Hjälp en som är usel på uträkning. Gällande saftsås.

astronaut

Trådstartare
Ska göra saftsåsen till ris a la maltan. Kommer utgå efter detta recept:

  • 10 dl jordgubbssaft
  • 2 msk potatismjöl

    Koka upp saft, vatten (3 delar saft + 2 delar vatten) och potatismjöl under omrörning. Häll upp såsen i en tillbringare och strö lite socker på ytan för att undvika att såsen skinnar sig.
Men så kommer man till där jag kör fast. Hur mycket vatten är två delar till 1 liter saft? :o
 
Ska göra saftsåsen till ris a la maltan. Kommer utgå efter detta recept:

  • 10 dl jordgubbssaft
  • 2 msk potatismjöl

    Koka upp saft, vatten (3 delar saft + 2 delar vatten) och potatismjöl under omrörning. Häll upp såsen i en tillbringare och strö lite socker på ytan för att undvika att såsen skinnar sig.
Men så kommer man till där jag kör fast. Hur mycket vatten är två delar till 1 liter saft? :o

4 dl vatten, 6 dl saft. :)
 
Menar du att du vill få ut 1 liter saftsås eller vill du blanda 1 l saft med vatten?

Du ska ta 6,7 dl vatten för varje liter koncentrerad saft.
Ja, jag har en liters förpackning med saft som jag tänkte använda till att göra saften. Så det är 10dl saft och 6,7 dl vatten som gäller? Så totalt kommer mängden saftsås bli 16,7dl?
 
Japp.
För 3 saftflaskor på 1 l var (3 liter konc.saft) hade behövt 6,7 dl x 3 = 20 dl vatten = 2 l vatten.

Tack! Är så himlans usel på att räkna ut sådant och mitt självförtroende på all form av matte dog 2013 mer eller mindre så vågar knappt göra något utan att dubbelkolla.
 
Annars går det utmärkt att kör på känn. Det är gott att göra den lite mer koncentrerad med än "vanlig" saft. Så det är inte så hankigt - det blir bra ändå. Annars får man justera lite.
 
Annars går det utmärkt att kör på känn. Det är gott att göra den lite mer koncentrerad med än "vanlig" saft. Så det är inte så hankigt - det blir bra ändå. Annars får man justera lite.

Aldrig gjort saftsås och gillar inte saftsås så vet knappt hur det ska kännas. Anledningen till att jag gör saftsås är för mamma jobbar 07-15:30 imorgon. Hon måste gå upp vid 04:30 så kände hon behövde få lite sömn idag med.
 
Aha. Som lös kräm eller trögflytande saft. Spannet är stort.

Tips är att gör den hellre för lös än för trögflytande, det brukar vilja stabba till sig när detfår stå. Ta hälften så mycket vatten i än till vanlig saft, så är risken liten att den smakar mjöl om du åker på att späda den, så att säga skapa lite marginal.

Blanda för mycket redning i en kopp, det är lättare, bara för man har mera redning behöver allt inte gå åt, och dosera långsamt, annars blir det gelé av det hela.
 
Aldrig gjort saftsås och gillar inte saftsås så vet knappt hur det ska kännas. Anledningen till att jag gör saftsås är för mamma jobbar 07-15:30 imorgon. Hon måste gå upp vid 04:30 så kände hon behövde få lite sömn idag med.
Snällt att du hjälper till.
Har du gjort risalamaltan med?? Funderar på hur mycket apelsin jag ska ha i??
 
Snällt att du hjälper till.
Har du gjort risalamaltan med?? Funderar på hur mycket apelsin jag ska ha i??

Den gör mamma! Gjorde hon tidigare idag. Men vi använder inte apelsin i som det är utan har alltid lagt i clementiner i själv om vi vill ha :)
 
Aha. Som lös kräm eller trögflytande saft. Spannet är stort.

Tips är att gör den hellre för lös än för trögflytande, det brukar vilja stabba till sig när detfår stå. Ta hälften så mycket vatten i än till vanlig saft, så är risken liten att den smakar mjöl om du åker på att späda den, så att säga skapa lite marginal.

Blanda för mycket redning i en kopp, det är lättare, bara för man har mera redning behöver allt inte gå åt, och dosera långsamt, annars blir det gelé av det hela.

Osis! Hann inte se detta förrän nu. Saftsåsen är klar och redo att hällas upp i sina flaskor när den svalnat lite. Den blev lite trög men inte trög. Som en tjockare saft typ så det känns som om det är rätt konsistens av vad jag kan minnas den. Blir denna åt skogen får jag köra på ditt tips imorgon om jag får göra om rubbet! Tack! Ni är guld värda.
 
Du kan rädda den som är. Laborera med mera koncentrerad saft mera vatten eller så - så det är ingen fara. Bara du inte råkar koka den för då blir den lös igen.
 
Aha. Som lös kräm eller trögflytande saft. Spannet är stort.

Tips är att gör den hellre för lös än för trögflytande, det brukar vilja stabba till sig när detfår stå. Ta hälften så mycket vatten i än till vanlig saft, så är risken liten att den smakar mjöl om du åker på att späda den, så att säga skapa lite marginal.

Blanda för mycket redning i en kopp, det är lättare, bara för man har mera redning behöver allt inte gå åt, och dosera långsamt, annars blir det gelé av det hela.
Och jag vill hellre ha saftsåsen lite mer trögflytande.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nej jag filear den inte,bara skalar ,delar o så tärnar.
Filead hade jag tagit fler,jag gillar apelsin och vispgrädde,gröten är bara ett måste :D
Jag gjorde fyra korvar, vispa två dl grädde ca och tog sju apelsiner. Funderar på att leta upp en burk med mandariner och fuska resten.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: hovtassfot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp