Hjälp en lat kvinna med hennes sallad

Singoalla

Trådstartare
Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och eftersom jag tycker att sallad snabbt blir sunkig och slemmig så är det ingenting jag vill förbereda dagen innan och sedan ta med till jobbet. Jag tycker helt enkelt att den hinner bli äcklig då. Detta har resulterat i att jag köper färdig sallad på café eller mataffär dagligen, men efter att för första gången gjort ett snabbt överslag på vad detta kostar mig i längden så vill jag gärna sluta med det :nailbiting:

Då var det ett klok kollega som undrade om jag inte kunde göra "basen" till salladen hemma och ta med i låda, och sedan bara köpa en färdig salladspåse och blanda ihop med på jobbet sedan. Dressing kan jag också ha stående på jobbet. Vilket jag tyckte vad en ypperlig idé! Så nu undrar jag, vad kan man blanda ihop för "matig del" i salladen? Önskemål:

1. Gärna något som håller i kylen några dagar, så man bara kan fylla en stor bunke och sedan sleva upp en portion i matlåda på morgonen.
2. Gärna vegetariskt men varierar också med kött ibland.
3. Måste finnas något protein i.

Exempel:
Quinoa + kyckling + majs
Pasta + fetaost + oliver + sojakorvbitar
Bulgur + halloumi + kikärtor

Ja, urusla exempel men ni förstår min tanke. Vad har ni för salladsfavoriter? Vad hade ni velat ha i er sallad?

Är peppad på att både göra goda sallader och spara pengar framöver :p
 
Min bästa matsallad (som faktiskt är bäst efter en dag):
Romansallad, ett huvud
Blåbär/jordgubbar eller båda, ca 300g
Finhackad grönkål, 100g
Blomkål, litet huvud eller halvt stort
Valfri krusig sallad, en bunt.
Grönt äpple, 1
Valnötter, två nävar
Majonäs, gärna hemgjord 0,5dl
Svartpeppar, finmald att blanda i majonäsen

Hacka sallad, kål, äpple och nötter. Blanda i hop med majonäsen. Krydda mer och salta vid behov.

För att få mer protein brukar jag ha kokt ägg vid sidan av.
 
Jag brukar bara blanda ihop en bönsallad, kidneybönor, cannellini bönor, sallad, gurka, tomat, majs.

Ser fram emot att få nya roliga recept :d
 
Tänker du dig sallad i byggsats? Jag skulle göra lite olika burkar med saker som håller länge men inte bör blandas. En med hårda grejer typ morot, purjo, kål (blomkål, broccoli, vitkål, rödkål), selleri, fänkål, en bytta marinerade bönor som du kan pytsa i och sedan för sig själva gurka, tomat och salladsblad. Sen kan man ju toppa med nötter och frön. Extra piff är ägg, ost, soltorkade tomater, oliver, inlagd gurka/pickles, köttisar kan ju lägga till skinka, salami, grillad kyckling, tonfisk. Kanske lite marinerad pasta, potatis eller couscous.
 
Har alltid sallad eller köttfärssoppa med till skolan. Salladen kan göras dagen innan, jag älskar dock tomater, men tycker tomater blir sunkiga i en sallad över natten, så jag tar med en sådan hel, bredvid själva salladslådan.

Tonfisk, eller stekt, och strimlad kyckling
kål (håller SÅ mycket bättre i kyl över natten än vanlig sallad, och är matigare).
solrosfrön
sockerärtor
pasta (ibland)
ägghalvor (ibland)
rödlök
avokado

valfri dressing.
 
Jag gör gärna en bönsallad. Hårdare grönsaker som morot, broccoli, blomkål, rädisor, plus kidneybönor och kanske några andra sorters bönor. Om man vill också kall kokt potatis. Blanda i en god vinägrett med olja, balsamico och örtsalt. Den kan man sedan blanda ihop med blad om man vill.
 
Min favoritbas:

Kidneybönor
Paprika
Majs
Fetaost
Gurka
Tomat

Sen kan man fylla på efter tycke och smak. Eller äta den som den är. Jag har ibland i pasta, ibland kall potatis, ibland kyckling, ibland skaldjur, ibland ruccola och babyspenat och inte helt sällan äter jag den som den är med pestovinägrett bara.
 
Ett tips om man gör sallad dagen innan är att hälla på vatten så att det täcker salladen. Det håller salladen krispig även dagen efter, bara att hälla av vattnet. Förutsätter dock att proteinkällan tillsätts i efterhand (animaliskt protein).
 
Om man har skuren sallad i kallt vatten i kylen så håller den bättre. Enkelt att ta den mängd man behöver med hålslev på morgonen. Man kan ju ta med händerna också om man vill det, men då blir hållbarheten lite sämre.

Man kan också göra en bönsallad och låta den marinera i enkel dressing på balsamvinäger, honung, olja, lite salt och svartpeppar, står sig bra i kylen.

Sen är ju jag väldigt förtjust i röror och alla såna håller bra i kyl de med. En god variant är turkisk yoghurt, lite majonnäs, salt, grovmalen svartpeppar, finhackat äpple, vita stora bönor, kikärtor och ananas. Funkar fint med allehanda sallader både smak och konsistensmässigt.
 
Sök efter "vänskapssallad", fungerar (enligt mig) som bas till en större sallad, ätas som den är, ersätta ris/pasta/potatis till kött om man känner för det. Men det bästa av allt är att den blir bara bättre och bättre ju längre den står i kylen, jag äter den helst en vecka "gammal".
 
Om du inte har något mot frukt i sallad och inte tänker klimatsmart är min favoritsallad som följer:

1 mango
1 apelsin
1 avocado
1 liten påse babyspenat
hackad thaichili efter smak (eller mildare chili om man vill ha det, strunta inte i den dock!)
olivolja
svartpeppar
salt

Tärna allt i lagom stora bitar. Håller sig fint i min lufttäta matlåda till dagen efter, även avocadon. Olja och salt tar jag dock när det är dags att äta.

Tänker mig att man lätt kan lägga till kikärtor, edamamebönor eller grillad kyckling. Originalreceptet som jag fick hos en bengalisk arbetskamrat hade ingen spenat så man kan ju köra utan den också, eller ta någon annan.
 
Ost- och skinksallad:
paprika, tomat, gurka, valfri bladsallad, skinka (jag brukar ta Lönneberga), osttärningar (jag brukar ta Billingeostskivor och lägger på hög och sen tärnar), majs, ev. lite fullkornspasta :). Brukar har thousand islanddressing.

Kycklingbaconsallad:
Kycklingbacon, bönpasta, fetaost, gurka, isbergssallad, cocktailtomater. Vinegrätt av olja, vatten, senap, majonäs, svartpeppar.

Tonfisksallad:
tonfisk, avocado, paprika, rödlök, valfribladsallad, kokta ägg, gurka, tomater. Brukar har thousand islanddressing

Är de sallader jag äter mest frekvent, älskar sallader, är såååå gott :d
 
Min favvo är en enkel räksallad.

Färdig sallad i påse
gurka
röd paprika
körsbärstomater
röd lök
kokt ägg
räkor (jag föredrar dem i lag)

brukar ha det mesta hemma.
Till det gör jag ofta en dressing på 1 dl gräddfil, 4 msk majonnäs och blandar i dill och gräslök. Det har jag alltid i frysen.
 
Min favvo är en enkel räksallad.

Färdig sallad i påse
gurka
röd paprika
körsbärstomater
röd lök
kokt ägg
räkor (jag föredrar dem i lag)

brukar ha det mesta hemma.
Till det gör jag ofta en dressing på 1 dl gräddfil, 4 msk majonnäs och blandar i dill och gräslök. Det har jag alltid i frysen.

Åh men ja! Räksallad :d
 
En grundregel för att få det att hålla är att aldrig blanda animaliska produkter med grönsaker eller sallat. Saltat och uppvärmt kött håller sig hyggligt även i ryggsäcken, men blir dåligt om det spätts ut med grönsaker.

Bäst är att håll isär allt, om det inte syrats eller saltas.
Frukt förvaras bäst med skalet på osv.
 
Jag bidrar med min sommarfavorit. Jag tar med köpeburkarna till jobbet och meckar ihop på plats (ett inköp räcker till lunch i tre-fyra dagar):
Babyspenat i påse, pesto, soltorkade tomater, fetaost :d .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp