hjälp, kostnader??!!!!

V

vasall_lover

Jag funderar på att köpa häst, men är inte säker på om jag skulle ha råd. Kan någon som har häst hjälpa mej? Det är ett halvblod alternativt varmblod som rids 5-6ggr/vecka medelhårt. Hästen står uppstallat i privatstall så ingen stallplatshyra tillkommer. Snälla hjälp mej??!! :confused: :confused:
 
Hej!
Om du inte betalar något för stallet, ska du betala maten för din häst, eller får du maten från stallet??

Jag betalar:

300 kr för stallhyra inkl. mat.
200 kr hovslageri
100kr försäkring
50kr avmaskning
50kr vaccination
300kr i bensin kostnader

Kommer inte på något mer nu.

Men detta är väldigt billigt, men eftersom du inte har någon stallhyra kommer det kanske att bli något liknande..

Lycka till!
 
Hohoho..jag har eget stall, dvs noll i stallhyra.

Om jag BARA räknar med maten, inget annat, så blir det (OBSERVERA att jag har BILLIGT foder) i foder och strö 950 kr/månad.

Foder, strö, hovslagare, försäkring, avmaskning och vaccination blir 2000 kr/månad.

Då är det BILLIGT alltså, och INGA extra kostnader såsom veterinär, utrustning etc är medräknade, och billigt foder.

Har dessutom BRA hö (bra värden) och billigt som sagt.

Det har dock aldrig i historien inträffat att det "bara" blir 2000 kr per månad, det är alltid något extra varenda månad. Och EN veterinärräkning räcker för att DUBBLA summan...

Iaf, såhär fördelar det sig:

2 kg hö/dag á 1 kr/kg (BILLIGT) = 62 kr/månad
7 kg hösilage/dag á 2.50 kr/kg = 542,50 kr/månad
0,2 kg hippo lincubes/dag á 11.90 kr/kg = 74 kr/månad
Mineraler etc 50 kr/månad

4 balar spån/månad á 55 kr/bal = 220 kr/månad

Skoning (770 kr/ggn, var sjunde vecka = 8 ggr/år, utslaget per månad) 513 kr/månad

Försäkring 446 kr/månad (A1 40 000 kr plus utökad vetvård)

Vaccination, influensa och stelkramp 1 ggn/år, utslaget per månad 85 kr, avmaskning ca 40 kr/månad.


Som dus er så sticker kostnaderna snabbt iväg, TROTS att jag har gratis stallplats och billigt foder. Skulle jag ha sämre hö och behöva ge en massa kraftfoder t ex skulle kostnaden lätt sticka iväg. Och osms agt, veterinärräkningar, utrustning etc lägger på, och det är i princip INGEN månad det stannar snällt på 2000 kr, utan det är alltid något oförutsett.
 
Jag betalar

800kr i stallhyra
ca 500 för att få hästen skodd (var 6:e vecka)
Fodret är billigt än så länge. Kommer att kosta typ 300 kr i månaden framöver.
Norpan är inte försäkrad än, men det är på G.

Så. det blir en del pengar att punga ut... :smirk:
 
Du har fått bra svar, men skriver även mina för statistikens skull :smirk:

Kostnaderna är per månad
Stallhyra: 500 kr
Spån: 150 kr
Hö: 500 kr (får 10 kg per dag)
Foder (kraft + vitamin etc.): 250 kr
Försäkring: 100 kr
Hovslagare: 350 kr (skor ca var sjätte vecka)

Observera att utgifterna ovan är s.k. fasta. Sedan tillkommer kostnader för veterinär, träning, hyra av transport, bensin.

det är med andra ord ingen billig hobby man valt :crazy: men ack vad underbar :love:
 
Som sagt, du får räkna med kostnader som foder, strö till boxen, vaccinationer, tandraspning, avmaskning, försäkring, träningskostnader om du ska träna eller rida lektion, hovslagare, grejor till hästen och oförutsedda veterinärkostnader. Det som kostar också e ju en bra sadel till hästen. Att ta ut en sadelutprovare är ett hett tips så spar man ev veterinärkostnader och behandling för dålig rygg ;)
Priserna varierar rätt mycket som du ser beroende på var man bor. Själv bor jag i mitten av Skåne och betalar 2.100 i månaden för stallplats med allt foder, strö osv, hovslagare(600 kr varannan månad) och försäkring(500 kr i månaden)MEN om man gör som Alexandra och räknar ut vaccinationer, avmaskning osv så blir det en hel del till i månaden.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp