Hjälp! Ingen CD-rom enhet

Saybia

Trådstartare
:crazy: Insåg just att jag inte har någon CD-rom enhet som fungerar och jag har i princip alla mina bilder på CD-skivor. Kollade enhetshanteraren och där står det bara DVD/CD-ROM enheter: _NEC DVD_RW ND-3500AG med en gul markering med ett utropstecken i framför. Har testat uppdatera drivrutinen men får bara meddelande om att det inte kunde slutföras eftersom det inte finns någon bättre drivrutin.

Kan tillägga att jag bytt operativsystem, dock fortfarande Windows, och det verkar vara pga. det som CD-rom enheten slutade fungera. Har heller inga installationsskivor då jag köpte datorn begagnad för en ett antal år sedan och inte fick med några skivor alls.

Vad ska jag göra för att lösa det här? :confused: jag klarar mig ju inte utan en fungerande CD-rom enhet :(
 
Sv: Hjälp! Ingen CD-rom enhet

Installera Ubuntu Linux istället, då brukar det mesta fungera direkt ;)

Hoppas någon annan mer windowskunnig kan hjälpa dig. Går ju alltid att köpa en lös CD/DVD-läsare men det känns ju lite onödigt.
 
Sv: Hjälp! Ingen CD-rom enhet

Well, vilken version av Windows har du då? Och står det något mer specifikt under Enhetsstatus (egenskaper för enheten i Enhetshanteraren)?

> Installera Ubuntu Linux istället, då brukar det mesta fungera direkt
And now you have n problems...
 
Sv: Hjälp! Ingen CD-rom enhet

Well, vilken version av Windows har du då? Och står det något mer specifikt under Enhetsstatus (egenskaper för enheten i Enhetshanteraren)?

Jag har Windows XP Home Edition, tidigare hade jag Windows XP Professional.
Under enhetsstatus står det: "Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)
Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten."
Kör jag felsökaren så rekommenderar den att avinstallera och installera om enheten vilket jag gjort men det blir ingen skillnad, den gula markeringen med utropstecknet är fortfarande kvar och CD-rom enheten visas inte under Den här datorn --> Hårddiskar, där den vanligtvis brukar ligga.
 
Sv: Hjälp! Ingen CD-rom enhet

Hmmmmmm! Har du testat att gå in på NECs hemsida och försökt att ladda ner drivrutinen separat, för att sedan installera det? Ville bara kolla! ;)

Anledningen varför jag frågar, är för att jag råkade ut för något liknande och när jag försökte att använda uppdateringsvägen via Windows XP, så ville den inte fungera i alla fall, och då testade jag att ta ner drivrutinen separat och sedan installera den, och det fungerade!! :bump:
 
Sv: Hjälp! Ingen CD-rom enhet

I värsta fall är det CD-romläsaren som pajat ihop helt, och då är det tyvärr bara att skaffa en ny! :(
 
Sv: Hjälp! Ingen CD-rom enhet

Jag måste vara blind för jag hittar inget på NEC's hemsida, har testat googla på _NEC DVD_RW ND-3500AG men får ingen bra träff där heller. Känns surt det här, hade verkligen behövt komma åt mina bilder... men får väl i värsta fall köpa en ny CD-rom enhet :( , tror dock inte den är trasig för den fungerade finfint innan jag bytte från Windows XP Professional till Windows XP Home Edition, måste ha hänt nåt med drivrutinen vid installationen av den andra windows versionen :crazy:
 
Sv: Hjälp! Ingen CD-rom enhet

Efter mycket googlande lyckades jag äntligen lösa det :banana::bump:
Tog bort värdena Upperfilters och Lowerfilters från registreringsnyckeln
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318} och startade sedan om datorn och voilá, DVD-RW-enheten dök upp både i enhetshanteraren och under Den här datorn :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler På/i datorn. Försökte snabba upp datorn genom att diskfragmentera och göra en diskrensning. Tog även bort några program som jag inte...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Modig_Korn
·
E
IT & mobiler Har en bärbar dator, eller släpbar snarare då den är rätt stor. Nu är det nåt tjall med dvd romen (heter det så?). När jag stoppar in...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp