Bukefalos 28 år!

Hjälp i sittvagnsdjungeln

Sandra78

Trådstartare
Börjar fundera på att köpa en ren sittvagn till dottern. Hon är visserligen bara nyss fyllda ett, men åker helst framåtvänd och vår kombivagn har vissa brister som är irriterande i längden, tex att den inte går att fälla från helt sittande till ligg-läge med barnet i.
Dessutom skulle det frigöra en massa plats i vår lilla hall om aset till kombivagn kunde förvaras ute i garaget i väntan på att bli sovvagn på dagis.

Men då är ju frågan vad vi ska ha..? Fyra stora fasta hjul är vi inne på. Sen tror jag att Brio race/sitty går bort då handtagskonstruktionen inte känns som att den funkar för två kortisar (jag 160, sambon 175). Då återstår ju bara typ 200 vagnar?! Vi bor i ett villaområde "i skogen", skulle säga att det är 50/50 mellan asfalt och grusväg på våra promenader. Inte så mycket stall men en del hundklubb med stora och ibland blöta gräsplaner.
Har funderat lite på Kronan sulky då den tycks vara den enda med lufthjul? Å andra sidan vore det ju skönt att slippa pumpa däck och få punkteringar... Om det går att köra med punkteringsfria däck alltså.

Vad säger ni rutinerade?
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Vi har en emmaljunga scooter med 4 fasta jul. Den är ok.
Största minuset är att bågen är så trång att den är nästintill omöjligt att ha barn med vinterkläder + en åkpåse i den. Man får trycka ner barnet och när man ska dra upp det får man med sig en hel vagn ungefär.
Jag är årsmodell -10. Vet att dom tidigare årsmodellerna är rymligare i bågen, man kan ju hoppas E.L gjort dom rymligare igen.

Annars hade jag nog satsat på en teutonia timmy. Dom ser ungefär likadana ut som scootrarna, men tråkigare färgkombinationer, dock ser dom betydligt rymligare ut.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Baby Jogger City Mini 4 wheels. En mycket trevlig vagn so går fram även på gropigare underlag;)
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Jag har varit inne på scooter just för att de är så snygga :angel: Vår tjej är ännu så länge väldans liten (har nyss växt i stl 80 och det är egentligen bara på längden, man får dra åt byxorna med extra snören för att de ska sitta kvar). Fast man vet ju inte om hon drar iväg massor på längden eller bredden inom nåt år :crazy:
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Baby Jogger City Mini 4 wheels. En mycket trevlig vagn so går fram även på gropigare underlag;)

Den har vi som extra-vagn och det är en jättetrevlig vagn och passar nog framför allt lite kortare personer, så kanske skulle denna passa TS?

Vi har även en Urban jungle. Dock är det bara tre hjul och lufthjul, men det är en toppenvagn, både i stan och på landet =)
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Men funkar de där små hjulen om det är 2 dm snö? Vårt område ligger ganska långt ner på plogbilens prio-lista och vi har hund, så jag har som sagt i första hand tittat på vagnar med fyra stora fasta hjul.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Men funkar de där små hjulen om det är 2 dm snö? Vårt område ligger ganska långt ner på plogbilens prio-lista och vi har hund, så jag har som sagt i första hand tittat på vagnar med fyra stora fasta hjul.

Ingen aning, kanske inte. Vi har inte kunnat testa den i snö än, tyvärr.
Men UJ´n fungerar utmärkt i snö =)
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Jag är mycket nöjd med vår Kronan Sulky. Vi har backpackat i Thailand med den och kört den i snön förra året. En riktig liten arbetshäst!

+
4 fasta hjul.
Fullt liggläge
Rymlig. Ett barn i stl 92/98 kan sova med kudde och sovsäck i den utan problem.
Kom med en resväska som man kan packa den i. Mycket praktiskt vid resor.
Ganska liten ihopfälld. Får plats i framsätet i en Toyota Yaris om man tar bort hjulen.
Tvättbar klädsel.
Jag uppfattar den som något nättare än Teutonia Timmy.
Solskydd och myggnät är monterat i vagnen så man har alltid med sig dessa.
-
En skruv har ramlat loss två gånger på vår vagn. Det har inte varit några problem att få en ny skruv hemsickad, men ändå...
Det kan vara lite svårt att komma åt korgen under vagnen, när barnet sitter i vagnen.
Bromsen kärvade ett tag, men det lagade vi själva.
Baktung, så det känns inte helt stabilt om skötväskan är tungt packad.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Vi har haft en Sitty som vi kört slut på, nu har vi en Race, och jag upplever inga problem med höjden på dem? Vi är 175/165 och har den inte "längst ned" sas. Om du tycker att de verkar bra för övrigt tycker jag du ska åka till en butik så du kan provköra dem innan du räknar bort dem helt. (Jag föredrar Racen framför Sittyn, mycket smidigare och mer gedigen, bekvämare handtag. Enda nackdelen med Race tycker jag är att det inte fungerar med förvaring i sufletten om barnet sitter med ryggstödet i mittenläget, då åker sufletten ner så det tynger på huvudet på barnet. Sedan är vår en meter långa son en aning för lång för Racen nu också, vet inte hur långt ert barn är men det lär väl vara ett tag kvar med tanke på åldern.)
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Vi har en Teutonia Timmy som vi är mycket nöjda med. Den användes mellan att sonen var knappt ett år tills att han var två och ett halvt o bestämde sig för att han faktiskt hade åkt färdigt i barnvagn nu. Den tar liten plats, har fyra fasta hjul och bra fjädring, är lättkörd med låg vikt och går fram i all slags terräng, samt är liten och smidig både uppfälld och ihopfälld. Suffletten är toppen då den går att dra fram rejält som sol/regnskydd. Rekommenderas varmt! Dessutom inte så dyr, runt 3000 ny och en fin begagnad får man för en tusenlapp på Blocket. Jag tror att Teutonia har bytt namn på den till Junior fr o m i år, men det är samma vagn.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Kl
Det är till enorm fördel att köra UJ när man har hund, jämfört med en vagn som har fyra fasta hjul. Men en ny UJ kostar endel så begagnatmarknaden har bra utbud också :-)
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Sällar mig till timmy-skaran!

Vår tro tjänare används nu dagligen till barn nummer 2!
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Kl
Det är till enorm fördel att köra UJ när man har hund, jämfört med en vagn som har fyra fasta hjul. Men en ny UJ kostar endel så begagnatmarknaden har bra utbud också :-)

Kan bara skriva under på det. Lätt att styra med en hand, jaja vår vovva går alltid lös, men ofta är det affären hem från dagis som gäller och då bära påsen i en hand och köra vagn med andra ;) Den är så utomordentligt smidig och robust på samma gång :love:
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Tack för alla svar :bow:

Har en fundering till, punkteringsfria hjul, funkar de bra även i lite mer terräng? Vi velar fram och tillbaka mellan Emmaljunga scooter och Kronan, egentligen lutar det mer åt Emmaljungan men jag är lite skeptisk till hjulen...
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Vi har bara kört punkteringsfria däck, och det har fungerat bra för oss i terräng. Vår vagn har så bra fjädring/stötdämpning så tycker den har varit mjuk att köra i terräng. Har dessutom promenerat mycket med den och däcken är fortfarande jättefina!
Men kan inte jämföra då jag ej testat luftdäck...
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Timmyn funkar utmärkt i både snö, skog o på grusväg :)
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Jag föredrar punkteringsfria däck. De andra kändes som om jag pumpade varje vecka....

Mina vagnar har haft bra fjädring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp