Bukefalos 28 år!

Hjälp! Kaninungar!!!

H

Hajjen

Igår när jag kom hem från skolan så gick jag ut till mina kaniner, men när jag tittade in i honan Spots bur så fick jag en chock, hon var död,:cry: och brevid henne i ett fint påpälsat bo låg 3 små kaninungar, max 10 timmar!

Min fråga är vad gör jag? :confused: Jag tog in dom i en skokartong med deras bo i, sen började jag ringa till veterinärer osv. Men ingen hjälp fick jag där! Det enda dom sa var att det finns inga stora förhoppningar om att dom ska överleva!
Jag gav dom lite kalvmjölk (utspätt med vatten).
´Jag vill försöka hålla liv i dom, men jag måste ha tips från er nu!
Har ni någor recept på modersmjölkersättning? Till Kaninungar!
Jättetacksam över all hjälp jag kan få! :bow:
 
Oj, Hoppas att det går bra!!!

Jag vet inget om sånt men de på djuraffärerna brukar väl ha lite koll :confused: Prova ring när de öppnar.

M. *håller tummarna!!!*
 
jag tycker du ska gå till näraste zoo-affär och få hjälp där med modersmjölkersättning men tänk på att kaninungar måste ha mat ofta så du kanske måste ha någon som tar hand om dem
 
Jag provade att ringa till en Zooaffär, men fick ingen hjälp där! :(
 
pipett och sen tror jag lantmännen/foder affärer har ersättning som passar dina kaniner
 
Tro mig, du har inte en chans att klara så små kaninungar. Inte om du inte har möjlighet att lägga dem till en kaninhona med ungar i samma ålder. Du förlänger bara lidandet. De kommer att dö en och en.

Näst efter sälar har kaniner den fetaste mjölken! Varken kalvnäring eller annan mjölkersättning kan ge kaninungarna det de behöver. Det kan bara en annan kaninhona göra.

Det bästa, för dig själv och ungarna, du kan göra är att avliva dem så fort som möjligt. Så de slipper svälta ihjäl.

Jag förstår om du tycker det är jobbigt och du har mina varmaste sympatier. Men tro mig, ingen kan få dem att överleva (förutom en annan hona med ungar i samma ålder OM hon tar sig an dem).
 
Är det ingen som vet vad man kan göra? Jag vill inte att dom ska dö!
 
Jag har fött upp knappt dygnsgamla kaninungar på vanlig mjölkersättning för människor. 5 av 7 ungar överlevde, men det var jobbigt. De ska ha mat minst varannan timme, och efter det masseras på magen och tvättas försiktigt i baken med en mjuk fuktad tvättlapp. Se till att de ligger varmt och dragfritt också eftersom de förmodligen inte har något immunförsvar att tala om. Lycka till!
 
Vad hemskt :cry: Ingen som vet nån kaninhona som kan ta hand om dessa ungar?
Mitt tips till dig är att ringa runt till så många uppfödare du bara hittar och höra dig för.

har själv fött upp måsungar utan mamma och där var det mat en gång i timmen dygnet runt. Ett jäkla slit men det var väl värt det.
 
Jag tror att det ska finnas för harungar men är inte 100% säker. Ring till någon annan veterinär och fråga, eller till någon djurpark?
Vad ger du dom just nu då?
 
Varför ska de ha mat minst varannan timme när den riktiga kaninhonan endast ammar dem två gånger om dagen? :confused:

Om jag var du skulle jag försöka koncentrera mig på en, kanske två av ungarna för att de inte ska lida men ha störst chans att överleva.
Det låter elakt men välj ut den som ser starkast ut, alltså inte är "hopsjunken".
Värmelampa är bra, eller lägg en varmvattenpåse underst i skokartongen, därefter massa päls. Inte hett vatten!
Mjölkersättning finns på tex lantmännen.
Men det är ett mycket tufft jobb du har framför dig!!

Det här hände i maj förra året, men honan dog inte utan ville bara inte ta hand om ungen. En vecka senare gick det bättre, bebisen fick dia i ca 1 vecka, sedan ville inte mamman igen.
Bebisen överlevde, och jag döpte henne till Vilja!
 
Vad jag vet så matar kaninmamman sina ungar 2 gånger om dagen, så matningen borde inte vara svår.
Vad de ska ha för mjölk vet jag tyvärr inte......
 
esbilac är bra modersmjölksersättning! finns på blå stjärnan
 
Tva dog i går, och den siste dog i morse, tyvärr! :cry:
Tack för all hjälp! :bow:
 
Det är inte roligt att behöva säga "vad var det jag sa". Det är mycket svårt att klara så små kaninungar. De lider till döds, svälter ihjäl och torkar ut. Inte roligt alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 731
Senast: tott
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 737
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 405
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp