Hjälp - förklara min elanvändning

nyttnick

Trådstartare
Jag har timpris och följer detta med stort intresse. Har en app som berättar vad jag förbrukat ner på timmen.

Torsdag och fredag hade jag barnen hemma. De laddar dator, plattor och telefoner, vi lagar mat, tittar på tv och de glömmer att släcka efter sig. Dyra dagar båda två, så när de åkte fredag kväll till sin pappa tänkte jag att jag skulle snåla.

Både torsdag och fredag har gått in som 10 kWh, fullt rimligt.

Igår laddade jag ingenting, lagade inte mat, använde inte vattenkokare, inte spis, inte TV, inte tvättmaskin eller dammsugare, hade Max en lampa tänd i taget, var mest utomhus.

Förbrukningen gick upp till 12 kWh enligt appen.

Ingen julbelysning, inga element på el, ingenting. Hur hänger det ihop? Jag inser att jag har absolut noll koll på hur det funkar.

Fjärrvärme har jag också, så varken värmen eller varmvatten går på elräkningen.

Någon som har en idé?
 
Jag har timpris och följer detta med stort intresse. Har en app som berättar vad jag förbrukat ner på timmen.

Torsdag och fredag hade jag barnen hemma. De laddar dator, plattor och telefoner, vi lagar mat, tittar på tv och de glömmer att släcka efter sig. Dyra dagar båda två, så när de åkte fredag kväll till sin pappa tänkte jag att jag skulle snåla.

Både torsdag och fredag har gått in som 10 kWh, fullt rimligt.

Igår laddade jag ingenting, lagade inte mat, använde inte vattenkokare, inte spis, inte TV, inte tvättmaskin eller dammsugare, hade Max en lampa tänd i taget, var mest utomhus.

Förbrukningen gick upp till 12 kWh enligt appen.

Ingen julbelysning, inga element på el, ingenting. Hur hänger det ihop? Jag inser att jag har absolut noll koll på hur det funkar.

Fjärrvärme har jag också, så varken värmen eller varmvatten går på elräkningen.

Någon som har en idé?
Har du Greenelys app? Från vissa nätägare lider den av att halva gårdagen är ett estimat om man kollar tidigt på morgonen och sedan rättar det till sig några timmar senare när datat har kommit in. Irriterande men vet man bara om det så kan man anpassa sig.

Kanske är samma med andra appar.
 
Du vi börjar undra samma sak. Är det bara humbug eller?!
Jag vet inte ! Jag brukar snitta på 5-7 kWh när barnen är borta och jag är på jobbet, men använder alla maskiner och laddar prylar när jag är hemma. Jag ville kolla hur lågt jag kunde pressa det och körde en dag utan något. Det blev mer än när vi är tre i huset. Helt orimligt
 
Jag vet inte ! Jag brukar snitta på 5-7 kWh när barnen är borta och jag är på jobbet, men använder alla maskiner och laddar prylar när jag är hemma. Jag ville kolla hur lågt jag kunde pressa det och körde en dag utan något. Det blev mer än när vi är tre i huset. Helt orimligt
Kolla igen om en timme, då brukar det ha rättat till sig. Om det jag menar har hänt så har den gissat vad ni förbrukar på en lördagkväll och lagt in som preliminärt förbrukningsdata. Och i vanliga fall snittar ni mer än du gjorde igår.
 
Har du Greenelys app? Från vissa nätägare lider den av att halva gårdagen är ett estimat om man kollar tidigt på morgonen och sedan rättar det till sig några timmar senare när datat har kommit in. Irriterande men vet man bara om det så kan man anpassa sig.

Kanske är samma med andra appar.
Jag har Tibber. Det kan ju vara så. Jag får kolla i eftermiddag och återkomma. Konstigt bara att appen ändå redovisar per timme om den inte har en aning.
 
Jag har Tibber. Det kan ju vara så. Jag får kolla i eftermiddag och återkomma. Konstigt bara att appen ändå redovisar per timme om den inte har en aning.
Jag har påtalat konstigheten för Greenely men de påstår sig inte kunna göra något. Extra irriterande är när de skickar ut månadsrapport vad elen skulle ha kostat och det gör de utan att vänta in korrekt data - så det diffar alltid några kWh mot verklig förbrukning och pris.
 
Jag har påtalat konstigheten för Greenely men de påstår sig inte kunna göra något. Extra irriterande är när de skickar ut månadsrapport vad elen skulle ha kostat och det gör de utan att vänta in korrekt data - så det diffar alltid några kWh mot verklig förbrukning och pris.
Kollade torsdag och fredag mot mitt nätbolag nu. Tibber säger 10 på båda, nätbolaget säger drygt 9 på ena och drygt 10 på andra. Kanske avrundar appen också? Hoppas bara att räkningen är mer noga, för även någon decimal gör skillnad när priset ligger mellan 5-7kr
 
Kollade torsdag och fredag mot mitt nätbolag nu. Tibber säger 10 på båda, nätbolaget säger drygt 9 på ena och drygt 10 på andra. Kanske avrundar appen också? Hoppas bara att räkningen är mer noga, för även någon decimal gör skillnad när priset ligger mellan 5-7kr
Mätarna mäter väldigt exakt. Sällsynt med fel och då brukar felen vara rejäla.

Min app presenterar data med tiondels kWh, både i Eons och Greenelys.
 
Jag har timpris och följer detta med stort intresse. Har en app som berättar vad jag förbrukat ner på timmen.

Torsdag och fredag hade jag barnen hemma. De laddar dator, plattor och telefoner, vi lagar mat, tittar på tv och de glömmer att släcka efter sig. Dyra dagar båda två, så när de åkte fredag kväll till sin pappa tänkte jag att jag skulle snåla.

Både torsdag och fredag har gått in som 10 kWh, fullt rimligt.

Igår laddade jag ingenting, lagade inte mat, använde inte vattenkokare, inte spis, inte TV, inte tvättmaskin eller dammsugare, hade Max en lampa tänd i taget, var mest utomhus.

Förbrukningen gick upp till 12 kWh enligt appen.

Ingen julbelysning, inga element på el, ingenting. Hur hänger det ihop? Jag inser att jag har absolut noll koll på hur det funkar.

Fjärrvärme har jag också, så varken värmen eller varmvatten går på elräkningen.

Någon som har en idé?

Kolla hur förbrukningen såg ut förra lördagen. Har de inte fått data än brukar de lägga in datat från samma dag en vecka tidigare som uppskattning. Har hänt mig flera gånger.

Minns jag rätt har nätägaren 3 dygn på sig att rapportera. Men i regel går det fortare.
 
Det har under dagen ändrat sig till 6 kWh! Så då har jag lärt mig två saker idag:

1. Hur appen funkar och vad den visar
2. Att det gör mycket marginell skillnad i att inte ”unna sig” ett skvatt el under dagen och att barnen är den stora skillnaden
 
Det har under dagen ändrat sig till 6 kWh! Så då har jag lärt mig två saker idag:

1. Hur appen funkar och vad den visar
2. Att det gör mycket marginell skillnad i att inte ”unna sig” ett skvatt el under dagen och att barnen är den stora skillnaden
jag lär mig också så mycket om el, värme och förbrukning just nu. Tidigare har jag mest bara "levt på" men det finns ju verkligen SÅ mycket att kunna på el/energiområdet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 735
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Har fått en sluträkning på elen...2000:-, dessutom har dom dragit av 1700:- för det jag betalt in under året...så alltså ska min...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp