydligt svårare att ge en schysst jaktlig aktivering än en retriever, eftersom det är en jagade hund på ett annat sätt.
 
Jag har bara träffat en kelpie som hade problem med stress, övriga som inte varit helt 100 har haft problem med ljud och/eller det sociala. Den senare biten ska man ta på allvar, en reserverad hund duckar INTE och motsätter sig inte hantering, de besvarar bara inte hälsning med särskilt mycket hälsning tillbaka.Det finns tyvärr en hel del som kallar det förstnämnda för reserverad.De flesta kelpies hälsar dock mycket och gärna fast inte så länge för det har de inte tid med.

Mina kelpies är enklast i världen, MEN jag har lagt oändligt med tid på dem när de var unga för att få till ett gott samarbete. Ena hade problem med socialitet, men inte värre än att floodingterapin som barn i familjen orsakade löste det bekymret ;). Den som är som han ska är alldeles för social för det som TS verkar gilla, han lyssnar förvisso men man måste ju säga till att han inte ska hälsa på främlingar. Å tredje sidan är de förlåtande, det är okej att göra om och göra rätt, så på det viset är en kelpie bra som nybörjarhund för den ambitiöse.

TS jag tycker att du ska åka runt lite och träffa olika raser för att få ett hum om medelhunden för rasen. Men det är ju aldrig någon garanti. Risk för måndagsexemplar finns alltid. Så titta lite på var måndagsexemplaren i rasen hamnar, är det en tråkig hund? En stressad, rädd eller rent av obehaglig hund?
Va, är det vanligt att de inte har tid att hälsa? Jag måste nog ha träffat på avarter. Eller, vid närmre eftertanke har de jag träffat inte egentligen hälsat, utan snarare rusat fram och tryckt upp sig själv i famnen och tiggt gos. ;)

Av någon anledning gillar jag översvallande glada kelpies, men inte alltid alla andra hundraser. Det har nog lite att göra med andra saker också än att de är glada. Jag föredrar t.ex. också hundar som har koll på var de har kroppen, vilket jag inte upplever om golden/labbe/flatte/cocker på samma sätt, osv. De kelpies jag träffat har däremot haft en helt annan närvaro. Generellt gillar jag nog när hunden har lite närvaro och inte alltid agerar som att varje stund är den bästa som finns i hela världen, och flyger fram som ett jehu. Lite eftertänksamhet. Svårt att förklara.

Men det kanske egentligen spelar mindre roll. Om det är lättare att hitta bra individer, oavsett ras, om jag väljer en glad skit så kan jag bortse från att skaffa en reserverad. Jag måste inte ha en hund som är som mig. Det kanske t.o.m. är trevligare att ha en mer social?

Jag ska ut och träffa fler kelpies. Tycker det låter som en trevlig ras, men jag ska göra min hemläxa och se om den kan passa in i mitt liv. Vad gäller MH, finns det någon mall för hur en BRA kelpie bör vara? Så att jag har något att utgå från?

Svarar på dina senaste frågor först så återkommer jag med mer kelpietankar när jag inte är helt slut.

Tävlingar hittar du på sbktavling.se
Enklast tycker jag det är att gå vi ”tävlingar” och prov” i övre listen och sen välja gren. Där har du bruks/lydnad/rally mm. Tävlingarna kommer då upp i ordningen närmast i tid först. Du kan söka efter tävlingar i ditt distrikt också via ”avancerad sökning”
De flesta brukshundklubben har någon form av öppen träning utöver de kvällar de har kurser -kika på hemsidor eller fb-grupper för de olika klubbarna i din närhet. Bli dock inte jätteförvånad om det är lite ont om aktivitet så här års.
Oftast så vill folk gärna prata om sin hund och sin ras så var inte rädd för att börja prata med folk 😊
Tack så mycket! Hur jag kunnat missa den hemsidan i alla år vet jag inte. ;)

Kan man även söka på specifikt orter/län (såg inget)? Annars nöjer jag mig med att jag nu åtminstone vet var jag hittar aktuella tävlingar.
På brukshundsklubben och sen, var inte rädd för att gå med i rasgrupper på fb. Efterlyser man att få träffa hundar av en ras brukar folk gärna ställa upp. Jag har själv träffat flera som varit intresserade av dobermann med min för att de ska få ett hum om rasen och få prata med en ägare.
(Skulle min ras vara intressant så är du välkommen hit eller så kan jag förmedla kontakter och det kan säkert andra bukare med göra i sin ras).
Dobermann känns inte så aktuellt just nu, lite för stora, men jag tackar så mycket för erbjudandet!
Visa bifogad fil 106857

Här är samma herre i våras, han har inte pälsat på sig mer sen dess tycker jag. Den här pälsmängden är rätt vanlig på collielinjer som mer fokuserar på träningsbarhet och bra mentalitet, även om det såklart finns undantag. En bra colliepäls suger inte åt sig smuts utan när de torkat så faller leran av, mycket praktiskt. Nej, det är ingen klippras, du får klippa mellan tårna om du inte vill att de ska få raggsockar, och fanorna på framben och bakben kan ju ansas, men i övrigt ingenting. Den här borstar jag i princip bara när han fäller eller när han varit inne i nåt snår och fått frön i hela pälsen - kanske nån gång i månaden till vardags och ett par gånger i veckan vid fällning.

Som sagt finns det rädslor både hos långhår och korthår, ingen statistisk skillnad där (det finns massor av statistik på collieklubbens hemsida om detta). Via mentalindex kan du få en väldigt bra bild av vad de tilltänkta föräldradjuren i en planerad kull förväntas nedärva när det gäller mentalitet, så även om collien dras med problem så finns det väldigt bra hjälpmedel för valpköpare för att hitta rätt uppfödare och kombination. Du behöver göra din hemläxa och läsa på ordentligt (hemsidan är en guldgruva!), men i nuläget finns det faktiskt allt fler uppfödare som fokuserar inte bara på orädda hundar utan också hundar med arbetslust, och det är väldigt positivt! I somras på Collie-SM hade vi exempelvis 12 startande i appellklass (enbart collies) och totalt 38 starter i sök och spår appell till elit, så jag upplever att bruksintresset är lite på fram-marsch faktiskt.
Men vilken fin! :love: Och alldeles lagom päls. Får man fråga var du köpt honom?
Jag vet inte hur stor collieaveln är, men det känns som den är rätt liten jämfört med vissa raser som nämnts här. Kan jag vända mig till en specifik uppfödare vid köp av valp eller är det bättre att hålla det öppet och istället utgå efter specifik kull/linjer?
Jag kommer absolut göra min hemläxa, och försöka träffa lite (fler) hundar. Långhåriga collies syns också lite mer, så kanske lättare att hitta någon som vill träffas. Korthåriga har jag nog aldrig träffat någon.
Låter hur som toppen att fler collies syns på tävling!
Det finns ju Rasdata för jaktavlad labrador här: http://www.rasdata.nu/jaktavlad_labrador/index.htm
Där kan du kolla uppfödare, tävlingsresultat, hälsa mm - mycket matnyttigt om man är intresserad av att gräva lite. Motsvarande finns för många raser, ex vis jaktavlad springer och cocker. Är du intresserad av vilka som t ex tävlar lydnad så går du in där och försöker bilda dig en uppfattning om specifika uppfödare och kennlar. Länk till olika raser: rasdata.nu

Själv har jag golden retriever av jakttyp, tycker det låter som något som skulle passa dig efter din beskrivning. Det finns väldigt många duktiga jaktgoldens som tävlar lydnad, betydligt fler än jaktlabbar. Jag lade ner tävlandet för några år sedan, men har haft 5 lydnadschampions och ingen av mina goldens har varit svåra att träna. Mycket lätta i vardagen och aldrig några problem om man har varit sjuk en vecka eller två, aldrig någon som har stressat eller klättrat på väggarna av en period med mindre aktivitet.
Tack!

Jaktgoldens är ju också :love: De tilltalar mig mer än jaktlabbe, om man enbart baserar på utseendet. Det låter oavsett som att jag bör titta på rasen lite mer.
En Beauceron från en bra uppfödare? JÄTTErolig hund som är med på allt, "Alltid redo!" sa jag om min. Samtidigt som den absolut inte kräver "träning" oavbrutet utan år lycklig av i stort sett allt den får göra, så länge ni umgås. En väldigt "nära" hund. Tävlar gärna lydnad, spår, viltspår, vad du än kan komma på. Lite clownig och jättemysig.
Jag var också inne på att föreslå beauceron, även om de kanske är lite större än TS önskar. Och jag håller med om att de oftast är lyckliga bara man gör något med dem, inte så noga med VAD man gör - bara man gör det tillsammans med dem. Fantastiskt roliga och trevliga hundar, men ganska stora och inte alltid medvetna om sin storlek. ;)
Jag klumpar ihop er, men beauceron är lite större än vad jag tänkt mig. :)
 
Men vilken fin! :love: Och alldeles lagom päls. Får man fråga var du köpt honom?
Jag vet inte hur stor collieaveln är, men det känns som den är rätt liten jämfört med vissa raser som nämnts här. Kan jag vända mig till en specifik uppfödare vid köp av valp eller är det bättre att hålla det öppet och istället utgå efter specifik kull/linjer?
Jag kommer absolut göra min hemläxa, och försöka träffa lite (fler) hundar. Långhåriga collies syns också lite mer, så kanske lättare att hitta någon som vill träffas. Korthåriga har jag nog aldrig träffat någon.
Låter hur som toppen att fler collies syns på tävling!
I jämförelse med kelpie (ca 150 registrerade per år) eller tervueren (ca 130 registrerade per år) så är collie med sina cirkus 270-300 registeringar per år en riktigt stor ras, faktiskt. ;)

Grabben på bilden är köpt i Schweiz, men har mestadels tyska och amerikanska linjer bakom sig. Många av hans tyska släktingar tränar olika former av räddning/ruinsök, en del kör faktiskt också skydd med sina collies där (med blandat resultat, men ändå). På sin mammas sida har han också en del klassiska svenska linjer med god mentalitet och god ledhälsa. Om du skickar ett PM kan jag berätta mer om uppfödare och linjer. :)

Det beror på hur mycket du kan om linjer och nedärvning, skulle jag säga. Det finns definitivt collieuppfödare av långhår där jag skulle säga att du oavsett kombination med stor sannolikhet kommer få en trevlig och glad träningskompis med friska leder. Om du vill ha mer än så, dvs att hundens arbetslust ska räcka till att tävla bruks/lydnad högre upp i klasserna och att du inte ska behöva lägga mycket tid med att få upp hundens motivation för träning (och kanske inte lyckas ändå), så krävs det betydligt mer efterforskningar. På uppfödarnas hemsidor och Facebooksidor åter det som om varenda collieuppfödare värnar om mentaliteten och har orädda och skottfasta och arbetsglada hundar - det stämmer tyvärr inte! Att hunden har lyckats få kryss i alla rutor på MH är INTE en merit i sig.

Och lita inte bara på de hundar och ägare du träffar - du behöver lägga ett antal timmar på collieklubbens hemsida och läsa på om mentalindex och MH-spindlar och HD-index för att kunna värdera det folk säger.

Men med det sagt - en bra collie är en jäkla rolig och bra hund, som är väl värd jobbet att lära sig om rasen på riktigt! Lättlärda, lättmotiverade, trevliga mot andra hundar, människor och djur, lätta att dra upp i både godisbelöningar och lekbelöningar, lättsamma i vardagen bara de fått motionera kropp och knopp, klarar en lugn vecka med promenader utan att riva huset, gosiga och närhetssökande mot familjen, ofta lätta att ensamträna - ja, helt enkelt härliga hundar!

Tillägg @Balverine - om du bor i Östergötland alternativt Uppland/södra Svealand eller däromkring så vet jag ett antal trevliga collies med ägare som du kan få träffa om du vill. :)
 
Jag klumpar ihop er, men beauceron är lite större än vad jag tänkt mig. :)

Mm, jag misstänkte det, därför tvekade jag att skriva det som förslag. Och ja, de ÄR stora - unghunden är nu 17 månader, väger ca. 39 kg och är nog 70 cm hög (minst...😱, maxhöjden för hanar är just 70 och jag undrar om han kanske faktiskt är nån cm högre) och är på typiskt unghundsmanér ganska brötig, oavsett om han busar, jobbar eller kelar. ;)

Men som sagt, fantastiska hundar om man kan tänka sig en så pass stor ras. Viga som katter trots sin storlek. Smarta clowner som inser när man kan spela apa och när man måste skärpa sig. Vill vara med alltid, överallt, men ändå är det sällan jag hör om beauceroner som har svårt att vara ensamma.
 
I jämförelse med kelpie (ca 150 registrerade per år) eller tervueren (ca 130 registrerade per år) så är collie med sina cirkus 270-300 registeringar per år en riktigt stor ras, faktiskt. ;)

Grabben på bilden är köpt i Schweiz, men har mestadels tyska och amerikanska linjer bakom sig. Många av hans tyska släktingar tränar olika former av räddning/ruinsök, en del kör faktiskt också skydd med sina collies där (med blandat resultat, men ändå). På sin mammas sida har han också en del klassiska svenska linjer med god mentalitet och god ledhälsa. Om du skickar ett PM kan jag berätta mer om uppfödare och linjer. :)

Det beror på hur mycket du kan om linjer och nedärvning, skulle jag säga. Det finns definitivt collieuppfödare av långhår där jag skulle säga att du oavsett kombination med stor sannolikhet kommer få en trevlig och glad träningskompis med friska leder. Om du vill ha mer än så, dvs att hundens arbetslust ska räcka till att tävla bruks/lydnad högre upp i klasserna och att du inte ska behöva lägga mycket tid med att få upp hundens motivation för träning (och kanske inte lyckas ändå), så krävs det betydligt mer efterforskningar. På uppfödarnas hemsidor och Facebooksidor åter det som om varenda collieuppfödare värnar om mentaliteten och har orädda och skottfasta och arbetsglada hundar - det stämmer tyvärr inte! Att hunden har lyckats få kryss i alla rutor på MH är INTE en merit i sig.

Och lita inte bara på de hundar och ägare du träffar - du behöver lägga ett antal timmar på collieklubbens hemsida och läsa på om mentalindex och MH-spindlar och HD-index för att kunna värdera det folk säger.

Men med det sagt - en bra collie är en jäkla rolig och bra hund, som är väl värd jobbet att lära sig om rasen på riktigt! Lättlärda, lättmotiverade, trevliga mot andra hundar, människor och djur, lätta att dra upp i både godisbelöningar och lekbelöningar, lättsamma i vardagen bara de fått motionera kropp och knopp, klarar en lugn vecka med promenader utan att riva huset, gosiga och närhetssökande mot familjen, ofta lätta att ensamträna - ja, helt enkelt härliga hundar!

Tillägg @Balverine - om du bor i Östergötland alternativt Uppland/södra Svealand eller däromkring så vet jag ett antal trevliga collies med ägare som du kan få träffa om du vill. :)

Jag jämförde mer med labrador eller liknande ;) Men det är positivt att det avlas så pass mycket på collie, med förhoppning att det då finns chans att hitta en bra.

Din grabb är jättefin, verkligen. Jag föredrar hans utseende framför helt korthåriga. Jag gillar egentligen den långhåriga varianten mer rent utseendemässigt (undantag riktiga fluffhundar), men praktiskt sett vill jag ha mer lagom mängd päls.
Har du importerat din hund eller är han köpt här i Sverige?
Jag skickar gärna ett PM till dig lite senare :)

Dessvärre kan jag inte mycket om linjer och nedärvning! Jag vill ju helst ha en hund med arbetslust för bruks/lydnad, men om jag inte skulle hitta rätt linjer av någon anledning och "bara" får en trevlig träningskompis är det okej. Jag kommer lära mig av mina misstag och göra bättre ifrån mig till hund 2. Men för att försöka få det jag verkligen vill ha ska jag läsa på om mentalindex, MH och HD-index som du säger.

Jag har hört att Collie är en ras som lätt drar på sig rädslor, och att man bör satsa på 1 eller max 2 på skott? Är det något du delar?

Dessvärre bor jag inte i Östergötland, men jag börjar ångra att jag flyttade därifrån :p Men jag skickar som sagt gärna PM till dig senare oavsett.

Jag får korta ner det här svaret något eftersom jag sitter på jobb, men svarar lite mer senare.
 
Jag jämförde mer med labrador eller liknande ;) Men det är positivt att det avlas så pass mycket på collie, med förhoppning att det då finns chans att hitta en bra.

Din grabb är jättefin, verkligen. Jag föredrar hans utseende framför helt korthåriga. Jag gillar egentligen den långhåriga varianten mer rent utseendemässigt (undantag riktiga fluffhundar), men praktiskt sett vill jag ha mer lagom mängd päls.
Har du importerat din hund eller är han köpt här i Sverige?
Jag skickar gärna ett PM till dig lite senare :)

Dessvärre kan jag inte mycket om linjer och nedärvning! Jag vill ju helst ha en hund med arbetslust för bruks/lydnad, men om jag inte skulle hitta rätt linjer av någon anledning och "bara" får en trevlig träningskompis är det okej. Jag kommer lära mig av mina misstag och göra bättre ifrån mig till hund 2. Men för att försöka få det jag verkligen vill ha ska jag läsa på om mentalindex, MH och HD-index som du säger.

Jag har hört att Collie är en ras som lätt drar på sig rädslor, och att man bör satsa på 1 eller max 2 på skott? Är det något du delar?

Dessvärre bor jag inte i Östergötland, men jag börjar ångra att jag flyttade därifrån :p Men jag skickar som sagt gärna PM till dig senare oavsett.

Jag får korta ner det här svaret något eftersom jag sitter på jobb, men svarar lite mer senare.
Det är bara att PM:a. :) Ja, lillgrabben importerade jag från Schweiz som valp. Han har verkligen infriat alla mina förhoppningar och mer därtill och om allt går som det ska så kommer han få para två jättefina tikar nu under våren vilket känns superspännande (och lite bittert samtidigt eftersom jag verkligen verkligen inte kan ta en valp nu O_o:cool:).

Vad kul att du är intresserad av rasen! Om du gör jobbet så kommer du få en jättekul och trevlig träningskompis.

När det gäller ljud och skotträdsla så vill jag definitivt helst ha en 1:a på MH på båda föräldrarna samt så många som möjligt i släkten om jag inte har sett film på hundens MH. Det finns ju mentalindex även på skott och även om arvbarheten är lite klurig där så ger det ju en fingervisning ändå. Sen vill jag gärna att så många som möjligt i släkten är KORADE för då syns det att hundarna är skottfasta även när de blivit lite äldre. Tyvärr inte helt ovanligt att en collie är skottfast på MH men utvecklar skotträdsla några år senare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 615
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp