Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Frågan är ju om du behöver en sådan bana? Är det OK att inte ha tillgång till den i perioder kan man klara sig fint på en mycket billigare variant, men om ni är många som rider och den skall hålla för ridning varje dag oavsett väderlek så blir den ju i denna prisklass.

Dock är ju inte företag som gör banor särskilt intresserade av att göra billigare varianter eftersom det är deras rykte som står på spel. De är inte säkert de vill sätta sitt namn på en ridbana där man bara begärt att de plattar till lite och lägger minsta möjliga underlag på även om det hade räckt för dig nu, behovet kanske ändras och sen sprids det att är det Schackbolaget AB som anlagt denna dåliga skitbana.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

En viktig synpunkt.

Det kan ju också vara så att man vill vara med och lägga offert, men egentligen inte vill/kan ta jobbet. Då läggar man sig så högt att det är värt att ta jobbet om offerten skulle bli antagen (vilket kanske inte är sannolikt och den egentliga kalkylen).

Sedan handlar det ju om tillgång och efterfrågan. Är det överetablering i branschen på ett visst ställe i landet, går det att få billigare arbete utfört. Är det få om jobben och många jobb, då blir det dyra jobb eftersom det finns mycket att göra och mycket att välja på. Vad som är billigt för en är svindyrt för en annan.

Mot bakgrund av vad som ska göras enligt ursprungsinlägget tycker jag inte offerten verkar hårresande.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Nej det tycker jag nog inte heller, vi har tagit in offerter på befintlig bara som handlar om att byta ut underlaget samt jämna ut banan och den slutade på 190000 kr för den billigaste. Alltså man måste förstå att manskap och maskiner kostar, det är svindyrt. Mattan som läggs ut kräver höga anspråk och drar därför iväg rätt rejält i pris, sedan tillkommer det övriga. Sanden är säkert inte så kostsam, det är transporten som kostar.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Precis så är det. Det är material, mantimmar och maskintimmar. Det blir väsentligt billigare om man gör det själv, då utgår ju två av tre parametrar. Mantimmar och maskintimmar.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Jag tycker också det låter som enormt mkt pengar. Min bana (paddex) gick på ca 120.000 kr inkl arbete. Visserligen en lokal kille som gjorde jobbet och inte en stor firma, men det låter ändå som ett blodpris. Min bana är 22x62, och marken lutade så den fick byggas upp på ena sidan.

Jag skulle frågat mindre firmor runt dig.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

KL

Jag tycker det blir lite konstigt att jämföra priser baserat på material och storlek på paddocken. Min ridbana blev inte direkt billig och då är det inget avancerat material utan vanligt stenmjöl. Men vi har inte gjort något alls själva och platsen den ligger på såg från början ut att lämpa sig för allt annat än en paddock. Vi har alltså lagt krutet på underarbete och massor av dränering. Att vi har långt till grustaget gjorde inte saken bättre heller...

Vi kunde gjort en betydligt billigare variant om vi valt en annan placering men det hade blivit ett sämre läge och varit knöligt att dra dit belysning. Framförallt hade vi tagit bra mark i anspråk, nu blev det istället något bra av "värdelös" mark.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Det skall man inte ha med paddex, det är självdränerande. Skall endast bomberas. Om det inte är typ sankmark där man vill ha banan.

Materialet betalde vi 85.000 för, och det är 5 år sen. Grävarbetet tog ett par dagar såvitt jag minns, (gjorde även en väg till banan), och sen en halvdag att få på paddexen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Då vill jag nog tro att det är där stora delar av prisskillnaden ligger. Även om Paddex är dyrt, är maskintimmar och mantimmar dyrare, när det kommer till så mycket jobb som i ursprungsinlägget.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Nja såå omfattande tycker jag inte det hördes ut?? Hur många dagar kan det ta att lägga dräneringsslang?

Men visst, jag har haft hantverkare som hade mer rast än de jobbade, och när de väl gjorde något så gick det oändligt sakta. Då blir det sjukt dyrt.
 
Sv: Hjälp! Har fått offert på paddocken och behöver hjälp!

Nja såå omfattande tycker jag inte det hördes ut?? Hur många dagar kan det ta att lägga dräneringsslang?

Men visst, jag har haft hantverkare som hade mer rast än de jobbade, och när de väl gjorde något så gick det oändligt sakta. Då blir det sjukt dyrt.

Känner igen det där, då ringde jag förmannen/chefen och sa som det var att dom satt och fikade hos grannen i flera timmar. Jag fick priset rejält sänkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp