Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

stallhult

Trådstartare
Har äntligen fått offert på paddocken och hjälp, hade räknat med max 150000, men det slutar på 250000! Inga lyxmaterial som paddex utan bara en helt vanlig paddock, dock ville jag ha riktigt bra dränering, eftersom det är ganska blött där den ska ligga.
Verkar det rimligt? Se offerten nedan

I offerten ingår följande:

Schaktning av yta för paddok 20 x 50m

Massorna lämpas och läggs upp i hög vid ena kortsidan.

Dräneringsslang läggs ner över ytan och leds bort mot ravinen.

Ytan täcks av markduk klass N2

Ytan fylls med bergkross 0-150 ca 20cm och tätas av med finare material.

Ytan fylls med paddoksand ca 20cm

Offertpris: 200 000kr + moms

Väljer ni stenmjöl 0-2 eller 0-10 i stället för paddoksand dras 20 000kr av på priset.

Utsättning av kablar och rör utförs av er. Inget ansvar tages för ej utsatta kablar

Vid eventuella tilläggsjobb tillkommer:

Grävmaskin 675kr / tim

Lastbil 660kr /tim

Vad tror ni? En kompis som iof gjorde mycket själv kom undan med 50000...
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Ett bekant par skulle också göra paddock, inget extravagant utan en 'normal' i normal prisklass. 100 kanske de hade räknat med. Deras ridbana och ligger nog nu på runt 200tusen också.. Liiite mer än vad de räknat med.....
Varför ska jag vara osagt, men underjobbet kostade ju eftersom de anlitade all gräv och traktorhjälp och underarbetet gjordes efter konstens alla regler. Sen blev toppen på underlaget för djupt och alldeles för mycket och det var väl där budgeten brast mycket sen. Själva toppunderlaget blev inte alls enligt planerna även om underarbetet blev det.

Vi har en 'hemmagjord' bana där det fanns egna maskiner och ytan redan var dränerad.Marken jämnades ut och det lades på (alllldeles för mycket) sand/grus. Fick skala bort sen så det endast täckte marken för att sen lägga på ett lager enbart med stenmjöl ist. (med alla som varnade för att det skulle bli stenhårt) Ridbanan är mer eller mindre perfekt nu..
Bekantarna tror jag hade kvar all sin sand och lade stenmjöl ovanpå för att få den i ridbart skick. Medan vi då tog bort nästan allt och lade enbart stenmjöl.

Ta in fler offerter innan ni bestämmer er?
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Ja, ska ta in nån mer offert men dessa ska tydligen vara ganska billiga.
Är också livrädd för att det ska bli för djupt, hellre hårt faktiskt.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Jag har bara stenmjöl och det är perfekt för mina syften! Har ridit på andra stenmjölsbanor med samma erfarenhet!

Bara man sladdar regelbundet så är det kanon, tycker jag!
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Jag tycker det låter fruktansvärt dyrt. Vi hade en yta under som var ganska färdig, lite grävning behövdes bara. Sedan lade vi stenmjöl och till sist sand ovanpå, funkar bra till vår ridning. Dränering hade vi gott om så klart. 20 x 40 färdigt mått o vi kom undan med under 30 000 men det var mkt jobb så klart. Jag tror att om du hyr en grävmaskin o är beredd att köra en del skottkärra kan du ha pengarna till något roligare. Men allt är ju en fråga om ork o tid :-D
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Vi anlitade en grävare som grävde ut lite och jämnade till. Sedan gjorde han rännor som han lade dräneringsrör i. singel runt rören. Markduk och ovanpå den stenmjöl.

Kostade 70 tusen, men då gjorde vi även i ordning en gräsplätt bredvid banan som ungarna spelar fotboll på. Plus att vi gjorde en liten grusväg fram till ridbanan. Så de 70 var ju inte bara för ridbanan.

Banan är mycket bra att rida på och dräneringen fungerar också.

Så jag tycker din låter ganska dyr.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Jag tycker det låter ganska vettigt. Talesättet "man får vad man betalar för" stämmer bra när det gäller paddockar. Ju bättre mark man har o ju mer jobb man gör själv ju billigare blir det.

Man kan schakta marken med "grannens grävmaskin" billigt, o skippa duk o dränering o lägga ut materialet med grävmaskin. Eller så får man terrassen schaktad med professionellt med laserstyrd bandtraktor, lägger extra slantar på bättre duk och väl dränering o sen lägger man ut materialet med samma laserprecision bomberat nån procent så vattnet rinner av korrekt. Då får man en grymt bra och användbar ridbana! Glöm inte lägga en ram av makadam för att hålla kvar sanden vid skyfall.

Jag kan tala om att jag är väldigt glad över att vi gjorde våran ridbana efter konstens alla regler, inte ens nu när det varit många minus i flera veckor är den hård, den är fullt ridbar. Under denna blöta höst har den varit torr o fin att rida på medan många banor i vårat grannskap mer liknat pooler än paddockar. Den var värd varenda öre! O det är många mer ören än den offert du fått... Kanske därför din offert låter vettig i mina öron ;)
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Jag tycker att du ska ta in en andra offert, eller tom två till om du är orolig för kostnaden.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Fast du får bombera ganska många procent för att det ska rinna av på sand/grus. Som du säger är dränering a och o.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Kom ihåg att en offert är inte ett kvitto. Med det vill jag säga att det finns alltid utrymme för förhandling. Prova, vet jag!:)
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Jag tycker det är fruktansvärt mycket pengar för en så liten ridbana..
Sen 20cm sand är mycket, den kommer bli djup och tung!

Vi gjorde nyligen ridbana här hemma, 20*60m.
Min sambo är gravmaskinist och min bror kör lastbil så vi hyrde inga maskiner och betalade ingen för jobb utan betalade bara för materialet som gick åt.
Vi skalade av gräset och matjorden, schaktade ut materialet som var under så banan blev plan ( fick gräva ur 1m i ena änden och fylla 1m i andra)
Sen las bärlager äver hela och grävdes drännering, singel över det och sen markduk, överst har jag stenmjöl.

Materialet för detta gick på 50.000kr då har jag inte fått upp staket än.

Min bana är jättebra, vi ska fylla på lite mer material i sommar då jag inte ville lägga för mycket på en gång utan det är bättre att fylla på så den inte blir fär tung.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

*KL* Jag skulle begära att offerten är på hur mycket material man beräknat samt hur mycket arbetstimmar man har beräknat samt då kostnaden för detta så man vet hur det beräknat . Låter dyrt eftersom
det inte är någon höjdarbana du beställt ?

Mia
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

*KL*

Fick höra häromdan att det finns olika sorters stenmjöl. Det vi har till klubbens utebana ska tydligen vara svart stenmjöl, så därför blir den lite väl hård (den är som bäst när den är nyharvad och det har regnat mycket:p). Så enligt honom jag pratade med ska man ha röd stenmjöl, för den packar sig inte så hårt.

Vet nu inte om detta stämmer, men värt att tänka på iaf :)
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

*KL* Jag skulle begära att offerten är på hur mycket material man beräknat samt hur mycket arbetstimmar man har beräknat samt då kostnaden för detta så man vet hur det beräknat . Låter dyrt eftersom
det inte är någon höjdarbana du beställt ?

Mia
Håller med! De får snällt precisera mycket bättre, särskilt när de reserverar sig för extra kostnader. Antal timmar som är beräknat t ex. Det är verkligen inte sällsynt att vissa saltar räkningen/offerten när det gäller hästtillbehör. Skulle det vara anläggning av en liten fotbollsplan med samma underarbete så...:angel:
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

*KL*

Fick höra häromdan att det finns olika sorters stenmjöl. Det vi har till klubbens utebana ska tydligen vara svart stenmjöl, så därför blir den lite väl hård (den är som bäst när den är nyharvad och det har regnat mycket:p). Så enligt honom jag pratade med ska man ha röd stenmjöl, för den packar sig inte så hårt.

Vet nu inte om detta stämmer, men värt att tänka på iaf :)

Färgen beror på vilken bergart man har krossat. Svart stenmjöl är lite diabas eller mörk granit, röd är vångagranit eller bohusgranit. Egentligen, rent teoretiskt, ska det inte skilja sig och det gör det inte heller på bergarterna. Det som skiljer sig är krosstorleken och hur mycket mjöl som finns i.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Rimligt.
Min, som blev 23x53 meter, kostade i slutändan ca 350000kr. Då fanns fyllnadsmassorna på plats och behöve inte köpas utan bara schaktas. eftersom det var ett sandtag där jag anlade paddock.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Rimligt.
Min, som blev 23x53 meter, kostade i slutändan ca 350000kr. Då fanns fyllnadsmassorna på plats och behöve inte köpas utan bara schaktas. eftersom det var ett sandtag där jag anlade paddock.

Så för att du betalt 350 000 kr så är det rimligt ?

Skulle gärna vilja se specificerat vad som kostat vad För att få en översyn över kostnaderna :)?

Mia
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Då skulle jag vilja säga att du har blivit lurad..
Det är inte rimligt att en så pass liten enkel bana ska kosta de summorna!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp