Hjälp... det går inte längre.

Octavius

Trådstartare
Hejsan alla

Har läst runt här i ett par år men aldrig skrivit något förrän nu. Tänkte fråga er om ni har några tips på hur man får en hund att sluta gnälla och yla när man lyssnar på musik? Jag har en mellanpudel, hane, på 2 år som inte klarar av att man lyssnar på musik. Så fort man sätter på "fel låt" så börjar han gnälla och hålla på. Om han kan så går han ut i hallen och står vid ytterdörren och ylar och gnäller. Om man stänger in honom med t.ex. kompostgaller i vardagsrummet så går han runt i cirklar och gnäller. Till slut brukar han lägga sig ned på golvet när han inte orkar gå runt längre, men han fortsätter gnälla och hålla på. Det är extremt jobbigt. Han slutar inte när man säger åt honom, men om man inte säger till så eskalerar ylandet tills han står och vrålar för full hals, så det funkar inte att ignorera beteendet heller.

Tycker att han aktiveras som han ska. Vi kör spår tre gånger i veckan och tränar även agility och lydnad på amatörnivå med klubben ett par gånger i veckan. De dagarna vi inte tränar så är han ute och springer med hundkompisarna 2-3 timmar. Han känns inte verken understimulerad eller överstimulerad annars undan har inga problem med att ligga och ta det lugnt.

Vi har varit hos veterinären och han har inga problem med hörseln eller något annat som gör att ljud skulle orsaka obehag och han reagerar inte på några andra ljud som filmer eller liknande utan det är bara musik.

Vissa hundar kan ju yla ikapp med viss musik för att de tycker det är kul, men med min hund så upplever jag bara att det är stressande. Han kan även reagera på musik i vissa reklamfilmer och om fel reklam går igång på TV så flyger han upp från bädden och springer ut och ylar i hallen.

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man får stopp på det? Min sambo tycker det börjar bli ohållbart då han inte kan lyssna på musik i de vanliga högtalarna längre utan måste ha headset för att hunden inte ska börja skrika. Grannarna har också klagat de gånger vi har försökt ignorera beteendet och låtit honom hålla på för att se om han ger upp själv, vilket han inte gör utan han gnäller tills musiken tar slut.
 
Hejsan alla

Har läst runt här i ett par år men aldrig skrivit något förrän nu. Tänkte fråga er om ni har några tips på hur man får en hund att sluta gnälla och yla när man lyssnar på musik? Jag har en mellanpudel, hane, på 2 år som inte klarar av att man lyssnar på musik. Så fort man sätter på "fel låt" så börjar han gnälla och hålla på. Om han kan så går han ut i hallen och står vid ytterdörren och ylar och gnäller. Om man stänger in honom med t.ex. kompostgaller i vardagsrummet så går han runt i cirklar och gnäller. Till slut brukar han lägga sig ned på golvet när han inte orkar gå runt längre, men han fortsätter gnälla och hålla på. Det är extremt jobbigt. Han slutar inte när man säger åt honom, men om man inte säger till så eskalerar ylandet tills han står och vrålar för full hals, så det funkar inte att ignorera beteendet heller.

Tycker att han aktiveras som han ska. Vi kör spår tre gånger i veckan och tränar även agility och lydnad på amatörnivå med klubben ett par gånger i veckan. De dagarna vi inte tränar så är han ute och springer med hundkompisarna 2-3 timmar. Han känns inte verken understimulerad eller överstimulerad annars undan har inga problem med att ligga och ta det lugnt.

Vi har varit hos veterinären och han har inga problem med hörseln eller något annat som gör att ljud skulle orsaka obehag och han reagerar inte på några andra ljud som filmer eller liknande utan det är bara musik.

Vissa hundar kan ju yla ikapp med viss musik för att de tycker det är kul, men med min hund så upplever jag bara att det är stressande. Han kan även reagera på musik i vissa reklamfilmer och om fel reklam går igång på TV så flyger han upp från bädden och springer ut och ylar i hallen.

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man får stopp på det? Min sambo tycker det börjar bli ohållbart då han inte kan lyssna på musik i de vanliga högtalarna längre utan måste ha headset för att hunden inte ska börja skrika. Grannarna har också klagat de gånger vi har försökt ignorera beteendet och låtit honom hålla på för att se om han ger upp själv, vilket han inte gör utan han gnäller tills musiken tar slut.

En av mina hundar reagerar likadant på allt av Veronica Maggio. Det är något i hennes röst hon inte klarar av. Den enda lösning jag funnit är att bannlysa Maggio i det här hemmet. På jobbet byter vi kanal på radion om Maggio spelas.

Jag tror tyvärr det är dödsdömt att försöka vänja hunden vid ljudet då reaktionerna är så starka. Jag kopplar det till bristande mentalitet (stämmer på min) och stressar hunden så måste ljuden den reagerar på bort.
 
En av mina hundar reagerar likadant på allt av Veronica Maggio. Det är något i hennes röst hon inte klarar av. Den enda lösning jag funnit är att bannlysa Maggio i det här hemmet. På jobbet byter vi kanal på radion om Maggio spelas.

Jag tror tyvärr det är dödsdömt att försöka vänja hunden vid ljudet då reaktionerna är så starka. Jag kopplar det till bristande mentalitet (stämmer på min) och stressar hunden så måste ljuden den reagerar på bort.
Det är inte förrän det senaste året som han har börjat med det. Innan dess så var det inga problem ö.h.t med någon musik och det kunde spelas hur högt eller lågt man ville utan reaktion. Numera är det hälften av alla låtar vi spelar som får igång honom, har han en "sån" dag så så är det kanske 8 av 10 låtar.

Jag är en stark följare av "mjuka" metoder inom hunduppfostran och har alltid tänkt att bara man ignorerar det så går det kanske bort. Min sambo däremot är uppväxt med den hårda läran och hans pappa hade schäfer på 70-talet när det var väldigt i ropet med hård uppfostran på brukshundsklubbarna och det inte var någon som skämdes över att ge hunden en "lusing" inne på banan om den inte uppförde sig. Så han har ju varit inne på att iom att mina ignoreringsmetoder inte funkar så är det bara hård uppfostran som är kvar att testa, men jag har satt stopp där för jag vill inte att min hund ska få några lusingar.

Ibland kan han ge upp och gå och lägga sig och sova om vi spelar musik tillräckligt länge, dvs ett par timmar i sträck, men om det har varit tyst hela förmiddagen och jag sedan sätter på lite musik medan jag städar eller diskar då är det kört.

Min sambo har föreslagit att omplacera honom och skaffa en annan hund som tål normal musik, men det vill jag helst slippa.
 
Du kan prova att klicka, belöna och beröm när hunden är tyst även om det bara är en enda sekund när den hämtar andan.

Ett annat alternativ är att träna in små enkla tricks eftersom då måste han koncentrera sig på något annat än att gnälla/yla.

Ett tredje alternativ är att lära honom gnälla/yla på kommando. Man kan ju göra det med skällande hundar ibland. När de har lärt sig det, så lär man dem ordet tyst också.

Oavsett vilket ni provar så spela bara ett par minuter åt gången i början och bara låg volym. Det gäller att ha tålamod, så prova ett alternativ i taget och håll på någon vecka för att se om det blir någon bättring. Förmodligen blir han mer stressad om han blir instängd.

Tillägg: Hur gammal är hunden? Har ni samma anläggning som tidigare? Eller är något utbytt? Tänker på missljud
 
Känner igen mig så väl i din berättelse, men min är inte lika extrem som din, han mest smågnäller.
 
Vi hade en tik som höll på så... till så gott som all musik, även korta snuttar, signaturer etc. Jag kan säga att man inser inte hur mycket musik det är i alla tv-program förrän man har en hund som ylar och tjuter till minsta lilla musiksnutt.... :(

Till råga på allt hade min man musikstudio hemma och även om han ofta körde med hörlurar när han jobbade så kunde han inte alltid göra det och det var rätt hopplöst att behöva sätta ut hundstackaren i hundhuset varje gång han fick för sig att jobba i studion (vilket var rätt ofta...).

När det gällde tv:n så försökte vi lära henne att gå ut från vardagsrummet och ut i köket eller in i sovrummet när det kom musik men det blev ändå rätt ohållbart i längden, framför allt pga studion, så hon fick flytta. Det var iofs inte enda anledningen till omplaceringen men det var en STOR bidragande faktor.

Hon var 6 månader när vi fick henne och hon höll på så från början. Inte ljudkänslig i övrigt, skottfast och inga andra ljudreaktioner utan bara just musik.
 
Du kan prova att klicka, belöna och beröm när hunden är tyst även om det bara är en enda sekund när den hämtar andan.

Ett annat alternativ är att träna in små enkla tricks eftersom då måste han koncentrera sig på något annat än att gnälla/yla.

Ett tredje alternativ är att lära honom gnälla/yla på kommando. Man kan ju göra det med skällande hundar ibland. När de har lärt sig det, så lär man dem ordet tyst också.

Oavsett vilket ni provar så spela bara ett par minuter åt gången i början och bara låg volym. Det gäller att ha tålamod, så prova ett alternativ i taget och håll på någon vecka för att se om det blir någon bättring. Förmodligen blir han mer stressad om han blir instängd.

Tillägg: Hur gammal är hunden? Har ni samma anläggning som tidigare? Eller är något utbytt? Tänker på missljud
Min tränare på klubben föreslog samma sak och vi har testat det utan större framgång. Att lära honom gnälla på kommando vågar jag faktiskt inte. Har en bekant som lärde sin hund att skälla på kommando och nu får hon inte tyst på den eftersom det aldrig funkade att lära in tyst-kommandot.

Hunden är 2 år, hane, inte kastrerad. Vi har samma ljudanläggning och TV som vi har haft sedan vi tog hem honom som 8-veckors valp och det har aldrig varit problem förrän nu senaste året. Det har blivit värre nu under hösten. Veterinären trodde att det kanske var hormoner nu när han går från unghund till mer vuxen och att vi skulle avvakta och se om det "växer bort". Hon tyckte också att man kunde prova kemisk kastrering för att se om det skulle hjälpa. Det känns dock inte riktigt lockande att bara låta det vara i ett år eller två till och hoppas att det växer bort. Om det blir värre så kommer vi få ha headset för att ö.h.t kunna se på TV snart... Min sambo har ett stort musikintresse och spelar och sjunger även en del själv, men han kan inte öva hemma längre pga hunden utan måste åka hem till en vän eller sina föräldrar om han vill kunna öva, och det är jättetråkigt.
 
Vi hade en tik som höll på så... till så gott som all musik, även korta snuttar, signaturer etc. Jag kan säga att man inser inte hur mycket musik det är i alla tv-program förrän man har en hund som ylar och tjuter till minsta lilla musiksnutt.... :(

Till råga på allt hade min man musikstudio hemma och även om han ofta körde med hörlurar när han jobbade så kunde han inte alltid göra det och det var rätt hopplöst att behöva sätta ut hundstackaren i hundhuset varje gång han fick för sig att jobba i studion (vilket var rätt ofta...).

När det gällde tv:n så försökte vi lära henne att gå ut från vardagsrummet och ut i köket eller in i sovrummet när det kom musik men det blev ändå rätt ohållbart i längden, framför allt pga studion, så hon fick flytta. Det var iofs inte enda anledningen till omplaceringen men det var en STOR bidragande faktor.

Hon var 6 månader när vi fick henne och hon höll på så från början. Inte ljudkänslig i övrigt, skottfast och inga andra ljudreaktioner utan bara just musik.
Det är typ lite det jag är rädd för, att jag tillslut ska behöva lämna bort honom. Vem vill egentligen ha en hund som inte tål TV? Alla har ju TV och lyssnar på musik idag så att ta sig an en hund som inte klarar det och det inte går att träna bort lär ju ingen vilja.
 
Hur kunde veterinären utesluta att hunden är ljudkänslig? Ljudkänslighet är inget som syns vid en undersökning utan något man upplever själv och det är verkligen jättejobbigt. Ljudkänslighet är inget man måste födas med utan det kan komma när som helst i livet. Jag som är extremt ljudkänslig lider verkligen med din hund om det är ljudkänslig han är. Jag kan iallafall be folk stänga av men din hund kan bara lida, gnälla och yla. Om du inte har kommit någonstans med övningarna så omplacera till någon som inte har musik på jämt. Vi finns och vi är tyvärr inte så få som många tror.
 
Hur kunde veterinären utesluta att hunden är ljudkänslig? Ljudkänslighet är inget som syns vid en undersökning utan något man upplever själv och det är verkligen jättejobbigt. Ljudkänslighet är inget man måste födas med utan det kan komma när som helst i livet. Jag som är extremt ljudkänslig lider verkligen med din hund om det är ljudkänslig han är. Jag kan iallafall be folk stänga av men din hund kan bara lida, gnälla och yla. Om du inte har kommit någonstans med övningarna så omplacera till någon som inte har musik på jämt. Vi finns och vi är tyvärr inte så få som många tror.
Veterinären kollade öronen och gjorde någon slags ljudtest, och iom att han inte reagerar på andra ljud, som är betydligt högre och skarpare än musik, så trodde hon inte att det var problem med hörseln. Han har inga problem med dammsugare, gräsklippare, borrmaskiner, action-filmer med kraftig skottlossning och explosioner. Man kan stå och spamma dörrklockan utan att han reagerar mer än att undra vad det är som pågår. Det är liksom enbart melodisk musik som han blir helt galen av och det spelar ingen roll om man spelar det jättetyst.

Hundar har ju många gånger känsligare hörsel än människor, och det betyder ju inte att de hör ljuden högre än vi utan jag tror att det är att dom hör fler "nyanser" av ljudet och hör toner som vi inte hör.

Hade han haft problem med hörseln tror jag att han över lag hade varit känslig mot ljud, och det hade man ju märkt, att han skulle sätta igång och yla om man kör dammsugaren, kör diskmaskinen eller tvättmaskinen, men det reagerar han inte på. Han sover utanför badrummet med dörren öppen även om tvättmaskinen centrifugerar.
 
Veterinären kollade öronen och gjorde någon slags ljudtest, och iom att han inte reagerar på andra ljud, som är betydligt högre och skarpare än musik, så trodde hon inte att det var problem med hörseln. Han har inga problem med dammsugare, gräsklippare, borrmaskiner, action-filmer med kraftig skottlossning och explosioner. Man kan stå och spamma dörrklockan utan att han reagerar mer än att undra vad det är som pågår. Det är liksom enbart melodisk musik som han blir helt galen av och det spelar ingen roll om man spelar det jättetyst.

Hundar har ju många gånger känsligare hörsel än människor, och det betyder ju inte att de hör ljuden högre än vi utan jag tror att det är att dom hör fler "nyanser" av ljudet och hör toner som vi inte hör.

Hade han haft problem med hörseln tror jag att han över lag hade varit känslig mot ljud, och det hade man ju märkt, att han skulle sätta igång och yla om man kör dammsugaren, kör diskmaskinen eller tvättmaskinen, men det reagerar han inte på. Han sover utanför badrummet med dörren öppen även om tvättmaskinen centrifugerar.

Man behöver inte vara känslig för alla ljud för att räknas som ljudkänslig. Vissa är enbart känsliga för ett fåtal toner medans andra har ont av allt det du skriver plus en hel massa annat. Endel skulle aldrig klara av att bo i stan pga av billjuden medans det för andra inte är några problem alls med billjuden men de klarar inte när grannen spelar musik. Ljuden behöver inte heller vara skarpa eller höga för att man ska få ont av det utan det är tonerna som spelar roll. En viskning kan alltså göra mer ont än ett borrmaskinsljud. Ljudkänsligheten kommer öka enligt min audionom just eftersom vi idag allt som oftast har ljud omkring oss. Människans öron är inte skapta för att klara den form av ljudmatta som vi har idag och inte heller hundens. Filtret vår hjärna har för att filtrera bort onödiga ljud blir allt mer utmattad och det kan i värsta fall ge ljudkänslighet. När filtret inte längre fungerar så hör man alla ljud oavsett relevans och då har man verkligen problem.
 
Hur gammal är hunden ? är den lite äldre, så kan det vara så enkelt att hörseln håller på att bli sämre och att den nu uppfattar ljud på annat sätt och att det blir jobbigt för den.
 
Det känns ju som att det är något tokigt med hundens hörsel om den reagerar så plötsligt.

En pudel är ju inte så lätt att dra igång på lek, men finns det något hunden tycker är jätteskoj?
I så fall skulle man ju kunna syssla med det när man har musik hunden inte bryr sig om på låg volym. Efter hand kan man öka volymen, och till slut kanske börja om med det han blir orolig över?

Här är musikintresset stort, och vi har många sådana där typiska hårdrocksvänner som går igång och börjar sjunga i falsett och spela luftgitarr när rätt låt spelas.
Det har resulterat i att vi har en fullständigt galen corgi så fort det spelas Iron Maiden eller Judas Priest, som då kommer rusandes med antingen en pipleksak som han går bärsärkagång på, eller en kamptrasa som han helt sonika tvingar någon att hålla i. Hunden tycker att det är väldigt skoj i alla fall. :D
 
Jag tror också att det är lite dömt att misslyckas när hunden har så pass starka reaktioner. Har själv haft två hundar som ylar, den ene till Bob Dylans låtar, den andre till en enda låt av The tallest man on Earth, men ingen av dem har visat något obehag utan de kommer springande med viftande svans och ylar mot högtalarna.

Om du inte får ordning på det så får du kanske välja mellan hunden och musiken. Så länge hunden är frisk och sund så är det nog inte svårt att omplacera den, och hundar har i regel inga problem med att bli omplacerade. Då är det värre för ägarna!
 
Idag bestämde vi att det är bäst att han blir omplacerad.

Han har varit rätt duktiga med musik och TV i några dagar, så idag bestämde min sambo att han skulle försöka öva hemma. Hunden började såklart yla och efter 10 minuter så gick han i sin korg och kissade på sina filtar och leksaker. Jag har hört att hundar aldrig kissar där dom sover om dom inte är sjuka, så detta känns som spiken i kistan för oss nu när han medvetet kissar på sin sovplats för att sambon spelade lite gitarr och sjöng.

Så vi kommer kontakta uppfödaren och be om hjälp med omplacering.
 
Idag bestämde vi att det är bäst att han blir omplacerad.

Han har varit rätt duktiga med musik och TV i några dagar, så idag bestämde min sambo att han skulle försöka öva hemma. Hunden började såklart yla och efter 10 minuter så gick han i sin korg och kissade på sina filtar och leksaker. Jag har hört att hundar aldrig kissar där dom sover om dom inte är sjuka, så detta känns som spiken i kistan för oss nu när han medvetet kissar på sin sovplats för att sambon spelade lite gitarr och sjöng.

Så vi kommer kontakta uppfödaren och be om hjälp med omplacering.
Vad tråkigt =/
Tänkte bara höra om ni testat ha nåt i öronen på honom? Typ fetvadd eller nåt som dämpar ljudet?
 
Vad tråkigt =/
Tänkte bara höra om ni testat ha nåt i öronen på honom? Typ fetvadd eller nåt som dämpar ljudet?
Sambon testade det en gång när han var hemma själv med hunden och han hatade det, så nästa gång han försökte ha vadd i öronen på honom så sprang han och gömde sig så fort sambon kom med paketet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 865
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 580
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp