Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har i många år gett Sportsmans Pride till mina katter. Bondkatten är foderallergisk/känslig, och har till dags datum bara fungerat bra på tre foder, Hills sensitive stomach, Royal Canin Sensible 33 och då Sportsmans Pride Professional Cat Formula.

Nu ringde jag och skulle beställa en ny säck, men nix. Tydligen har uppstramade EU-regler ställt till det för amerikansktillverkat kattfoder (och hundfoder). Det ingår tydligen en genmodifierad majssort som EU inte gillar. Allt enligt stället där jag köper. Kollade på foderbilen för att se om det gick att köpa därifrån, och de skriver om de där nya reglerna vad gäller hundfoder, där flera sorter pga detta utgår, men skriver inget om kattfoder. Dock är 9 kg SP slut i lager, men 2 kgs finns.

Jag är inte så sugen ge Hills eller RC igen då priset fullkomligt skenat på dessa. Men vad sjutton ska jag prova?

Något likt SP vore ju bra, jag har tyvärr aldrig lyckats räkna ut VAD det är bondkatten inte tål, så jag har ingen ledtråd att ge er vad jag ska undvika.

Jag har tre katter, bondkatten och en jämngammal siameshane (de är 6 år i år), och så en äldre siameshona (10 år i år). Alla har hållit sig i fint hull på fri tillgång av SP.

SP innehåller:
Kycklingmjöl, majsglutenmjöl, ris, majsmjöl, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), torkade betskal (sockerfri), kycklinglever, torkade ägg, fiskmjöl, bryggerijäst, kaliumklorid, canolaolja, lecithin, salt, taurin, DL-mehtionin, L-lysin, rosmarinextrakt, kalciumsulfat.

Värden:
Omsättbar energi (kcal/kg) 432,00
Råprotein (%) 33,50
Råfett (%) 18,00
Växttråd (%) 2,00
Vatten (%) 9,00
Aska (%) 6,00
Kalcium (%) 1,00
Fosfor (%) 0,80
Vitamin A (IE/kg) 2 100,00
Vitamin D (IE/kg) 1 300,00
Vitamin E (mg/kg) 170,00
Koppar (mg/kg) 2,00
Järn (mg/kg) 18,00

Hjälp? Nu beställde jag den 2 kgs de hade kvar (normalt köper jag 9 kgs), och så 5 kg av någon jag tyvärr lika snabbt glömt namnet på men som ska vara likvärdig med SP och de som provat (mest kattuppfödare tydligen) av kunderna som tidigare anv SP varit nöjd med. Men om hon inte tål det liksom =/
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Jag är absolut ingen kattallergiexpert men vet att James Wellbeloved anses vara lågallergent. Har du provat det?
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Nix, inte till katt. Ska kolla upp om de har något jämförbart, foderbilen.se har ju sin fina jämförelsegrej nu =)
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

JWB blev dyrare än RC Sensible tyvärr. Jag vill ju helst komma ner under det priset, annars är det ingen vinst och då kan jag ju köpa RC som jag vet funkar (eller funkade, om de inte gjort om receptet)
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Finns ett nytt foder som heter Applaws, går att beställa till låg frakt (fr england tror jag). Kommer säkert till sverige snart eftersom innehållet verkar vara toppen. Baserat på kyckling (80%).

http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/applaws/136604#composition


Sen finns james wellbeloved anka och ris som funkar bra för många allergiska katter.

Jag hade testat någon av dessa sorter.
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

JWB blev dyrare än RC Sensible tyvärr. Jag vill ju helst komma ner under det priset, annars är det ingen vinst och då kan jag ju köpa RC som jag vet funkar (eller funkade, om de inte gjort om receptet)

Det beror ju på smältbarheten också hur prisvärt ett foder är. Personligen gillar jag inte RC. rel lågt köttinnehåll mkt utfyllnad och mkt bullshit.
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Jo, jag går ju dock på vad hon tålt. Jag är ingen vän av RC jag heller, men hitills har hon tålt Hills SS (det vägrar jag köpa såsom priset skenat), RC Sensible och ny då SP.

Men om jag ska chansa på ett nytt foder som jag inte vet om hon tål, som kostar mer än RC:t, så känns det som jag lika gärna kan ta det säkra alt och ge RC - hänger du med?

Men helt skulle jag vilja hitta något som känns bättre och är billigare än RC.
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Om man jämför SP, RC och JWB duck and rice så ligger SP på 33,5% råprotein, RC på 33% och JWB på 31%, frågan är hur stor skillnad det gör?

Jag gillar inte riktigt innehållsförteckningen på JWB dock, kanske i onödan då jag inte vet vad hon tål, men det är väldigt många fler 'olika ingredienser' än i SP, känns lite vanskligt iom att jag inte vet vad hon tål? (Sen är jag generellt skeptisk mot att blanda in 'små skumma grejer bara för att' typ tranbär och sånt.

Innehåll:
Polerat vitt ris (min 26%), ankköttmjöl (min 26%), ankfett, majsgluten, potatisprotein (min 9%), fjärderfäbuljong, tomatmos, omega-3 oljetillskott, cikoriaextrakt, morot, tranbärsextrakt (min 0,05%), DL metionin, lysinhydroklorid, taurin, treonin, zinkmetionat, yuccaextrakt, rosmarinolja.

Men får fundera, lite av mitt motstånd beror säker på att allergihunden inte fungerade på JWB och att jag anser att det har ett överpris med tanke på spannmålsinnehållet, jag erkänner ;)
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Om man jämför SP, RC och JWB duck and rice så ligger SP på 33,5% råprotein, RC på 33% och JWB på 31%, frågan är hur stor skillnad det gör?

Jag gillar inte riktigt innehållsförteckningen på JWB dock, kanske i onödan då jag inte vet vad hon tål, men det är väldigt många fler 'olika ingredienser' än i SP, känns lite vanskligt iom att jag inte vet vad hon tål? (Sen är jag generellt skeptisk mot att blanda in 'små skumma grejer bara för att' typ tranbär och sånt.

Innehåll:
Polerat vitt ris (min 26%), ankköttmjöl (min 26%), ankfett, majsgluten, potatisprotein (min 9%), fjärderfäbuljong, tomatmos, omega-3 oljetillskott, cikoriaextrakt, morot, tranbärsextrakt (min 0,05%), DL metionin, lysinhydroklorid, taurin, treonin, zinkmetionat, yuccaextrakt, rosmarinolja.

Men får fundera, lite av mitt motstånd beror säker på att allergihunden inte fungerade på JWB och att jag anser att det har ett överpris med tanke på spannmålsinnehållet, jag erkänner ;)


Jag tror ju mer på Applaws, JWB ligger proteinmässigt inte över andra "standrard"-foder och jag rekommenderade det mest för att jag vet att det är ett foder som ofta fungerar på allergikatter.
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Det är ju svårt att rekommendera att foder när du inte vet vad hon är allergisk mot.
Hur yttrar sig hennes allergi?
Är det klåda och hudbesvär, eller är det magen som är känslig?

Olivers har kommit med ett nytt foder som innehåller anka och lamm. Det sägs vara ett foder som sllergiska katter brukar tåla.
Jag tror knappast att det är billigare än RC, såvida du inte köper en enorm mängt, men kan du inte kolla om du har ngn uppfödare i närheten som köper fodret. De har bra rabatter.

Om du har lust skulle du ju kunna försöka barfa henne. Ge ett köttslag i taget, så märker du vad det är hon är allergisk mot.
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Kom att tänka på ett annat foder. Aramistrading som är de som tagit in SP till Sverige, har nu ett annat foder från samma tillverkare om jag inte minns fel. Ring och rådgör med dem. De borde ha koll på vad fodren innehåller och om det är ngn större skillnad mellan SP och deras nya.
Läste förresten på en norsk sida att de sökte återförsäljer för SP i Sverige. Jag tror att tillverkningen skulle flyttas till Europa. Kommer inte ihåg riktigt hur det var,
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

*svarar flera*

Ja, foderbilen.se tror också att SP kommer att återkomma när de flyttat tillverkningen.

Men fram till dess måste jag lösa det. Det jag beställde 5 kg av nu är nog just det som Aramis trading tagit fram som ersättare så länge

Allergin visar sig via magen, hon får vidriga diarrer, endera 'bara' äcklig diarre som luktar apa, men på vissa foder får hon blodig diarre. Hon är uppfödd (inte av mig) på Mjau torrfoder, och jag gav ju det när jag fick hem henne med, och det var på det hennes mage pajade (blodig diarre), och sen provade jag lite olika men utan att lyckas. Vet rek Hills SS som gick bra. Sen ändrade de storlek på säcken och smyghöjde priset och det blev även svårare få tag i för mig, så jag provade lite andra. Inget fungerade förrän jag testade RC Sensible.

När DE började höja och höja så började i samma veva min lokala foderhandlare där jag köper hästfoder och grejer ifrån sälja SP. Jag velade länge, men då jag hade haft bra erf av hundfodret, och det var en STOR prisskillnad mot RC så provade jag. Och kors i taket gick det bra. För några år sedan så bara för att se om det 'vuxit bort' så provade jag ett annat foder (Hills adult) - och magen pajade. Sen dess har hon ätit SP.

Barfa går inte, av flera anledningar. Dels för jag har fler katter och de andra två kan jag inte barf:a. Siameshonan har inga tänder kvar, och siameshanen äter i princip inget annat än torrfoder. Han äter inte ens burkmat. Dessutom så äter Tekla inte kött hon inte fångat själv typ? Ger man henne kött så leker hon med det, men vägrar äta. Men jag måste för siameshanens skull ha torrfoder oavsett vad de andra äter, och det äter ju Tekla (den allergiska) av då.

Olivers var bra tips, ska kika. Känner ingen uppfödare tyvärr.

Det positiva i kråksången är att ingen av katterna hitills varit ett dugg kräsna vad gäller torrfoder, utan de har tyckt om alla sorter. Alltid något.
 
Sv: Hjälp, kattmaten utgår ur sort - vad ska jag ge istället??

Det finns ett tillskott som heter stomax, som jag vet att många hundar med problemmagar har blivit hjälpta av. Det är för katter också.
Kanske det kan vara en sista utväg?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som jag skrev i annan tråd har jag i många år gett Sportsmans Pride, som nu utgått ur sortimentet pga EU-regler. DIstributören erbjuder...
Svar
11
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp