Bukefalos 28 år!

Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

S

Skuggabaldur

Blir så trött på henne ibland:mad:! Hon får linfröolja, B-vitamin, Breathe-Free (örtblandning) plus något annat att blanda med som knäckebröd eller äpple.
Först åt hon allt, sen ville hon inte ha linfröoljan och nu har hon kommit på att hon inte tycker om örtblandningen heller:crazy:. Blandade idag med rivna morötter och äpple, men det gick inte heller. Hon äter lite av det som inte är örter på och så lämnar hon resten.
Vad sjutton ska jag göra? Snart kommer kraftfodret jag har beställt (kostade en hel del) och tänk om hon inte vill ha det heller? Här köper man dyra grejor och blandar och mixtrar för att hon ska få i sig allt och så går det inte att äta:mad:. Örterna luktar jättegott och när jag frågade återförsäljaren så sa hon att hon aldrig hört om nån häst som inte tycker om det.

Finns det nåt man kan hälla över som gör att hon tycker bättre om det? Betforvatten går tyvärr inte - har inte råd att köpa en massa betfor och slänga bara för att få vattnet.

Ledsen om jag låter grinig, men jag är trött ikväll...
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

har du kollat så att hon inte har något fel på tänderna ?? Annars för att hon ska tycka att det är gott kan du kankse ha på melass (är ju sött iaf) fast har ingen aning om vad det kostar....
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Hästar kan ha svårt för att vänja sig vid nya smaker. Det verkar som om du ger henne många olika nya saker på en gång. Linfröolja är nog inte det godaste som finns. Jag hade provat med lite mindre örter och försökt att vänja henne sakta vid det. Det är ju inte säkert att hon tycker det luktar gott. Varför kan hon bara äta betforvatten? Om något ej är nyttigt när det gäller betfor så är det väl just vattnet? Det innehåller bara socker. Själva betforen innehåller nyttiga fibrer. Jag gör tvärtom till mina ponnyer, häller bort vattnet och ger dem resten.
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Jag har tänkt på tänderna också, men hon gillar godispellets och allt annat i princip, så jag tror man kan utesluta det. Är inte melass väldigt sött då? Ska kolla vad det kostar iaf, kan ju va en lösning!
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Jag får försöka göra som du föreslår och börja om ännu mer långsamt. Kanske funkar!
Nej, det är det att folk har sagt att jag ska blanda betforvatten i det och se om hon äter då. Vet inte hur det går ihop med hennes foderstat om hon ska ha betfor också. Kan ju räkna på det. Inte bra med så mycket socker nä...
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

min dam är också fruktansvärt kinkig med maten och jag får mer eller mindre tvångsmata henne när man ska byta till något nytt.
men om man häller betfor med rättså mycket vatten över maten så äter hon vad som helst.kanske värt att testa iallafall?
annars så har jag nog inga bra tips, verkar som du har testat en hel del redan
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Melass är väl oxå nått sockerfoder tror jag, har själv aldrig fodrat med melass. Men har hört att hästar är tkr det är väldigt gott :)
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Har du själv smakat på det du ger henne?
En del luktar gott men smakar apa!
Jag smakar på allt min häst ska äta inklusive avmaskningsmedel och mediciner. Har därför lovat min häst att aldrig ge honom ett visst avmaskningspreparat igen, det var det vidrigaste jag varit med om, inte konstigt att dom bråkar ibland.
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Jag får försöka göra som du föreslår och börja om ännu mer långsamt. Kanske funkar!
Nej, det är det att folk har sagt att jag ska blanda betforvatten i det och se om hon äter då. Vet inte hur det går ihop med hennes foderstat om hon ska ha betfor också. Kan ju räkna på det. Inte bra med så mycket socker nä...

Foderstaten ändras om du ger henne vattnet. I det finns energin som socker. Sedan tror inte jag att det gör något men det är en annan sak.
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Svarar alla:

Kanske ska prova med betfor/melass då. Ska börja först med att vänja in långsamt igen och hoppas på att det funkar.
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Hästar är inte så känsliga för socker..
Hade de varit det hade de haft svårt att äta gräs...

Foderstaten ändras inte så fruktansvärt mycket av lite betfor, det är ju jättebra för magen.
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Har du själv smakat på det du ger henne?
En del luktar gott men smakar apa!
Jag smakar på allt min häst ska äta inklusive avmaskningsmedel och mediciner. Har därför lovat min häst att aldrig ge honom ett visst avmaskningspreparat igen, det var det vidrigaste jag varit med om, inte konstigt att dom bråkar ibland.

Vilken avmaskning var det? Jag brukar faktiskt inte smaka på det jag ger mina hästar men förra gången jag avmaskade gick det för allt i världen inte att få i ardennerstoet det. Eller jo, det gick men det tog säkert en halvtimme-timme.
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

alla mina hästar älskar vetekli!! gröten är absolut dagens höjdpunkt. kan blanda i vad som helst, vitaminer, kalk, alla sortes örter, olja, mediciner osv.

så prova att ge henne det! men du får ju ge en liter så det blandas ut ordentligt. tycker inte det är ett dugg konstigt att hon inte äter örter med olja på, vem skulle inte rynka på näsan av det??
 
Sv: Hjälp! Hur ska jag få hästen att äta?

Såg inte ditt svar förrän nu. Tack för tipset om vetekli! Men nu kan jag (äntligen!) meddela att jag har lyckats få henne att äta:)! Kraftfodret jag beställde har äntligen kommit och hon älskar det! Så nu lägger jag oljan och b-vitaminerna underst, sen lite kraft, örterna och resten av kraften överst och hon tycker det är jättegott hittills. Känns sååå skönt!
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp