Bukefalos 28 år!

Hjälp en stackars datadyslektiker

prinsus_

Trådstartare
Jag tänkte byta ut 486:an hemma (står visserligen i en låda på vinden :p ) så att jag kan surfa och skriva lite hemma och inte bara på jobbet. Jag fattar ingenting, vad ska man ha? Jag använder word, excel och internet och jag är lite sugen på att lära mig göra hemsidor och greja med bilder och sådär så småningom. Mailade en kompis som är duktig (dataingenjör) och han föreslog en Dell 3000 som de hade extraerbjudande på nu för 4800kr med skärm och allt - det var ju billigt! Men man ska kryssa i en massa saker när man beställer som jag inte begriper. Ljudkort och högtalare vill man väl ha va? :confused:. En skrivare är ju bra också. Men ska jag ha modem? ADSL kan man ju kanske ha, men kan alla ha det? Jag bor ju på bonnvischan och det är väl inte alltid säkert att det går väl? Hur tar man reda på det?

Help me :bow:
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

För att få reda på om du kan få adsl ringer du en levrantör. som kan kolla ditt nr.
Dell 3000 är utmärkt som surf och skriva dator. men du behöver inte alla tillbehör.
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Nej, men jag vill väl ha ljudkort och högtalare väl? Skrivare vill jag ju absolut ha.
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Klart du vill, men tror ju knappast de löder bort ljudkortet för dig så även om du inte skulle vilja ha det ;).

Dell brukar va väldigt bra i pris så. ADSL får du väll ringa till t.ex. Telia, bredbandsbolaget, tele2, spray, glocalnet och tiscali och kolla om de kan leverar (telia är dyrast).
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Renkött skrev:
Klart du vill, men tror ju knappast de löder bort ljudkortet för dig så även om du inte skulle vilja ha det ;).

Dell brukar va väldigt bra i pris så. ADSL får du väll ringa till t.ex. Telia, bredbandsbolaget, tele2, spray, glocalnet och tiscali och kolla om de kan leverar (telia är dyrast).

Men, man skulle betala extra för ljudkort juh, menar du att de kör en fuling - att ljudkortet finns där oavsett? :mad:

Det finns inte ADSL där jag bor, har ringt både telia och spray och har inte telia så har väl ingen det hit. Fasen också! Får väl vänta några år då... fast 3 (tre) ska vist ha nåt trådlöst alternativ, en pinne som man stoppar in i datorn på nåt sätt. Nån som vet?
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Dell kör med massa fulingar, t.ex kan de skriva "FANTASTISK SPELDATOR" i en annons, nsen kollar man vad den inehåller och då är det marknadens billigaste grafikkort i den o.s.v.
Skulle faktiskt rekommendera att du köper ett paket av nån BRA lokal handlare, med full garanti o service.
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Lite får man väll kolla på det. Men faktum är att Dell brukar vara svåra att klå prismässigt och man ofta får bättre grejor än hos lokala handlare. Sanningen är att många lokala handlare beställer hem det billigaste skit de får tag i för att kunna konkurrera.

Medans Dell noggrant väljer leverantörer och sen test kör alla hårdvara tillsammans innan de säljer vidare produkten. Dell kör dessutom sjysta garanti på sina paket.

Innan var jag för lokala handlare men har insett att Dell och HP faktiskt är väldigt sjysta maskiner.

Edit: Angående ljudkortet så kan du antagligen välja till ett bättre grafikkort än det som sitter i där från början. Brukar kunna få rätt sjysta kort av Dell för väldigt bra pris. Men för lite mp3:or och så duger det inbyggda fint.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Med BRA lokal handlare menar jag etablerade Kedjor som gärna har flera butiker i Sverige (t.ex JME), alltså inte nystartade DataKalle som säljer 50% stulna saker :devil:
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Håller inte med dig.
Har köpt 2 stycken Dellmaskiner med några års mellanrum.
Aldrig haft problem med vare sig support, garanti eller deras kontakt.

Anser att dom håller hög klass på sina produkter med mycket bra priser och dom tar ansvar över vad dom säljer.

Där kan OnOff och co slänga sig i väggen..


AM
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

JME-data får jag väll hålla med om att är ett seriöst och ordentligt företag. Men de får aldrig samma testning på sina maskiner som t.ex. Dell, HP och Acer. T.ex. minnena kanske inte funkar 100% med moderkortet osv (vilket är en vetenskap att komma fram till utan rejäla tester). Kränger man ut 500 000 datorer av en modell medans JME trycker ut 50, så är det väll inte så svårt att se vem som har råd att göra mest tester?

Men 1000 gånger hellre JME än "lågpriskedjorna", som dessutom ofta tar överpriser.

Har varit skeptisk innan men har fått inse hur bra Dell, Acer och HP verkligen är. Kan rekommendera dem till allt utom entusiaster (med 5diskar i chassit och ständigt lekande med t.ex. vattenkylning osv är inte Dell något man väljer direkt.
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Kan nog erkänna att jag är "färgad" av mitt intresse för datorer. Skulle aldrig i mitt liv ens köpa ett färdigt paket, bygger allt själv.

Btw, hade en Dell Hem PC en gång, den tvärdog efter 1år. Iaf på den va Moderkort och låda speciall, mao, inget man kan byta o uppgradera smidigt, om det faller en in. Kanske är det bättre nuförtiden?
 
Sv: Hjälp en stackars datadyslektiker

Jag kan väll erkänna att jag inte heller hade köpt en Dell för eget bruk, då jag nästan skruvar mer i datorn än den används ;). Därimot för den "normala användarn" är Dell:en perfekt. Och med dagens priser så känns det inte så lönt att hålla på och uppgradera, efter 3år när garanti är slut så släng möget ;). Men nog har de blivit bättre alltid med standarderna... Sen är de hyffsat tysta också, vilket är sjyst...

Motvilligt har jag fått erkänna att det är sjysta maskiner, bara jag slipper Fujutsi Simens och Packard Bell så ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp