Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

*kl* Svarar alla på en gång.

Tack(!) för alla kommentarer. Det var just detta jag ville ha, utomståendes synpunkter på det hela. Vilket nu är precis vad jag har fått. Jag är MYCKET väl medveten om att jag inte har agerat helt rätt, detta har min sambo påmint mig om flertalet gånger. Självklart mår jag dåligt över hur allt blev.

När det hela väl hade ebbat ut och jag slutat gråta hysteriskt så påpekade jag för min sambo att "jag förstår att hon har det jobbigt nu med tanke på hennes pappa och att detta kanske blev för mycket". Han svarar att "men det är ingen ursäkt till att bete sig så som hon gjorde". Och nej, det är ingen ursäkt men man förstår varför det hände. Det var en dålig kombination helt enkelt. Jag var sjuk och trött (alltså lättirriterad) och hon var väldigt känslig p.g.a. sin pappa vilket resulterade i att två känsliga personer missuppfattade saker.

Faktum är att hon hade gett sig attan på att städa/tvätta/diska etc även om jag hade varit frisk och kry som en nötkärna, så hon hjälpte inte till p.g.a. min sjukdom, utan för att det är vad hon gör. För mig känns det, precis som för "Lillkumpula", väldigt olustigt att någon annan tar i min tvätt etc. Jag vet att hon bara vill vara trevlig! Men i min värld så städar inte en gäst och alltså måste jag successivt få vänja mig vid detta.

Jag tar saker väldigt personligt. Detta är något jag försöker jobba bort men det tar tid! Samma sak gällande att jag kan vara rätt bitter. Jag har kommit en lång, lång väg men jag har lika långt kvar att gå. Hade jag inte haft min sambo hade det aldrig gått.
Det som "stör" mig mest är att jag verkligen har varit så trevlig jag bara kan mot den här kvinnan alla de gånger vi setts. Jag har ansträngt mig så fruktansvärt mycket för att inte vara arg eller bitter och bara vara rar och snäll. Men när man är trött och sjuk så finns inte orken.
Det är alltså EN gång jag inte varit som en liten sockerbit och DÅ måste jag helt plötsligt ha något emot henne..? Jag förstår inte riktigt hur hon kom fram till det då min sambo även sa att "hon är inte grinig, hon har bara en sådan ton". Det känns bara så konstigt..:(
Jag vill även påpeka att jag absolut inte menat att använda min brist på social kompetens som en "anledning till att vara otrevlig", för det är det inte! Det är bara en bidragande faktor till min oförmåga att alltid göra rätt.

Jag är för den delen inte ett dugg bortskämd. Jag har bara turen att ha föräldrar som ställer upp för sina döttrar när det behövs och då pappa har hjälpt min storasyster med ett lån sa han att "det inte är mer än rätt att jag hjälper er om ni vill skaffa tvätt- och diskmaskin". Dom har inte pengar i överflöd och detta har jag heller aldrig någonsin sagt till svärmor. Jag har enbart sagt att dom inte bryr sig så mycket om NÄR man betalar tillbaka.

Det är väldigt svårt att ge en korrekt bild av vad som hände då tonlägen inte kan skrivas ned, om man säger så. Jag är som sagt mycket väl medveten om att jag också har gjort fel. Jag känner dock att jag har all rätt i världen att säga "tack, men nej tack" angående städning och matlagning i mitt eget hem. Något som hon gång på gång ignorerade. Jag gav med mig och lät henne städa då hon vägrade ge sig trots mina försök att få henne att t.ex. titta på en film med sin dotter istället.

Kan även tillägga att det var svärmor och sambo som fick lämna köket tillsammans, inte lillasyster. Hon var redan ute i vardagsrummet och roade sig med katten :D Sambon kom alltså tillbaka ca 10min senare för att se hur det gick.
Jag gnällde heller inte över pannkakorna, jag sa bara med en glad ton att "hah, ja man börjar ju tröttna lite smått på att steka pannkakor nu". Det var inte direkt som om jag satt och beklagade mig över mitt hemska öde.

Tack ännu en gång för alla synpunkter! Det hjälper mig att ta ställning till hur jag ska gå vidare. Jag har dock gett upp hoppet gällande storasystern, hon kommer aldrig gilla mig.
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Jag gnällde heller inte över pannkakorna, jag sa bara med en glad ton att "hah, ja man börjar ju tröttna lite smått på att steka pannkakor nu". Det var inte direkt som om jag satt och beklagade mig över mitt hemska öde.

Vilket hon förmodligen tog som en inbjudan och blev sårad när hon ändå inte dög. Jag förstår vad du menar med folk som vill hjälpa till hemma. Mitt tips är att fundera om det finns något du faktiskt skulle uppskatta (om än inte behöva) att få hjälp med och be om det när hon ändå är där? Kanske är det lättare att släppa in henne i köket om du kan be om något specifikt, typ skala potatisen, så får hon en uppgift (hjälpa) och du kan fortsätta med ditt. Delegera alltså.

Och ett tips till, jag är själv lite klumpig socialt och har svårt för småprat. Kan därtill låta butter fast jag inte är det. Mitt tips är att om du inte riktigt vet hur du ska svara och känner dig obekväm(t.ex på kommentarerna om solnedgången, kläder osv.) håll bara med och nicka. :D Och du är safe. För eller senare dyker det upp ett samtalsämne som du känner dig mer bekväm med och kan utveckla, eller så styr du det dit själv. Minskar risken för "grodor".
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Nu i efterhand (nu när du så fint förklarat för mig alltså :P) förstår jag att hon kanske uppfattade det som att jag ville ha hjälp :/

Tack för tipset! Ska prova det nästa gång. Skönt att jag inte är ensam med att låta lite butter i kombination med social klumpighet :p Det är inte alltid så lätt har jag märkt :crazy:
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Jag tycker inte att en svärmor är en ytlig bekant, ser man för sig en framtid med killen så är hon ju faktisk en i familjen!

Ser öht inget fel i att hon vill hjälpa till att tvätta och laga mat. Hade jag varit i samma situation hade jag först sagt "det är jättesnällt men inte skall du behöva det" och om hon fortfarande ville erbjuda sin hjälp hade jag tackat så hemskt mkt och låtit henne hjälpa.

För väldigt många kvinnor, särskilt lite äldre, så är hjälp ett sätt att visa omsorg. Att då bryskt och argt avfärda det är väldigt ohyfsat och otroligt sårande för den som vill hjälpa.
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Jag noterar också att du skriver i ditt inlägg här att "mina föräldrar är inte överdrivet rika, utan de bara BRYR sig", precis som inte din svärmor gör det. Jag är näst intill övertygad om att du inte menade det så, men det kan mycket väl uppfattats så av henne. Bara för att hon inte har råd att ge lån till sina barn bryr hon sig inte. Brist på pengar kan få en förälder att känna sig som en dålig förälder väldigt snabbt, även om man som barn kanske inte tänker på det. Som sagt, det var säkert inte alls så du/ni menade det, men troligen så det uppfattades...
Hoppas ni lyckas lösa det i alla fall! :)
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Har man bara träffats ett fåtal gånger och inte riktigt känner varandra, anser jag det vara en ytligt bekant. Det motsätter ju inte att man kan utveckla en närmre relation i framtiden. Det är klart det inte ligger något fel i att hon ville vara snäll och städa, men vem går in till en människa man träffat ett fåtal gånger (svärdotter eller inte) och städar om denne uttrycker sin motvilja? För mig är det lika ohyfsat. Sedan kan jag hålla med om att TS kunde uttryckt sig på ett annat sätt, eller kanske förtydligat sina tankegångar.
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Sen var det ju inte din idé med pannkakor heller, utan du blev tvingad pga ett löfte till lillasystern. Säkert kände sig svärmor extra skyldig för det också, det bidrog säkert till att hon försökte insistera på att hjälpa till när hon hörde att du var missnöjd.

Jag är inte heller på topp alltid, men då ursäktar jag mig och går och vilar en stund när jag inte orkar vara trevlig längre.

Tror också att det nog skulle bara skönt för dig själv att släppa på "kan själv" och "måste avsluta själv" inställningen, att ta emot hjälp är också en del i att vara social. Gäster i all ära, men svärisar är inte gäster på det sättet, de är familj och vill vara en del i samlivet när de hälsar på. Har man tur innebär det att de vill hjälpa till med matlagning och disk, eller låna ut pengar till en tvättmaskin. Om du ser det så, så kanske du förstår att svärmor kände sig utestängd av ditt bemötande, även om du försökte vara gästvänlig.

Och nu är jag jättesugen på pannkakor!
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Jag tycker inte att en svärmor är en ytlig bekant, ser man för sig en framtid med killen så är hon ju faktisk en i familjen!

Ser öht inget fel i att hon vill hjälpa till att tvätta och laga mat. Hade jag varit i samma situation hade jag först sagt "det är jättesnällt men inte skall du behöva det" och om hon fortfarande ville erbjuda sin hjälp hade jag tackat så hemskt mkt och låtit henne hjälpa.

För väldigt många kvinnor, särskilt lite äldre, så är hjälp ett sätt att visa omsorg. Att då bryskt och argt avfärda det är väldigt ohyfsat och otroligt sårande för den som vill hjälpa.

Men man måste fortfarande respektera ett nej. Lika lite som det är svärmors problem att TS uttrycker sig drygt, är det TS problem att svärmor lider av ett mindrevärdeskomplex. Hon får ju inte köra över TS bara för att hon vill hjälpa, vad är det för hjälp då liksom?

TS kunde säkert ha uttryckt sig bättre, men samtidigt finns det en gräns på hur många trevliga "nej tack" man orkar säga om samma sak innan säkringarna går och man biter ifrån rejält.

Och till TS

Jag tror din svärmor gick igenom samma sak som dig. När man lugnat ner sig kommer förståndet ikapp och man inser att allt man sa och gjorde kanske inte var helt schysst. Gå på gröna lund och ha kul som förut, det här är nog hennes sätt att sträcka ut en hand på.
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Känns som om ni egentligen inte tycker illa om varandra, du och svärmor. Däremot fick ni tjall på linjen denna gång och det brast för er båda.

Skulle försöka åka med till Gröna Lund, sambon är väl med så du behöver väl inte umgås ensam med hans syster heller?

Min svärmor kan ibland uttala sig på sätt som jag tolkar på ett sätt, men där hon enligt min sambo menar väl. Det gäller för mig att bita ihop och som någon sa i denna tråd, mest nicka så är hon nöjd att jag håller med. Att börja argumentera känns inte som någon idé utan det är bara att låta vissa saker gå in genom ena örat och ut genom nästa :)
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Jag kan visserligen förstå att du kanske inte ville ha dem boende hos er när du var sjuk, jag blir själv ganska gnällig (och framför allt väldigt lättirriterad) när jag är sjuk. Jag kan också förstå att du inte känner dig tillräckligt bekväm med en person som du bara träffat fem gånger (visst, hon är din pojkväns mamma, och tänker du dig en framtid med honom så blir ni familj vare sig du vill eller inte, men du har trots allt bara träffat henne några gånger, och jag har svårt att vara avslappnad med en människa jag känner så lite).

Men, det låter ändå som om ni har överreagerat rejält i det här läget, mest du faktiskt. Sen kan det ha sina orsaker (som att du exempelvis inte mådde bra, och att hon faktiskt kunde talat om några dagar innan att hon skulle bo över, särskilt när det innebar att hon tog med sig ett litet barn och en hund till er lägenhet), men jag tycker att du kan vara den som räcker ut handen och ber om ursäkt. Att hon bett till följa med till Gröna Lund ändå kan ju vara ett sätt för henne att försöka be om ursäkt för sitt eget uppträdande? Om storasystern är sur (och var sur redan innan detta hände), kan du väl bara ignorera henne så mycket som möjligt? För det känns som om du gillade både mamman och lillasystern innan det här hände?
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Fastnade på detta

Hon ska INTE dras in i vuxnas bråk anser jag, det får hon nog av hemma där det skriks bäst hela dagarna. Något jag bevittnat och även frågat henne rakt ut om; "Bråkar mamma och pappa på det här sättet ofta?" "Aaa....." svarade hon och såg lite uppgiven ut. Inte okej, hon är för sjutton 4 år gammal. Hennes dagar ska bestå av glädje, inte bråk mellan vuxna i min mening.
Så JÄVLA olämpligt. Varför tar du nåt sånt med en fyraåring? Hur tillförlitligt tror du det aaa:et är? Tror du på fullaste allvar att du baserat på detta kan göra nån form av bedömning av hur bra barnet har det?

Hur gammal är du egentligen?
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Fastnade på detta


Så JÄVLA olämpligt. Varför tar du nåt sånt med en fyraåring? Hur tillförlitligt tror du det aaa:et är? Tror du på fullaste allvar att du baserat på detta kan göra nån form av bedömning av hur bra barnet har det?

Hur gammal är du egentligen?

Jag håller med, jag har en 4 åring som är världsmästare i fantasier och svara jaaa/jooo/aaa på helt fel frågor.

Tänker bara på vad alla förskolelärare får höra varje dag av dessa fantasifulla ungar som saknar konsekvenstänk. Tur att dom inte är lika snabb på att dra slutsatser som TS säger jag :nailbiting:
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Jag kan förstå din irritation på många sätt. Jag hade inte heller uppskattat att någon helt plötsligt skulle sova här eller att någon börjar städa och greja. Men då får man försöka hantera det på ett smidigt sätt. Man kan ju säga ifrån "på skarpen" utan att vara otrevlig :)

Och det där med pannkakorna - om man inte vill ha hjälp så ska man heller inte gnälla.

Håller med de flesta andra om att det nog vore en bra ide att försöka prata med svärmor och förklara att det inte var din mening att såra henne.
 
Sv: Problem med "svärmor" - OBS jättelångt!!!

Håller med, min kille är fem nu men herregud vilka historier han kan dra som inte alls stämmer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: Saigon
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp