Sitshjälp, byta sadel, storlek på sadel och andra sitsfunderingar

Zalandra

Trådstartare
Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar mig? Tycker jag svankar och hamnar långt bak på bakvalvet med rumpan. Får inte plats 4 fingrar från min rumpa till slutet av sadeln. Upplever att mina underskänklar rör sig rätt mycket och får lite ont i ryggen efter ridning. Har testat att länga stigläder och det hjälper lite men inte helt. Är 1.63 och har normalvikt men har nog rätt långa lårben.

Undrar om det hjälper att byta till samma sadel i 17,5" eller om det inte gör någon större skillnad?
Vet ni någon sadel som är lik Hrimnir Master men är annorlunda i sitsen?

Fick provrida en bomlös Tølthester Tónn Gel från en annan i stallet. Tyckte min häst gick väldigt bra med denna sadel men den kändes lite för bred för mig och fick inget stöd fram som man brukar få av framvalvet på en bomsadel. Kändes som det blev ett tomrum om ni förstår hur jag menar så man inte kommer ner helt i sadeln. Upplevde dock att mina skänklar var mycket mer stilla.

Såg Karlslund FLEX Bomlös Islandssadel KneeFit och den såg intressant ut. Ser mer ut som en vanlig sadel men är bomlös. Någon som prövat den?

Tänkte ta ut en sadelprovare men ville höra era tankar också.
 
Tyvärr svårt å säga om en sadel passar häst+ryttare utan å se film. =)
Om du har filmer så är de lättare å ge tips :D
 
Har kikat lite på filmerna =) Hur sadeln ligger på hästen va lite svårt å se, men e alltid bäst å få hjälp av en utbildad sadelutprovare :). Däremot kunde jag se att du är lite för rörlig i sadeln (mest i galopp/skritt) och behöver jobba på att få en mer stilla men följsam sits. =)
Jag skulle varmt rekommendera att pröva och gå en online grundkurs i Logisk ridning :D. (Går att söka på logisk ridning på Facebook med)

På hemsidan (https://www.lindah.se/) kan man läsa om logisk ridning å tips på allt möjligt inte bara ridning utan ledarskap mm.
går att söka på hemsidan, längst ner till vänster.
Här har ja sökt på sitsträning : https://www.lindah.se/vad-ar-sitstraning/


ÄR verkligen ett bra superbra ridsätt för både häst och ryttare :D


:D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp. Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon...
2
Svar
26
· Visningar
4 931
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp