Äggfria citronrutor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor. :) Själva kakan är en hård och ganska krispig och täcket är mjukt med lagom syra för min del. Vill man ha ett surare eller sötare täcke tar man mer eller mindre socker. Andelen citronsaft måste dock vara som i receptet för annars kommer den bli för rinnig eller hård, på grund av mjölet.

*5 dl vetemjöl
*1/2 dl strösocker
*350 g rumsvarmt mjölkfritt smör, välj gärna utan palmolja
*en nypa salt

*ca 1 dl havremjölk eller mandelmjölk
*1 msk växtbaserad grädde (går att byta ut mot växtbaserad mjölk)
*4 msk vetemjöl
*saft och skal från 2,5 eko citroner, har man vanliga räcker det med 2.
*1/2-1 dl strösocker

Blanda allt till själva kakan, knåda ihop och tryck ut på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200C tills den fått ytlig färg, tog för mig ungefär 12 min men det beror på hur tjock degen är.

Rör under tiden ihop täcket. Lägg häften av mjölken i en bunke och blanda med vetemjölet tills det är klumpfritt. Lägg det då i en kastrull med resten av mjölken, grädden, citronsaften och sockret. Lägg inte i skalet eftersom att det kan bli beskt vid upphettning. Koka upp och rör hela tiden så det inte bränns. När den är lagom tjock, ställ av från plattan och rör ner skalet. Vill man ha mer socker kan man hälla det också. Blir den för tunn kan man ta lite grädde och blanda ut med mer vetemjöl och sedan hälla i täcket och koka upp tills den tjocknar ytterligare.

Bred ut på kakan och skär upp i rutor! :)
5067
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min telefon som sällan ringer... förutom en herrans massa utlandstelefonnummer... pinglade nyss, från Teneriffa... jag brukar inte svara...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 923
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: hovtassfot
·
Äldre Jag har i studiesyfte under ett antal helger under vintern kokat palt med min mor. Dessa anteckningar är slutresultatet av dessa...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Få in träning i vardagen
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp