Bukefalos 28 år!

Hjälp att välja häst-igen!

Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Det beror på vad man vill med sin ridning.

Vad är utvecklande för just din dotter ? Är det bara viktigt att tävla (du skriver att du är rädd att hon "mister" junior SM) eller är det viktigt att utveckla sig själv och kanske tom få vara med och utveckla en häst ?

Jag skulle aldrig köpa en hoppmaskin till mina barn, ser faktiskt inget värde i det. Visst kanske kommer hon till SM, men sen då ?
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Läser era kloka inlägg med stort intresse,vi har inte bestämt oss än.
Idag ska vi dock ta med en trevlig D-ponny på hoppträning som vi sneglat på ett tag och som faktiskt råkat bli till salu nu i dagarna.
Pratade med en av våra tränare och han tyckte inte vi skulle välja två av hästarna vi tittat på nyligen.Den ena är för orutinerad och den andra för ohörsam.Fortfarande är den trevliga,välridna sexåringen mest intressant......
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Det beror på vad man vill med sin ridning.

Vad är utvecklande för just din dotter ? Är det bara viktigt att tävla (du skriver att du är rädd att hon "mister" junior SM) eller är det viktigt att utveckla sig själv och kanske tom få vara med och utveckla en häst ?

Jag skulle aldrig köpa en hoppmaskin till mina barn, ser faktiskt inget värde i det. Visst kanske kommer hon till SM, men sen då ?

Nej,det är ju just det vi inte heller tycker är kul!Det är ju det som har varit problemet med de läromästare vi tittat på,att de är ridna på det sättet att de själva fått bestämma hela tiden och har man försökt något annat har de blivit sura.Det innebär ju att flickan skulle få gå tilbaka i sin ridning till att bara sitta och åka.
Den yngre hästen vi såg på var väldig lydig och gjorde precis som hon sa,blev något fel där var det hennes eget fel.Det lär hon ju sej mycket mera på.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Jag tycker att ni skall köpa 6-åringen.

Även om den inte är rutinerad så verkar det vara en häst sm din dotter kommer att utvecka och utvecklas med ! Tycker hon om den och ridkänslan är rätt så är det mycket, mycket viktigare än att tävla höga klasser på en gång. Det kommer de att kunna göra vad det lider och tillfredställelsen att ha "gjort jobbet själv" kommer att vara så mycket högre än att ha en som är färdig.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Provade D-ponnyn igår på hoppträningen.Den är 7 år bjuder fint och hoppar med en otroligt bra teknik men det är i stort sett vad den kan.
Är "inriden" av ett barn och kan bara gångarterna och att hoppa.
Går inte undan för skänkeln,tar inte en normal galoppfattning rusar efter hindrena.Vår hopptränare tror att det tar kanske ett år att få ordning på den,men fullt möjligt är det.
Bättre tillpassad sadel,annat bett,kolla tänderna och muskla upp ryggen på den.Och framför allt rida markarbete med den och få den att gå lugnt och kontrollerat.Den är alltså ett projekt......
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Jag har inga direkta tips men lite erfarenhet att dela med mig av :)

När jag var 15 år beslutades det att jag skulle få stor häst o sluta med ´ponny.
Vi letade efter en läromästare på ca. 13-14 år. Jag hade då ridit o tävlat ponny upp till msv. Allt på ponnisar som jag själv ridit in o utbildat.
Men allt blir sällan som man planerat så när vi var o tittade på hästar i ett försäljningsstall så fastnade jag för en 7 årig valack som var startklar 130.
Jag vägrade provrida fler hästar honom ville jag ha! Och så blev det,för alla trodde att de var den perfekta hästen för mig!
Men 4 år senare såldes han med sorg i mitt hjärta o jag vågade inte galoppera över en bom ens en gång.. Han hade varit för tuff, men jag hade vägrat att ge upp för jag älskade ju honom så mkt. Men sen en dag när jag insåg hur rädd jag var bara jag vände upp mot galoppbommen på marken så insåg jag att detta var ohållbart såvi sålde honom.
(shit va jag skrev massa orelevant)
Jag var såklart förkrossad men visste att de var rätt. Och samma vinter, på julafton 2007 så fick jag Jasaar som då var 16 år gammal tänker ni men de bästa köp vi någonsin gjort. Så då hade jag nu 19år gammal fått min läromästare, jo för de är han , med ett hjärta av guld, o några rävar bakom öronen ;) så har han tävlat Värdscupen o flertalet Grand Prix, så efter 4 år fick jag den läromästare jag skulle haft från början.
Han är inte alls den som bestämmer o inte vill lyssna, han är en mkt känslig häst som man måste göra helt rätt på, gör man inte helt rätt så betyder de INTE att han stannar, bara att de går lite sämre. Han stannar ALDRIG "peppar peppar".
Han tog mig från att tävla vår första tävling i maj- 08 , 90cm till att vara startklara för 140cm i september -08.
Och falsterbo 2009.

Med allt detta vill jag väl egentligen säga att läromästare kan vara bra o att bara för att man tror sig veta att de är den perfekta hästen så måste man vara försiktig prova fler gånger osv.

Och nr 1 !! : Var inte åldersfixerad !!

Lycka till nu med hästletaandet!
Vet inte alls om detta hjälper, känns mer som att jag prata massa strunt :D
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Jag har inga direkta tips men lite erfarenhet att dela med mig av :)

När jag var 15 år beslutades det att jag skulle få stor häst o sluta med ´ponny.
Vi letade efter en läromästare på ca. 13-14 år. Jag hade då ridit o tävlat ponny upp till msv. Allt på ponnisar som jag själv ridit in o utbildat.
Men allt blir sällan som man planerat så när vi var o tittade på hästar i ett försäljningsstall så fastnade jag för en 7 årig valack som var startklar 130.
Jag vägrade provrida fler hästar honom ville jag ha! Och så blev det,för alla trodde att de var den perfekta hästen för mig!
Men 4 år senare såldes han med sorg i mitt hjärta o jag vågade inte galoppera över en bom ens en gång.. Han hade varit för tuff, men jag hade vägrat att ge upp för jag älskade ju honom så mkt. Men sen en dag när jag insåg hur rädd jag var bara jag vände upp mot galoppbommen på marken så insåg jag att detta var ohållbart såvi sålde honom.
(shit va jag skrev massa orelevant)
Jag var såklart förkrossad men visste att de var rätt. Och samma vinter, på julafton 2007 så fick jag Jasaar som då var 16 år gammal tänker ni men de bästa köp vi någonsin gjort. Så då hade jag nu 19år gammal fått min läromästare, jo för de är han , med ett hjärta av guld, o några rävar bakom öronen ;) så har han tävlat Värdscupen o flertalet Grand Prix, så efter 4 år fick jag den läromästare jag skulle haft från början.
Han är inte alls den som bestämmer o inte vill lyssna, han är en mkt känslig häst som man måste göra helt rätt på, gör man inte helt rätt så betyder de INTE att han stannar, bara att de går lite sämre. Han stannar ALDRIG "peppar peppar".
Han tog mig från att tävla vår första tävling i maj- 08 , 90cm till att vara startklara för 140cm i september -08.
Och falsterbo 2009.

Med allt detta vill jag väl egentligen säga att läromästare kan vara bra o att bara för att man tror sig veta att de är den perfekta hästen så måste man vara försiktig prova fler gånger osv.

Och nr 1 !! : Var inte åldersfixerad !!

Lycka till nu med hästletaandet!
Vet inte alls om detta hjälper, känns mer som att jag prata massa strunt :D

Mmmm.Känner igen resonemanget.Det är ju bra att inte låsa sej vid något.
Förra ponnyn vi köpte skulle enligt planerna ha varit en yngre D-ponny,det bev istället en äldre C-ponny eftersom allt kändes så rätt med honom.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

jag tyckte det var en jätte bra erfarenhet att dela med sig av TeamWahlund!
riktigt bra sagt.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Håller med dem som säger att man inte ska stirra sig blind på åldern. Det måste kännas rätt både i hjärtat och magen. Min 14-åring rider liten stor häst. Har aldrig tävlat ponny utan red ponny på ridskola och vårt tidigare fullblod (unghäst) hemma från det att hon var 8 år. Det är väl klart att hon var liten på fullblodet men erfarenheten har hon med sig. Shettis kunde hon ju hoppa på ridskolan. Köpte sen en 11-åring som är urbussig men ändå kräver att ungen rider - hela vägen. Tittade på unghäst också och var seriöst intresserade men säljaren var så knepig så det sprack. Numera hoppar hon med mitt nya fullblod också (pigg (het), helt orutinerad kille men med superteknik), med lite hjälp av instruktör så kommer det att bli jättebra. Har köpt alla mina hästar "med hjärtat" och har inte ångrat mig än.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Hur går det med häst letandet??
 

Liknande trådar

S
Avel Hej. Var på gnägg förs med min tråd men blev rekomenderad att flytta den hit. Har följt disskusionerna i Ridsport ang. att det är svårt...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp