Bukefalos 28 år!

Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Alexandra_W

Trådstartare
Som jag skrev i annan tråd har jag i många år gett Sportsmans Pride, som nu utgått ur sortimentet pga EU-regler. DIstributören erbjuder ett annat foder som ersättare. (SP kommer inte i samma form återkomma i sortimentet, kommer en kopia under samma namn bara som Aramis inte kommer distribuera då de inte anser den vara bra.)

Hursom, innehållet i Proformance, ni som 'kan' hur tycker nu det låter?
(Stor nackdel med 5 kg:s påse dock, men..)

Ingredienser:
Kycklingmjöl (>34%), fullkornsris (>18%), färsk lax (>15%), potatis, kycklingfett (bevarad med blandade tokoferoler), naturligt smakämne från kyckling, sockerbetsfibrer (sockret borttaget), torkade ägg, linfrö, bryggerijäst, taurin, yucca shidigera, tranbär, alfalfa, ärtor,
kelp, mineraler, vitaminer, fructo-oligosakkarider FOS (cikoriaextrakt),
prebiotic mannanoligosaccharides (MOS), L-karnitin
Protein 32,0%, fett 19%

Jag gillar inte riktigt de där 'ströingredienserna' på slutet, tranbär och jox. Kan inte svara på om Tekla tål det då det kom hem igår, men katterna vrålälskar smaken i alla fall.

Och som jmf då, SP som de åt innan: Kycklingmjöl, majsglutenmjöl, ris, majsmjöl, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), torkade betskal (sockerfri), kycklinglever, torkade ägg, fiskmjöl, bryggerijäst, kaliumklorid, canolaolja, lecithin, salt, taurin, DL-mehtionin, L-lysin, rosmarinextrakt, kalciumsulfat.
33,5% protein, 18% fett
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Jag tyckte faktiskt att det nya lät bättre eftersom det gamla hade spannlån som 2 största ingredienser av 3. Perosnligen söker jag dock efter torrfoder som innehåller inte innehåller spannmål, åtminstone inte som en av de 3 största ingredienserna. Men andra är nog mer kunniga än mig på resten utav ingredienserna på listan.
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Just när det gäller kattfoder blundar jag. Ena katten är nämligen allergisk, mot något. Vad vet jag inte, men so far har tre foder fungerat - Hills Sensitive Stomach, Royal Canin Sensible 33, och så då Sportsmans Pride:n. Inte lyckats räkna ut vad hon inte tål, utan kapitulerat såpass att tål hon det, är fin i hull, päls osv och de andra två katterna mår bra med, ja då kör vi på det.

Så rätt nervöst att byta till det här, men har ju inte mkt val om jag inte ska gå tillbaka till Hills eller RC och deras ockerpriser..

Jag såg dock att Nutra Nuggets hade en som verkade hyfsat lik SP med?
Kyckling, bryggeriris, kycklingfett (konserverat med E-vitamin), majsmjöl, majsglutenmjöl, linfrö, kycklingbuljong, betmassa, dl-methionine, taurine, vitaminer och mineraler.

De fanns i vettigare påsstorlek, gärna synpunkter på det med?
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Kan du inte testa Orijen eller Appalaws? I alla fall Orijen har små provpåsar.
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Orijen är 'för dyrt', då kan jag lika gärna ge RC eller Hills som jag vet fungerar. Men vill gärna komma under såpass högt kilopris om det går.
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Jag tror också det nya är bättre än det gamla.
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

*Kl*

Tack alla för svar. Den nya jmf med nutra nuggets då? Som sagt bättre påsstorlek på NN.

Proformance:
Kycklingmjöl (>34%), fullkornsris (>18%), färsk lax (>15%), potatis, kycklingfett (bevarad med blandade tokoferoler), naturligt smakämne från kyckling, sockerbetsfibrer (sockret borttaget), torkade ägg, linfrö, bryggerijäst, taurin, yucca shidigera, tranbär, alfalfa, ärtor,
kelp, mineraler, vitaminer, fructo-oligosakkarider FOS (cikoriaextrakt),
prebiotic mannanoligosaccharides (MOS), L-karnitin

Nutra nuggets:
Kyckling, bryggeriris, kycklingfett (konserverat med E-vitamin), majsmjöl, majsglutenmjöl, linfrö, kycklingbuljong, betmassa, dl-methionine, taurine, vitaminer och mineraler.
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Tycker Proformance ser bätter ut eftersom de har tillsatt majsgluten för att höja proteinhalten i Nutra Nuggets.
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Oki, får väl (om katten tål maten) stå ut med den dumma påsstorleken på Proformance då.

Om hon INTE skulle tåla den, är Nutra Nuggets-varianten jättedålig då? Jag har ju försökt 'bara' hitta en så lika SP som möjligt, även om innehållet inte är prima, så den har hon ju (konstigt nog kanske) tålt, och alla tre katterna varit fina i hull/päls/mage. Naturligtvis blir jag gladare om hon tål proformancen iom att den är bättre, men om inte?

Nutra Nuggetsen känns, på gott och ont, väldigt lik SP?
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Oki, får väl (om katten tål maten) stå ut med den dumma påsstorleken på Proformance då.

Om hon INTE skulle tåla den, är Nutra Nuggets-varianten jättedålig då? Jag har ju försökt 'bara' hitta en så lika SP som möjligt, även om innehållet inte är prima, så den har hon ju (konstigt nog kanske) tålt, och alla tre katterna varit fina i hull/päls/mage. Naturligtvis blir jag gladare om hon tål proformancen iom att den är bättre, men om inte?

Nutra Nuggetsen känns, på gott och ont, väldigt lik SP?

Nutra Nuggets är ett väldigt "typiskt dyrare torrfoder" baserat på kyckling, ris och majs precis som Hill's och RC.
 
Sv: Hur verkar den här kattmaten, ni som kan?

Fast det är mkt billigare än Hills och RC?

Tänkte mer eftersom kraken ju uppenbarligen av ngn anledning tycks TÅLA sådana foder? Helt sanslöst.

Förresten tål hon Friskies med. Det är INGET jag har för avsikt att ge henne, men några gånger när det blivit knas med leveransen av ny kattmat har jag kört det som nödmat.

Så skrället tycks vara allergisk/överkänslig mot någon mer kvalitativ råvara, och fungera på 'skräpfoder'? Jag har provat ett antal foder genom åren, men länge sen nu då jag hittade SP och då fick hon äta det, men de allra flesta foder tål hon inte, av ngn anledning.

Och de hon so far tålt, Hills SS, RC Sensible och så SP är ju ungefär 'samma skit' vad gäller innehållsförteckningen, men av ngn anledning tål hon det.

Men, hålelr tummarna Proformance fungerar, GOTT är det iaf säger alla katterna. Tekla har hållit sig ute lite för mkt för jag ska kunna se hur magen fungerat dock.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har i många år gett Sportsmans Pride till mina katter. Bondkatten är foderallergisk/känslig, och har till dags datum bara fungerat...
Svar
13
· Visningar
1 492
Senast: Huffsa
·
Övr. Katt Kort bakgrund, hushållet innefattas av tre katter: Tekla - bondkatt/huskatt född 03. Honkastrat. Patetiskt känslig mage, har hitills...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp