Hjälp med att räkna om

Sigvard

Trådstartare
Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt för siffror, det blir bara blankt i huvudet.

Smältbar energi: 7 MJ/kg, 0,53 FE/kg
Torrsubstans: 88 %

Råaska: 10 %
Växttråd: 31 %
Lysin: 0,53 %
Socker: 4 %
Kalcium: 1,2 %
Fosfor: 0,3 %
Magnesium: 0,15 %
Natrium: 0,08 %
 
multiplicera med förändringsfaktorn för TS och sedan med förändringsfaktorn för det du vill räkna ut.

Dvs Råaska: 1x0.88x0,1= 0,088kg = 88g

Antaget att det inte står angivet per kg/TS (vilket är det jag brukar råka ut för) då får du skippa multipliceringen med 0,88 och får då:

Råaska 1*0,1= 0,1 kg råaska per kg foder = 100g
 
Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt för siffror, det blir bara blankt i huvudet.

Smältbar energi: 7 MJ/kg, 0,53 FE/kg
Torrsubstans: 88 %

Råaska: 10 %
Växttråd: 31 %
Lysin: 0,53 %
Socker: 4 %
Kalcium: 1,2 %
Fosfor: 0,3 %
Magnesium: 0,15 %
Natrium: 0,08 %

Ska du räkna ut en foderstat?
Då behöver du värden per kg foder.
Det saknas smältbart råprotein (smbrp). Står detta någonstans?
Energi: 7mj /kg
Kalcium (Ca) 12g /kg
Fosfor (P) 3g /kg
Magnesium (Mg) 1,5g /kg

Dessa värden kan du peta in i ett foderprogram eller lämna så att någon kan räkna ut en balanserad foderstat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp