Bukefalos 28 år!

Hjälp i sittvagnsdjungeln

Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Själva hjulen skulle jag inte oroa mig för, dom är bra tycker jag. Men stötdämpningen i scootern är stum. Den är ganska hård. Inte i närheten av vad de större vagnarna tex citycross och duon som istället kan upplevas för mjuka i stötdämpningen.

Kör man över stock och sten hoppar och studsar barnet som en studsboll i vagnen.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Själva hjulen skulle jag inte oroa mig för, dom är bra tycker jag. Men stötdämpningen i scootern är stum. Den är ganska hård. Inte i närheten av vad de större vagnarna tex citycross och duon som istället kan upplevas för mjuka i stötdämpningen.

Kör man över stock och sten hoppar och studsar barnet som en studsboll i vagnen.

Tilläggas bör att det är trångt mellan sitsen och bygeln. Vinterkängor och överallt är trångt!
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Japp, det skrev jag ett inlägg om högre upp i tråden :)


Haha, undra varför jag ens har kvar mina emmaljungavagnar. Jag är inte speciellt nöjd med dom alls nu när jag haft dom ett tag.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Vi har både en EL scooter och en UJ, tanken var att scootern som köptes billigt skulle användas fram och tillbaka till dagis men den har mest samlat damm :grin: Tycker att den är tung och otymplig att köra, i snö var den vidrig. UJ går fram överallt, både rakt ut i skogen utan stig och i ordentligt med snö. Lättkörd och inte alls ostabil.

Som Cala säger är de relativt dyra i inköp men det finns en hel begagnade.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Jag är lite sugen på en UJ, men jag är lite skeptisk till sittläget. Sitter barnet alltid lite lutad bakåt?
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

*kl*

Idag har vi varit på barnaffären och ryckt i alla vagnar. Det blir en Emmaljunga scooter. Brion var för hög för mig och Teutonian kändes bara klumpig. Emmaljungan var enormt smidig att köra jämfört med vår kombi-vagn, den gick in på längden i sambons bil som är den som är kortast i skåpet och dottern satt jättebra i den (teutonian satt hon dåligt i) och med tanke på hur liten hon är idag så hoppas jag att hon inte växer ut den. Och att vi inte ångrar oss :)
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Kul att du har hittat en vagn som ni gillar :)! Tänk vad olika man tycker - vi provade ju både eutonia Timmy (numera Junior) och Scootern när vi sedan köpte Timmyn, och vi upplevde scootern som den klumpiga av de två. Tur att det finns olika saker så att alla kan hitta något de gillar :).
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Ja, det är väl det som gör att det finns olika modeller :) Det enda jag gillade med Teutonian var att alla "grepp" kändes vana, vi har ju en Teutonia kombivagn nu och fällningen av ryggen tex var samma sak förutom att det funkade på Timmyn, det gör det inte på vår 6-7 år gamla vagn. Men ingen av oss tre gillade att åka/köra den.
Nu ska jag "bara" vänta på att få in pengarna för sadeln jag sålt och välja färg så blir det köp :D
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Jag har också funderat på en Scooter om ett par månader.
Du får skriva en utförlig bedömning när du har använt den ett tag :D
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Haha, ja, undrar om det är en fördel eller nackdel att sambon är färgblind? Han är inte så mycket till smakråd, men har jag bestämt mig för en färg så säger han ju inte emot heller :D
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Jag gillar alla dom "blacka" färgkombinationerna.

Nautic Navy var fin med.

Den "helröda", blå och limefärgade också. Men dom färgerna kanske man tröttnar på ganska snabbt. Då var dom blacka mer diskreta med bara en touch av en färgglad färg.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Ja visst är dom!
Jag som tänker´praktiskt är rädd att de vida delarna på Nautic Navy kommer att bli skitiga här på ladet :p
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Knapplån eller trådkap. Hoppas ok Sandra, våra barn är Ju lika gamla. Efter att ha läst tråden har jag några frågor till experterna:
Vilken sittvagn rekommenderar ni till en stor, lång kille? Finns sittvagn större med fullt liggläge som kan köras med barnet åt båda hållen?
Vår brio duovagn med vändbart handtag är på verkstad och troligtvis skrotfärdig. Vi har en brio sitty som är ok, men eg. För kort för maken som är 187 cm och inte ska användas ännu då den inte går att fälla. Just nu har vi en brio go lånevagn som sonen är nöjd med höjdmässigt MEN han fyller redan ut korgen, de svängbara hjulen är lite väl känsliga för oss som är vana vid pansarvagn och hur fäller man ner den till liggläge:$ ?
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Låna på du bara :) Eftersom vi varit ute och provkört skulle jag spontant säga Teutonia Junior, vår lilla tjej försvann nästan i den :D Fast den är ju förstås inte vändbar.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Lånar min egen knapp lite...
Färgmässigt är jag nog inne på en Pro Coffee, PP-vagnarna såg mysko ut med tvåfärgat chassi tyckte jag. Dock tror sambon att andrahandsvärdet på en brun vagn är sämre än på en tråk-svart, så den färgblinde la sig i ändå :devil:
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Tror han det? Jag tror precis tvärt om- en med lite annorlunda färg är ju ovanligare och borde kunna locka, tror jag. dessutom lär det ju inte vara mycket skillnad i pris hur som, någon hundralapp eller ett par, max, tror jag.
 
Sv: Hjälp i sittvagnsdjungeln

Vi var ju mycket nöjda med teutonia Junior (som då hette Timmy och säkert gör det på Blocket om man letar begagnat) och vi har en lång kille. Numer har han tröttnat på att åka vagn, men han hade definitivt inte vuxit ur den sist han åkte (i somras), och då var han drygt 95 cm lång o 16 kg. Om du vill ha vändbar, så t ex Emmaljunga City Cross eller Teutonia Prestige men utan liggdel eller annat sådant extra, men de vagnarna är ju inte lite smidiga som t ex Scooter eller Junior.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp