Bukefalos 28 år!

Hjälp med att tyda läkaranteckningar

Jiddha

Trådstartare
Är det någon som kan berätta för mig vad detta betyder?

"Blodprover visar positiv RF på 84 samt positiv ANA. "

Pratade med läkaren igår, men blev inte riktigt klok på vad det innebär.
(remiss skickad till reumatologen)
Tack på förhand
 
RF står troligtvis för Reumatoid Faktor vilket har med antikroppar att göra. Vilket kan indikera reumatism om jag förstår rätt men det behövs fler tester för att säkerställa. Även ANA har med antikroppar att göra, tror det också är ett steg i ledet mot att fastställa reumatism som ju är en autoimmun sjukdom. Dvs. kroppens immunförsvar angriper den egna kroppen, varför man borde leta efter antikroppar.

Jag jobbar inte inom vården, än, men detta är i alla fall min tolkning den lilla infon:) Hoppas att det hjälper.
 
Jag håller med @RostKaptenen, RF är Reumatoid Faktor och ANA påvisar antikroppar, tex vid autoimmun sjukdom. Därmed är det en bra grej att du fått remiss till reumatologen för utredning.
 
Tusen tack till er
Läkaren sa att det kunde vara reumatism, men att det inte behövde vara det.
Han sa också att primärvården inte kan göra mer nu, utan skickar då remiss för vidare utredning.
Så förhoppningsvis får jag en diagnos så småningom.
 
Antikroppar har alla, detta handlar om specifika antikroppar som man tar prov på i en utredning om reumatisk sjukdom.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 699
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 408
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp