Hjälp, jag är trött på mitt hem!

Jag hade målat stolpen vid köksbordet plus de längsgående balkarna röda. Även hyllorna som sitter på väggen runt dörren hade blivit rödmålade. En röd soffa till det. Väggen som hyllorna sitter på hade jag målat ljusgrå, och sen fixat till den med stänk i lite mörkare grå (fråga en målare hur man gör). Rött och grått är snyggt tillsammans. Om du tycker det blir bra så fortsätt måla nedre halvan av övriga väggar i samma ljusgrå med stänk. Några grå extra kuddar i soffan och lite röda textilier med eller utan mönster där de passar in. På de längsgående balkarna kan du sätta spotlights som kan riktas åt olika håll.

Till köket hade jag letat upp en snygg kakeldekor i en annan färg som du gillar. Sen hade jag tagit upp den färgen och målat stolpen i den. Ett "draperi" i samma färg i kortändan av skåpet där det gula ljuset står och så skruva lite krokar utanpå skåpet så kan du hänga sånt du vill dölja där bakom draperiet. Ett draperi även det i samma färg bakom trädstammen som delar av där. Går det en balk högt upp genom köket också kan du sätta spotlights även där.

Belyning och textilier gör en hel del för mysfaktorn.
 
Från en som precis målade sitt sovrum ljusgrått o trivs i dova och mjuka färger är jag väll kanske inte den bästa hjälpen men om det hade varit min lägenhet skulle jag försöka lägga fokus på väggen rakt fram, göra den mer enhetlig (bokhyllorna gör de rörigt för mig) Kanske samla upp alla böcker på en sida, eller som em-pirre skrev ha bokhylla över hela! :D o sen krydda upp den med lite färg. Banta skrivbordet, kanske göra de lite speciellt, med olika ben eller något om du gillar det. Sen är ljus också väldigt bra för att få myskänsla, och växter.. om du gillar det. Det är ju grönt i alla fall ;)

Mitt främsta tips är faktiskt att gå in på pinterest och kolla runt o får inspiration!:love:

Edit: Vill bara tillägga att jag tycker definitivt du ska våga måla starka färger, även på väggen om du så vill. Tycker du fortfarande om din röda i badrummet så tror jag du kommer gilla färg i vardagsrummet också. :)
Växter dör tyvärr, väldigt lite direktljus och nått magiskt anti-växtligt med mina fingrar.. ;)
 
Men det är väl bara att fläska på med någon kul färg.
Blir det fel så går det ju att måla över.

Jag skulle börja med köksmöblerna i furu.
På med någon kul färg.
Jag tänkte också direkt på matbordet och stolarna. Jag tror du kan göra under enbart med att måla bordsskivan i någon bättre färg.
Slipa, måla - klart på några få timmar,
 
Som några säkert minns byggde jag mig en bostad ovanpå stallet för några år sedan. Sen dess har jag haft noll "byggaboinspiration" alternerat med total torka på bankkontot, vilket lett till att det fattas en del dörrfoder, lister och, framför allt, det är inte mysigt!

Då tyckte jag mig vara smart som målade allt vitt. Lätt att förnya med möbler tänkte jag, men köper aldrig nya möbler.

I badrummet vågade jag ta i lite, och gjorde en RÖD vägg. Jag älskar den! Skulle vilja vara modig och måla i stora rummet också, men behöver hjälp med inspiration. Fastnar lätt i att färgen ska följa befintliga "linjer" och är rädd att det blir väldigt inramat och rutigt.

Soffan är nu ljust beige (hopplöst klantigt med fyra hundar) men den klädseln är ju lätt att färga. Behöver nytt matbord + stolar, men vill inte köpa nytt utan söker på auktioner och loppisar så det verkar ta sin tid... Ett nytt bord att ha som skrivbord vore trevligt, det jag har nu är hopplöst klumpigt.

Jag gillar starka färger, grönt och rött.

Vad använder man för färg för att måla om stolar? Det är ju rätt stort slitage tänker jag...

Så här ser "stora rummet" ut nu, taget från ytterdörren: (det står numera en TV där tavlan hänger under bokhyllan, och soffa med ryggen mot köksbordet.)
944768_10151937891503666_1982461817_n.jpg

Ursäkta stöket ;)
1240521_10151935228613666_404101761_n.jpg

Köket
1457477_10151937937553666_1679826432_n.jpg


Här finns ett album med bilder på hur det såg ut under byggtid/inflyttning.
http://s80.photobucket.com/user/Aremea/library/Hemmabygge?sort=3&page=1
Jag hade målat köksluckorna och vitrinskåpet röda, det hade blivit hur snyggt som helst. Sen hade jag satt dit listerna som du sade fattas. Målat köksbordet vitt (lite shabby chick aktigt) och målat stolarna i lite olika röda varianter tänk orange, röd, gul osv.

Soffan kan ju också färgas röd :love:

Med tanke på snedtaket så hade jag däremot låtit väggarna vara vita.
 
Jag hade inte målat några balkar, utan låtit dem vara vita. Däremot håller jag med föregående om att måla furumöblerna och plocka bort de öppna hyllorna på väggen. De gör det lite "stökigt" Dessutom någon snygg kökshanduk, och kanske några snajsiga grytlappar. Färgglada kuddar till soffan kan tvättas ;) Plastmatta går att tvätta vid behov, om man vill ha en sådan på golvet. ;)
 
Jag blev så chockad av förslaget att böcker skulle sorteras på färg istället för genre - författare - årtal att jag var tvungen att ta en andningspaus! ;)

Den gröna bjälken är kvar i köket, och tanken har slagit mig att måla de små väggytorna som finns i det hörnet i samma färg. Det är små ytor men det skulle göra stor skillnad!

Jag ska in till färghandeln nästa vecka och köpa snickerifärg till bord + fyra söta pinnstolar som jag hittade på en auktion för några år sedan. Men hur blir jag lättast av med den flagnande färgen på stolarna? De är ganska snirkliga så stort jobb att slipa. Sandblästra? ;)

De öppna hyllorna blir kvar, och gavelväggen kommer fortsätta vara ljus. Jag är också väldigt förtjust i min vägghäst, vill inte måla om den!

Jag har mattor i vanliga fall, men just nu är det en valp som håller på att lära sig att inte kissa inne, så de vilar i garderoben.
 
Jag blev så chockad av förslaget att böcker skulle sorteras på färg istället för genre - författare - årtal att jag var tvungen att ta en andningspaus! ;)

Den gröna bjälken är kvar i köket, och tanken har slagit mig att måla de små väggytorna som finns i det hörnet i samma färg. Det är små ytor men det skulle göra stor skillnad!

Jag ska in till färghandeln nästa vecka och köpa snickerifärg till bord + fyra söta pinnstolar som jag hittade på en auktion för några år sedan. Men hur blir jag lättast av med den flagnande färgen på stolarna? De är ganska snirkliga så stort jobb att slipa. Sandblästra? ;)

De öppna hyllorna blir kvar, och gavelväggen kommer fortsätta vara ljus. Jag är också väldigt förtjust i min vägghäst, vill inte måla om den!

Jag har mattor i vanliga fall, men just nu är det en valp som håller på att lära sig att inte kissa inne, så de vilar i garderoben.
Måste du slipa bort färgen?

Jag skulle skrapat så mycket jag ids och sedan bara målat över. Det är gamla stolar och det får synas.

Jag är gravt allergisk mot chabby chic - men jag har en älskad pall som är målad i flera omgångar färger innan jag fick den i gåva. Jag har bara skrapat och sedan målat över. Det blev faktiskt snyggt.

Jag tror också att du kommer att bli glatt överraskad av vilken inverkan målat köksbord och stolar kommer att ha :)
 
Tror också att textilier kan göra stor skillnad, jag uppfattar rummet som lite 'hårt' men med mer textil mjukar det upp och gör det mysigare. Med olika kuddar, plädar, dukar, draperier, mattor m.m. så kan du ju sätta till den färg/er du vill ha, och kan byta lite i taget om du vill (inte så stor investering).
 
Bara måla och testa :) ! Vi har terracottafärgade väggar i vardagsrummet. Säkert väldigt ute, men jag älskar det fortfarande :) ! Sovrummet är målat i min älsklingsfärg - turkos. Väggarna har en förmåga att se BÅDE svala och varma ut, beroende på ljuset i rummet.
 
Tror också att textilier kan göra stor skillnad, jag uppfattar rummet som lite 'hårt' men med mer textil mjukar det upp och gör det mysigare. Med olika kuddar, plädar, dukar, draperier, mattor m.m. så kan du ju sätta till den färg/er du vill ha, och kan byta lite i taget om du vill (inte så stor investering).
Nu känner jag mig motvalls, men som sagt är textilier inte ett alternativ. De skulle behöva tvättas och pälssaneras fem gånger i veckan.
 
ÄLSKAR färg!
Gult är aldrig fult. Perfekt detaljfärg!
Turkost och gladgrönt är också bra. Jag är lite försiktig med rött, däremot. Och så förespråkar jag hellre mönster och detaljer framför enfärgat eftersom det öppnar upp för fler alternativ. Det finns en storprickig tapet på ellos som jag suktar efter, bland annat... :love:

Spana in typ mycolouredlife och isa_rustaupp på instagram för inspiration :)
 
Nu känner jag mig motvalls, men som sagt är textilier inte ett alternativ. De skulle behöva tvättas och pälssaneras fem gånger i veckan.

Jag tänker tvärtom. Jag har överdragstextil till just soffor och andra ytor där de pälsiga riskerar att skita ner. Hade själv INTE målat över det vita, utan tänkt mer Marrakech. Fläskat på med riktigt färgstarka överdrag till befintliga soffor, kanske någon matta (eller det är uteslutet?) - fast matta kan också placeras på väggen.

Just att kunna ändra och ha helt annan färgsättning medan en uppsättning tvättas gör ju att man inte tröttnar så fort.
 
Jag tänker tvärtom. Jag har överdragstextil till just soffor och andra ytor där de pälsiga riskerar att skita ner. Hade själv INTE målat över det vita, utan tänkt mer Marrakech. Fläskat på med riktigt färgstarka överdrag till befintliga soffor, kanske någon matta (eller det är uteslutet?) - fast matta kan också placeras på väggen.

Just att kunna ändra och ha helt annan färgsättning medan en uppsättning tvättas gör ju att man inte tröttnar så fort.
Fast jag har provat det. Det bor 4 håriga lagårdsarbetare i min soffa, hur jag än vänder på det kommer den aldrig att fungera som prydnad ;)
 
Som några säkert minns byggde jag mig en bostad ovanpå stallet för några år sedan. Sen dess har jag haft noll "byggaboinspiration" alternerat med total torka på bankkontot, vilket lett till att det fattas en del dörrfoder, lister och, framför allt, det är inte mysigt!

Då tyckte jag mig vara smart som målade allt vitt. Lätt att förnya med möbler tänkte jag, men köper aldrig nya möbler.

I badrummet vågade jag ta i lite, och gjorde en RÖD vägg. Jag älskar den! Skulle vilja vara modig och måla i stora rummet också, men behöver hjälp med inspiration. Fastnar lätt i att färgen ska följa befintliga "linjer" och är rädd att det blir väldigt inramat och rutigt.

Soffan är nu ljust beige (hopplöst klantigt med fyra hundar) men den klädseln är ju lätt att färga. Behöver nytt matbord + stolar, men vill inte köpa nytt utan söker på auktioner och loppisar så det verkar ta sin tid... Ett nytt bord att ha som skrivbord vore trevligt, det jag har nu är hopplöst klumpigt.

Jag gillar starka färger, grönt och rött.

Vad använder man för färg för att måla om stolar? Det är ju rätt stort slitage tänker jag...

Så här ser "stora rummet" ut nu, taget från ytterdörren: (det står numera en TV där tavlan hänger under bokhyllan, och soffa med ryggen mot köksbordet.)
944768_10151937891503666_1982461817_n.jpg

Ursäkta stöket ;)
1240521_10151935228613666_404101761_n.jpg

Köket
1457477_10151937937553666_1679826432_n.jpg


Här finns ett album med bilder på hur det såg ut under byggtid/inflyttning.
http://s80.photobucket.com/user/Aremea/library/Hemmabygge?sort=3&page=1

Jag kan tipsa om att måla med äggoljetempera. Tar lång tid för färgen att torka, men resultatet blir vackert, hållbart och slits med en vacker patina. Finns i hur mycket olika nyanser som helst. Kolla in denna butik (om du inte redan upptäckt den). http://ovolin.jetshop.se/

Gamla trämöbler kan man köpa på blocket/loppis för inga pengar alls. Framför allt furumöbler. Som t ex detta lilla skrivbord. Vet inte om det är din stil - men kostar inga pengar och går att få jättefin med äggoljetempera. http://www.blocket.se/orebro/Loftsang_och_skrivbord___billigt__61141607.htm?ca=8&w=1

/Lizzie
 
Jag förstår dig precis med textilier, jag köper bara filtar och kuddar som tål tvätt och torktumling ofta, annars blir det så äckligt på nolltid.

Men om du vill ha mattor kan jag rekommenderar mattor av ull, de står emot smutsen och blir inte illaluktande.
 
Men hur blir jag lättast av med den flagnande färgen på stolarna? De är ganska snirkliga så stort jobb att slipa. Sandblästra? ;)

Sandblästrat trä kan bli riktigt snyggt då ådringen kommer fram, med rätt täckande färg så blir det bara strukturen som kommer fram. Kan bli riktigt läckert!
 
De öppna hyllorna blir kvar, och gavelväggen kommer fortsätta vara ljus. Jag är också väldigt förtjust i min vägghäst, vill inte måla om den!

Om du gillar hästen på väggen, varför mer eller mindre täcka den med böcker? Jag tycker du ska låta den träda fram mer :)
Och att få ihop en lite mer röd tråd tror jag att du ska dra ner på antalet träslag. Som det är nu verkar både köksbordet, stolarna, skrivbordet, öppna hyllorna, hallmöblerna och bänkskivan vara i olika? Att måla några i glada färger och försöka få de resterande i samma träslag tror jag hade gjort stor skillnad.
 
Mina spontana tankar:
- Jag skulle nog ta bort den översta hyllan med böcker så att de inte döljer hästen.
- Ordna böckerna efter färg för att få en mer "inredningskänsla" över det hela.
- Köpa tyger/papper och klä in pärmarna som står ovan datorn så att de matchar mer och inte "står ut" så mycket.
- Samla köksredskapen i krukor (i häftig färg!) och häng stora muggar i lika häftiga färger i krokarna istället.
- Leta efter snygga kakeldekorationer som matchar ovan nämnda färger.
- Väggarna skulle jag nog behålla i ljus kulör för att lura ögat att lägenheten är större och koncentrera färgerna på möbler och dekorationer istället.
:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp