Hjälp, jag är trött på mitt hem!

Migo

Trådstartare
Som några säkert minns byggde jag mig en bostad ovanpå stallet för några år sedan. Sen dess har jag haft noll "byggaboinspiration" alternerat med total torka på bankkontot, vilket lett till att det fattas en del dörrfoder, lister och, framför allt, det är inte mysigt!

Då tyckte jag mig vara smart som målade allt vitt. Lätt att förnya med möbler tänkte jag, men köper aldrig nya möbler.

I badrummet vågade jag ta i lite, och gjorde en RÖD vägg. Jag älskar den! Skulle vilja vara modig och måla i stora rummet också, men behöver hjälp med inspiration. Fastnar lätt i att färgen ska följa befintliga "linjer" och är rädd att det blir väldigt inramat och rutigt.

Soffan är nu ljust beige (hopplöst klantigt med fyra hundar) men den klädseln är ju lätt att färga. Behöver nytt matbord + stolar, men vill inte köpa nytt utan söker på auktioner och loppisar så det verkar ta sin tid... Ett nytt bord att ha som skrivbord vore trevligt, det jag har nu är hopplöst klumpigt.

Jag gillar starka färger, grönt och rött.

Vad använder man för färg för att måla om stolar? Det är ju rätt stort slitage tänker jag...

Så här ser "stora rummet" ut nu, taget från ytterdörren: (det står numera en TV där tavlan hänger under bokhyllan, och soffa med ryggen mot köksbordet.)
944768_10151937891503666_1982461817_n.jpg

Ursäkta stöket ;)
1240521_10151935228613666_404101761_n.jpg

Köket
1457477_10151937937553666_1679826432_n.jpg


Här finns ett album med bilder på hur det såg ut under byggtid/inflyttning.
http://s80.photobucket.com/user/Aremea/library/Hemmabygge?sort=3&page=1
 
Jag hade nog inte målat väggarna, Men haft detaljer i de färger du gillar. Har du möjlighet och photoshoppa så kan man ju få ett hum om hur det blir :)
 
Jag hade nog inte målat väggarna, Men haft detaljer i de färger du gillar. Har du möjlighet och photoshoppa så kan man ju få ett hum om hur det blir :)

Fast det är ju precis så jag tänkte för fyra år sedan som verkligen inte fungerar. För det första så har jag fyra hundar som skitar ner allt, så det är helt uteslutet att lägga pengar på textila inredningsdetaljer som sitter under midjehöjd. De enda detaljerna som återstår är ju då skrivbord/köksbord och tavelramar, typ...
 
Fast det är ju precis så jag tänkte för fyra år sedan som verkligen inte fungerar. För det första så har jag fyra hundar som skitar ner allt, så det är helt uteslutet att lägga pengar på textila inredningsdetaljer som sitter under midjehöjd. De enda detaljerna som återstår är ju då skrivbord/köksbord och tavelramar, typ...
Vita väggar och måla balkar och sånt i starka färger. eller göra en fondvägg.
 
Badrummet är jag överlag nöjd med. Det som saknas är en lampa över handfatet och att jag leker med tanken på att rita in periodiska systemet på kaklet över badkaret... Finns det kakelfärg som man kan skriva med som fäster bra?
 
@Migo Det finns sofföverdrag i olika färger att köpa. Jag har visserligen bara två hundar ;) men tycker det är smidigt att bara kunna dra av det för att tvätta när det blir skitigt.
 
När jag har hittat en soffa jag faktiskt vill ha, så blir det nog till att köpa fler överdrag till den. Just nu är det en gratissoffa från blocket som varken är stor nog, speciellt skön eller snygg. Så den blir som mest påkostad en färgning ;)
 
Skulle vilja vara modig och måla i stora rummet också, men behöver hjälp med inspiration.

Jag gillar starka färger, grönt och rött.
En mustig grön färg på bortre väggen mot badrummet där blir nog fint. Målar du snedtaken kommer de kännas tyngande, tror jag. Den gröna nyansen kan du ha på köksbord o stolar också om du vill. Färghandeln vet vad du ska ha för typ av färg; men låt dem inte ha åsikter om nyansen, då blir det för mesigt. Bildgoogla dig fram till en nyans du gillar och sen photoshoppa in den på rummet, så du får en uppfattning om vad du vill ha.

Så kul. :bump:
 
@Migo jag tycker att du har det mysigt! En sak som kan lugna ögat lite är att ha lite mindre saker framme (i skåp istället för framme i öppen hylla.

Jag hade dock lätt kunnat tänka mig att göra hela väggen till en bokhylla för att skapa lite bibliotekskänsla, men då behöver du mer böcker:rofl:. Väggen bakom hade jag målat i någon mer dämpad färg, så att inte bokhyllorna liksom sticker ut så mycket. Jag hade försökt hålla en del väggar vita.

Möbler är enkla att måla. Nuförtiden säljs det jättefin vattenbaserad möbelfärg, så slipper man ha ett stinkande hem i månader. Bara att slipa lite lätt och måla med mohairrulle.

Sen hade jag valt färger jag gillar, men liksom inte femtio olika färger.
 
Jag hade målat en gråturkos färg på väggarna och skaffat ett utdragbart bord med perstorpsskiva. Sen spottar för att lysa upp taket och skapa rymd.
 
Från en som precis målade sitt sovrum ljusgrått o trivs i dova och mjuka färger är jag väll kanske inte den bästa hjälpen men om det hade varit min lägenhet skulle jag försöka lägga fokus på väggen rakt fram, göra den mer enhetlig (bokhyllorna gör de rörigt för mig) Kanske samla upp alla böcker på en sida, eller som em-pirre skrev ha bokhylla över hela! :D o sen krydda upp den med lite färg. Banta skrivbordet, kanske göra de lite speciellt, med olika ben eller något om du gillar det. Sen är ljus också väldigt bra för att få myskänsla, och växter.. om du gillar det. Det är ju grönt i alla fall ;)

Mitt främsta tips är faktiskt att gå in på pinterest och kolla runt o får inspiration!:love:

Edit: Vill bara tillägga att jag tycker definitivt du ska våga måla starka färger, även på väggen om du så vill. Tycker du fortfarande om din röda i badrummet så tror jag du kommer gilla färg i vardagsrummet också. :)
 
Senast ändrad:
Vill du ha färg, så måla! Jag har ett färgglatt kök, ffa tapeten tillsammans med gula luckor. Jag älskar't. En kompis till mig har målat sina rum i ganska starka men ändå nedtonade. Supernöjda är dom. Dom har blå och silvrig kökstapet, rött vardagsrum och lila sovrum. :)
 
Jag som är uppvuxen i ett hem med färg överallt har svårt för vita hem. Vet inte om du har kvar den limegröna plankan vid köksdelen (samma färg som väggarna i mina föräldrars kök btw) men den färgen hade funkat att måla köksdelen i för att på så sätt få ett rum i rummet. Sen belysning och förvaring som andra påpekat gör stor skillnad. Böckerna kan du sortera i färgordning för att få ett lugnare intryck.
 
Bordet och stolarna kan du också måla för att få in färg, gärna i olika färger. Ta en färgkarta och kolla vilka färger du gillar och som passar ihop
 
Byta färg på skåpluckorna i köket och byta kakel/använda kakeldekor kan ju piffa upp köket och få det mer till ett eget rum :)
 
@Migo Jag tänker lite olika varianter ;) Antingen om du nu har hittat "rätt hörn" för de olika aktiviteterna i hemmet "kök", "tv" "arbetsplats" osv och måla de hörnen i olika färger. Eller så målar du ena eller båda gavel väggarna i en färg du tycker om. Men jag gillar väggmålningen med hästen så det bär emot lite att du ska måla över den men du kanske kan göra om den med en annan färg? :D Typ om du målar väggen röd och hästen vit eller liknande? Men jag förstår att du vill få in mer färg, jag skulle rekommendera ett mörkare köksbord om du hittar något om du behåller väggarna vita.
 
Som några säkert minns byggde jag mig en bostad ovanpå stallet för några år sedan. Sen dess har jag haft noll "byggaboinspiration" alternerat med total torka på bankkontot, vilket lett till att det fattas en del dörrfoder, lister och, framför allt, det är inte mysigt!

Då tyckte jag mig vara smart som målade allt vitt. Lätt att förnya med möbler tänkte jag, men köper aldrig nya möbler.

I badrummet vågade jag ta i lite, och gjorde en RÖD vägg. Jag älskar den! Skulle vilja vara modig och måla i stora rummet också, men behöver hjälp med inspiration. Fastnar lätt i att färgen ska följa befintliga "linjer" och är rädd att det blir väldigt inramat och rutigt.

Soffan är nu ljust beige (hopplöst klantigt med fyra hundar) men den klädseln är ju lätt att färga. Behöver nytt matbord + stolar, men vill inte köpa nytt utan söker på auktioner och loppisar så det verkar ta sin tid... Ett nytt bord att ha som skrivbord vore trevligt, det jag har nu är hopplöst klumpigt.

Jag gillar starka färger, grönt och rött.

Vad använder man för färg för att måla om stolar? Det är ju rätt stort slitage tänker jag...

Så här ser "stora rummet" ut nu, taget från ytterdörren: (det står numera en TV där tavlan hänger under bokhyllan, och soffa med ryggen mot köksbordet.)
944768_10151937891503666_1982461817_n.jpg

Ursäkta stöket ;)
1240521_10151935228613666_404101761_n.jpg

Köket
1457477_10151937937553666_1679826432_n.jpg


Här finns ett album med bilder på hur det såg ut under byggtid/inflyttning.
http://s80.photobucket.com/user/Aremea/library/Hemmabygge?sort=3&page=1

Om du gillar den röda färgen i badrummet och vill ha andra färger som passar ihop med den, så ta med en provbit av kulören till en färgbutik och be dem hjälpa dig hitta kulörer som passar ihop med denna. Grönt är inte bara grönt och det finns nyanser som passar bra och sämre ihop med nyanser av rött :)

Om du väljer ut några accentkulörer så har du sedan något att utgå ifrån för att binda ihop säcken och få en röd tråd genom lägenheten :p

Möbler är kul att färgsätta och färgbutiken kommer rekommendera dig snickerifärg för ändamålet. Jag hade gått lös på furumöblerna på en gång i jakten på ett förändrat hem! :) Får du lite färg på möblerna så ger du lite mer tyngd åt rummet och då kommer det inte upplevas lika svävande.

Kanske hade varit snyggt att betsa sitsen och bordsskivan i samma nyans som vägghyllorna och täckmåla resten? Och toppa med lite färgglada löpare som går ihop med dina nyfunna accentfärger?

:bump:

/ Färgsättaren som är på semester :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp