Hjälp...Kryssning till Helsingfors!

mazurka

Trådstartare
Hej!
Snälla ni, nu behöver jag mycket pepp och bara positiva saker med att åka båt till Helsingfors. Jag har blivit bjuden på en resa till Helsingfors av min man och i min enfald trodde jag att vi skulle flyga och bo på hotell :cry:Nej, vi ska åka 40-timmars kryssning. Att åka båt är det värsta jag vet, och vid den här tiden på året :nailbiting: Jag mår lite dåligt just nu och oroar mig inför lördagen, jag vill verkligen inte göra den här resan! Gick tydligen inte att avboka?!
Maken är naturligtvis jättegullig och jag kan inte klandra honom, men detta var inte vad jag ville att vi skulle göra på min lediga helg. Jag hade gärna flygit till Helsingfors, det är en fantastisk stad :)
Så... vad gör man för kul på båten? (är verkligen ingen partypingla)

Detta är inte pepp naturligtvis men: Hur brukar vädret vara ute på havet? :nailbiting:
 
Jag mår lite dåligt just nu och oroar mig inför lördagen, jag vill verkligen inte göra den här resan! Gick tydligen inte att avboka?!

Om pengarna inte går att få tillbaka så är det rationella tankesättet följande: "Jag kan spendera min lediga helg med att åka på gratis fyrtiotimmarskryssning. Vill jag det?" Är svaret nej så finns det ingen anledning att göra det.

Edit: För att vara lite tydligare: Det här är ett jättevanligt tankefel som inom nationalekonomin kallas sunk cost fallacy. Man tänker att när man redan har lagt så mycket pengar/tid/annan resurs på ett alternativ så "måste" man välja det alternativet för att annars så är de resurserna bortslösade. Grejen nu är ju att om du inte vill åka på resan så är det ju bara ännu värre att slösa bort din tid också, förutom att pengarna redan är borta.
 
Svaret är egentligen "Nej, jag vill verkligen inte göra det" men jag ska försöka tänka att det kommer att bli trevligt, gilla läget liksom. Om det varit sommar nu så hade jag nog inte varit så negativ. Då kan man ju sitta ute på däck och se på solnedgång ;) men nu i mörkret :meh:
Men vad gör man på båten?
 
Tyger Tyger: Ja, det är exakt så jag tänker: Ska jag nu slösa bort min tid med något jag verkligen inte vill göra? Pengarna är ju inte mina, men jag vill inte göra min man ledsen eller snarare besviken (fast är det okej att jag är fruktansvärt besviken?? Hmmm?) så jag får snällt kliva på båten på lördag!
 
Det brukar vara jättebra mat där förhoppningsvis har ni en stor båt- då känns inte vädret av. Det finns shopping och relax. Är det tex Gabriella kan du boka in dig på Spa - där det förhoppningsvis är lugn och ro och sitt där och läs och slappna av..

Gillar du bastu kan ni boka privat bastu och omklädesrum... Det brukar finnas någon show gå och se den! Även om det inte är det ni skulle titta på så varför inte?

Kolla med din man varför han vill göra kryssningen?
 
Hej!
Snälla ni, nu behöver jag mycket pepp och bara positiva saker med att åka båt till Helsingfors. Jag har blivit bjuden på en resa till Helsingfors av min man och i min enfald trodde jag att vi skulle flyga och bo på hotell :cry:Nej, vi ska åka 40-timmars kryssning. Att åka båt är det värsta jag vet, och vid den här tiden på året :nailbiting: Jag mår lite dåligt just nu och oroar mig inför lördagen, jag vill verkligen inte göra den här resan! Gick tydligen inte att avboka?!
Maken är naturligtvis jättegullig och jag kan inte klandra honom, men detta var inte vad jag ville att vi skulle göra på min lediga helg. Jag hade gärna flygit till Helsingfors, det är en fantastisk stad :)
Så... vad gör man för kul på båten? (är verkligen ingen partypingla)

Detta är inte pepp naturligtvis men: Hur brukar vädret vara ute på havet? :nailbiting:

Det lovas knappt någon vind alls i helgen. Båtarna är stora och säkra! Utmana dig själv!! Du har en helt onödig noja!
Ni kan börja med ett glas skumpa så du blir avslappnad, Spa är trevligt och äta god mat i a la carten är gott. Andas, njut av din mans sällskap, strosa omkring i Helsingfors och slappna av!

Trevlig resa!!
 
Ridtravare: Tack för förslag: Jag får hoppas att maten är bra och Spa kan kanske vara något. Shopping är inget för mig. Min man gillar att basta ;) Tja, varför vill han åka båten, ingen aning, troligtvis för att vi pratade om att komma väg någonstans denna helg. Jag har tagit ledigt från jobbet (och stallet) torsdag-måndag och från att ha pratat om New York eller Barcelona så blev det detta (förlåt, nu blir det en klagotråd men ni kanske förstår...) Sedan kom lite saker emellan så vi kunde inte åka förräns sent fredageftermiddag.

Ska kolla om det finns någon show att titta på :) Vet dock ännu inte vilken båt vi åker!
 
kan inte maken ta med sig en kompis i stället på båtresan, så kan ni hitta på något kul tillsammans en annan helg? Något som ni båda kan uppskatta.
 
Tack tott :D Ja, visst är jag nojig, kanske helt i onödan. Men jag har inget för att åka båt och skulle själv aldrig boka båt annat för transport. Skumpa blir bra och makens sällskap är alltid trevligt! Och skönt att det inte utlovas storm :laugh:
 
Nja, Angua, nu har jag ju tagit ledigt från jobb och stall(medrytteri)denna helg och om han ska åka med en kompis så faller ju hela idén med att vi skulle komma iväg och göra något tillsammans. Miljöbyte hade jag sett fram emot, men instängd på en stor båt.., Usch!
Ni ser, inte lätt att ändra min negativa inställning. Men...jag har fått bra förslag: Mat, Spa och skumpa...och någon show (låter som vi hade kunnat gå ut i Stockholm, ha ha ha)
 
Nja, Angua, nu har jag ju tagit ledigt från jobb och stall(medrytteri)denna helg och om han ska åka med en kompis så faller ju hela idén med att vi skulle komma iväg och göra något tillsammans. Miljöbyte hade jag sett fram emot, men instängd på en stor båt.., Usch!
Ni ser, inte lätt att ändra min negativa inställning. Men...jag har fått bra förslag: Mat, Spa och skumpa...och någon show (låter som vi hade kunnat gå ut i Stockholm, ha ha ha)
Förstår det och har precis samma känsla för det där med att åka båt som du har :) Hoppas skumpan väger upp det ;)
 
Nja, Angua, nu har jag ju tagit ledigt från jobb och stall(medrytteri)denna helg och om han ska åka med en kompis så faller ju hela idén med att vi skulle komma iväg och göra något tillsammans. Miljöbyte hade jag sett fram emot, men instängd på en stor båt.., Usch!
Ni ser, inte lätt att ändra min negativa inställning. Men...jag har fått bra förslag: Mat, Spa och skumpa...och någon show (låter som vi hade kunnat gå ut i Stockholm, ha ha ha)

...fast största delen av tiden på båten sover du väl...eller mojsar med mannen ;)
 
Jag hoppas att promenaden i Helsingfors väger upp båtresan. Det blir bra!...Vad är en helg i livet? Det kommer fler helger (och nästa gång kanske maken och jag kan planera tillsammans!) Tack för pepp, hörni...det behövdes verkligen!
 
Vad det gäller vågor så kommer du antagligen inte ens känna av det. Båtarna är såpass stora att det ska mycket till innan man känner av det- om du inte är väldigt känslig då.

Taxfreen är alltid trevligt att strosa runt i :)
 
Ridtravare: Tack för förslag: Jag får hoppas att maten är bra och Spa kan kanske vara något. Shopping är inget för mig. Min man gillar att basta ;) Tja, varför vill han åka båten, ingen aning, troligtvis för att vi pratade om att komma väg någonstans denna helg. Jag har tagit ledigt från jobbet (och stallet) torsdag-måndag och från att ha pratat om New York eller Barcelona så blev det detta (förlåt, nu blir det en klagotråd men ni kanske förstår...) Sedan kom lite saker emellan så vi kunde inte åka förräns sent fredageftermiddag.

Ska kolla om det finns någon show att titta på :) Vet dock ännu inte vilken båt vi åker!

Nu älskar jag att åka båt men vi äter gott, kollar lite på folk, går på spa och sover :love:
 
Jag känner av vågorna på färjor, tipsar om att skaffa akupressurarmband. Åksjuketabletterna får man nämligen inte dricka alkohol ihop med.
 
tanten: När det gäller själva båten så är det instängdheten i en trång hytt (hoppas dock att det är bokat med havsutsikt) och om det är oroligt på havet, läste att för 2 år sedan fick en finlandsbåt slagsida på väg in mot Helsingfors vid denna tid i november. Japp, jag googlade på finlandsbåt och storm :devil: Sedan är det faktiskt konceptet som inte roar mig. Det är lördag och de flesta som åker då gör väl det för att festa, eller har jag fel?
 
Smulu: Usch, vill inte bli åksjuk...fast å andra sidan blir jag även sjuk av alkohol ibland...Hur ska detta gå?:(
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag tillbaka igen. Min son är 5 månader nu på söndag och hans sovvanor är om möjligt sämre än någonsin. På natten vaknar han...
2
Svar
32
· Visningar
2 702
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp