Hjälp en okunnig i djungeln i jakten på hoppsadel

Casteloro

Trådstartare
Jag behöver en ny hoppsadel till "min" häst, fick med en T6 Showjumper, John Withaker när jag fick hem min dam. Har henne endast på foder och ägarens hoppsadel var alldeles för liten för mig. Har ganska stor rumpa och den här 17,5" får jag plats helt ok i, tror dock att jag behöver en 18" för att komma ned i tillräckligt bra. Är 167 lång med normallånga ben, behöver bra stöd eftersom jag inte är helt rutinerad hoppryttare ännu.

Har en ganska begränsad budget, max 10 000 kr.

Problemet med den nuvarande sadeln är att den ligger alldeles för mycket på bogbladen. Den blir något trång där samtidigt som den är ganska rörlig bak i bossa/puta. Om man bortser från detta så ligger sadeln rakt över ryggen, inte fram- eller baklut och den har en fin anläggningsyta längs efter. I rörelse ligger den dock inte still och blir alltså för trång vid bogbladen. Tror det är en vid modell, inte helt hundra dock. Har normal manke.

Är den nuvarande sadeln för framskuren och det är därför bogbladen tar i? Tycker ändå inte att den verkar vara väldigt mycket framskuren, och vilka alternativ finns det då? Vilken sadel kan passa mig och min häst? Tycker det verkar konstigt att om sadeln blir för trång vid bogbladen, men i övrigt ligger fint (åtminstone när hästen står stilla). Tänk er att ni tar på er en väst som sitter bra när ni står still och spikrakt, men så fort du rör på dina armar så känner du att dina skulderblad skrapas mot västen på ett obehaglig sätt, det spänner. Så måste det ju bli för min häst nu, fast med bogbladen. Så fort hon rör på sig så ligger sadeln där och skaver (?) över bogbladet som tar i när hon rör sig framåt. Ähh, jag vet inte? Ägaren till den här hästen säger att i stort sätt alla sadlar passar den här damen, men just nu känns det som att ingen kommer att passa. Mest för att jag inte förstår kanske.... :confused:

På min förra häst hade jag en Santa Crüs Celiné, vilket var lite för lite stöd för mig egentligen, får bättre sits med den här T6:an. Det här med sadlar är en djungel för mig, och visst skulle jag behöva lägga ned mer pengar än vad jag kan men nu är budgeten begränsad av en anledning - har inte råd med mer. Vill försöka spåna lite själv innan jag tar hjälp av någon kunnig på plats, mest för att jag vill kolla alternativen och ha något hum om hur det fungerar.
 
Sv: Hjälp en okunnig i djungeln i jakten på hoppsadel

Hoppas att någon förstår mig nu, mitt i allt virrvarr.
 
Sv: Hjälp en okunnig i djungeln i jakten på hoppsadel

Har oxå haft en T6a som satt ganska tajt över bogbladen precis som du beskriver. Men av vad man kan se och känna så kunde min häst iallafall röra sig bra, och hon musklade sig precis som hon skulle under de 2 år jag hade sadeln. Hon verkade gilla den, och hon blev inte öm/tappade muskler utan snarare fyllde ut en massa, så jag tolkade det som att hon ville ha den.

Dock har jag bytt nu eftersom jag inte gillar den, alls. Jag har nu en Bates Momentum som inte alls ligger tajt vid bogbladen, den ligger snarare slappt. Och hästen och jag älskar den!
 
Sv: Hjälp en okunnig i djungeln i jakten på hoppsadel

Skrev i den andra sadeltråden och fick lite hjälp där, ska kolla vart ortspetsarna ligger då det var en kunnig (ts) tjej att det spelade ingen roll om de mjuka delarna tog i bogbladet. Däremot så är ju det faktum att sadeln glider omkring åt sidorna bak och skapar skav i pälsen. Min dam bli ganska lätt skavd så här på vårkanten, och hon verkar inte ömma när jag går igenom ryggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 171
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp