Hjälp med besvärlig häst.,.

Ow91

Trådstartare
Behöver råd då jag snart tappar hoppet om min häst., köpte mitt fina halvblodssto på 11 år för snart två månader sen det gick bra i början och hon är så gudomlig att rida på träningar på ridplan när hon vill men oftast är det bockningar, stegringar., min syster kastade hon av med buller och brak när hon red andra gången.

Hon har varit fruktansvärd när min syster ridit ut men hyfsat trevlig med mig men nu häromdagen så lånade syster en häst och vi red ut tillsammans och då fick jag bli varse om hur farlig hon varit med henne., hästen backar allt hon kan in i träd och ner i diken ut i vägen och så fort jag lägger till skänkarna stannar hon till och reser sig,. När jag tillslut är skit förbannad och får henne att gå tre steg framåt så börjar hon bocka framåt och kör ner huvudet för att helt plötsligt stanna i lugn och ro för att äta gräs?! Det hela slutade med att jag valde att hoppa av NÄR jag vunnit och hon gått framåt några steg och innan hon börjat bocka.,.


Kan tillägga att dagen innan hade jag skrittat ut med samma sällskap och hon var världens lugnaste på gränsen till lat..

Vet inte hur jag ska få henne att sluta bocka,. Har haft hästar innan och har haft en del problemhästar som jag har fått fason på men med denna häst går jag bet., jag letar efter tecken, orsaker och hintar men utan resultat.,

Hon är extremt känslig bak så endast jag som kan kratsa hovar även om det snart går med mon syster efter träning., Hon slår med frambenen i boxen och på gången och beter sig allmänt odrägligt,.,

Blev en hel novell men hoppas nån orkar läsa och kanske iaf komma med tips för att få henne sluta backa.,.,
 
Behöver råd då jag snart tappar hoppet om min häst., köpte mitt fina halvblodssto på 11 år för snart två månader sen det gick bra i början och hon är så gudomlig att rida på träningar på ridplan när hon vill men oftast är det bockningar, stegringar., min syster kastade hon av med buller och brak när hon red andra gången.

Hon har varit fruktansvärd när min syster ridit ut men hyfsat trevlig med mig men nu häromdagen så lånade syster en häst och vi red ut tillsammans och då fick jag bli varse om hur farlig hon varit med henne., hästen backar allt hon kan in i träd och ner i diken ut i vägen och så fort jag lägger till skänkarna stannar hon till och reser sig,. När jag tillslut är skit förbannad och får henne att gå tre steg framåt så börjar hon bocka framåt och kör ner huvudet för att helt plötsligt stanna i lugn och ro för att äta gräs?! Det hela slutade med att jag valde att hoppa av NÄR jag vunnit och hon gått framåt några steg och innan hon börjat bocka.,.


Kan tillägga att dagen innan hade jag skrittat ut med samma sällskap och hon var världens lugnaste på gränsen till lat..

Vet inte hur jag ska få henne att sluta bocka,. Har haft hästar innan och har haft en del problemhästar som jag har fått fason på men med denna häst går jag bet., jag letar efter tecken, orsaker och hintar men utan resultat.,

Hon är extremt känslig bak så endast jag som kan kratsa hovar även om det snart går med mon syster efter träning., Hon slår med frambenen i boxen och på gången och beter sig allmänt odrägligt,.,

Blev en hel novell men hoppas nån orkar läsa och kanske iaf komma med tips för att få henne sluta backa.,.,

Är denna hästen veterinärundersökt är det första steget jag tänker på.
 
Det gjordes en ordentlig veterinärbesiktning när jag skulle köpa henne och den visade en halv grads hälta höger fram men det var inget allvarligt och enligt ägaren hade hon halkat i hagen veckan innan.,. Sen har jag haft hem veterinären igen men utan att hitta nått:/
 
Det gjordes en ordentlig veterinärbesiktning när jag skulle köpa henne och den visade en halv grads hälta höger fram men det var inget allvarligt och enligt ägaren hade hon halkat i hagen veckan innan.,. Sen har jag haft hem veterinären igen men utan att hitta nått:/

Klinikundersökning m utredning är mitt tips då.

Ibland får man undersöka 10 gånger innan man hittat en orsak och det låter lite oroande utefter det du beskriver. Jag hade inte tvekat på att sluta rida och börjat utreda den.
 
Senast ändrad:
Behöver råd då jag snart tappar hoppet om min häst., köpte mitt fina halvblodssto på 11 år för snart två månader sen det gick bra i början och hon är så gudomlig att rida på träningar på ridplan när hon vill men oftast är det bockningar, stegringar., min syster kastade hon av med buller och brak när hon red andra gången.

Hon har varit fruktansvärd när min syster ridit ut men hyfsat trevlig med mig men nu häromdagen så lånade syster en häst och vi red ut tillsammans och då fick jag bli varse om hur farlig hon varit med henne., hästen backar allt hon kan in i träd och ner i diken ut i vägen och så fort jag lägger till skänkarna stannar hon till och reser sig,. När jag tillslut är skit förbannad och får henne att gå tre steg framåt så börjar hon bocka framåt och kör ner huvudet för att helt plötsligt stanna i lugn och ro för att äta gräs?! Det hela slutade med att jag valde att hoppa av NÄR jag vunnit och hon gått framåt några steg och innan hon börjat bocka.,.


Kan tillägga att dagen innan hade jag skrittat ut med samma sällskap och hon var världens lugnaste på gränsen till lat..

Vet inte hur jag ska få henne att sluta bocka,. Har haft hästar innan och har haft en del problemhästar som jag har fått fason på men med denna häst går jag bet., jag letar efter tecken, orsaker och hintar men utan resultat.,

Hon är extremt känslig bak så endast jag som kan kratsa hovar även om det snart går med mon syster efter träning., Hon slår med frambenen i boxen och på gången och beter sig allmänt odrägligt,.,

Blev en hel novell men hoppas nån orkar läsa och kanske iaf komma med tips för att få henne sluta backa.,.,

Även om du verkar rutinerad skulle jag i ditt ställe låta någon väldigt erfaren människa ta en titt på hästen för att få klarhet i om det rör sig om dåligt beteende eller om det finns en underliggande skada. Tänk så många hästar som halkat i hagen precis innan besiktningen.......

Eftersom jag är ett markarbetesfreak hade jag satsat på en hel del repgrimma/tömkörning/longering och skippat att rida ut på en häst som ev har ont och som i vilket fall inte verkar särskilt säker. Om hon t.ex. uppför sig väl i longering/tömkörning kan det ju antyda att hon har problem med att bära ryttare.
 
Ja kanske får fara på kliniken med henne,. Jag markarbetar henne en hel del och då funkar det bra ett tag,. I tömkörning/ longering så funkar det bra ett tag går på tygeln, jobbar med ryggen och visar upp sig från sin bästa sida sen snor hon runt och lägger in backen och när hon väl börjat med backningen så är det så svårt att få henne att sluta,. Sist backade hon in i elstängslet oxå.,. Suck
 
Ja kanske får fara på kliniken med henne,. Jag markarbetar henne en hel del och då funkar det bra ett tag,. I tömkörning/ longering så funkar det bra ett tag går på tygeln, jobbar med ryggen och visar upp sig från sin bästa sida sen snor hon runt och lägger in backen och när hon väl börjat med backningen så är det så svårt att få henne att sluta,. Sist backade hon in i elstängslet oxå.,. Suck
Det är bara två månder sen du köpte henne.
Ring och prata med förra ägaren tycker jag är det första du ska göra.
Om du redan nu har fått sådana problem, kanske du ska försöka lämna tillbaka hästen.

Är hästen brunstig eller sätter hon päls? Det finns ston som blir "helknäppa" vid brunst och pälssättning, inget kul om man ska hade dom problemen två eller flera ggr per år.
 
@Ow91
Ta alla råd du fått i denna tråd och utför dem allihop.
Ring förra ägaren, ring en klinik, fram tills du vet vad som är galet så håll dig på marken. Tömkör hellre än longering. Sen skulle jag faktiskt hålla systern borta från hästen då det ser i text ut som att hästen har lyckats skaka om henne en smula och nu ser om hon kan göra detsamma med dig. Se även över utevistelsen, hästen är kanske van att gå ute länge och nu är förpassad till mindre yta och kortare utetid. Se även över kraftfoder och grovfoder. Har du gjort ett byte vid flytten så se om du skonsamt kan byta tillbaka. Kolla med förra ägaren!

Och framförallt, ta det försiktigt! Var inte rädd för att be om hjälp och minns att hästar gör ytterst sällan något av elakshet utan av en anledning.
(och ha en hjälm och väst på dig när du tömkör för säkerhetsskull)
 
Jag har anmält henne till en ordentlig genomgång med veterinär och kiropraktor och hovslagare så nu ska vi väl kunna hitta vad som är fel. när ni nämner brunst så är det nått jag funderat över för när jag provade henne så var hon brunstig och hon är det fortfarande och det är tre månader sen jag provade så det borde ju ge sig men det gör det inte., hon har en käresta i stallet och hon kissar upp sig för honom hela tiden och dom skriker efter varandra konstant när dom är skilda så kan ju vara brunst fasoner alltihopa., idag var hon så snäll och go och jag tog med henne på en promenad och hon stannar och kikar på allt men inga större protester .,. Vad det gäller ägaren så tror jag inte att det förändrar något att ens prata med henne., kontraktet jag fick var nått nerkladdat på ett randigt papper så inser att jag nog blivit blåst.,. Suck
 
Jag har anmält henne till en ordentlig genomgång med veterinär och kiropraktor och hovslagare så nu ska vi väl kunna hitta vad som är fel. när ni nämner brunst så är det nått jag funderat över för när jag provade henne så var hon brunstig och hon är det fortfarande och det är tre månader sen jag provade så det borde ju ge sig men det gör det inte., hon har en käresta i stallet och hon kissar upp sig för honom hela tiden och dom skriker efter varandra konstant när dom är skilda så kan ju vara brunst fasoner alltihopa., idag var hon så snäll och go och jag tog med henne på en promenad och hon stannar och kikar på allt men inga större protester .,. Vad det gäller ägaren så tror jag inte att det förändrar något att ens prata med henne., kontraktet jag fick var nått nerkladdat på ett randigt papper så inser att jag nog blivit blåst.,. Suck

Bra att du gör en ordentlig undersökning av hästen.

Om det är brunsten det beror på så kan munkpeppar annars hjälpa. Jag har haft ett sto som fick det då hon blev stökig vid brunstperioderna, hon blev betydligt lugnare då och brunstade inte, men man ska ge det under en längre period om det ska fungera.
 
När du gör riktig undersökning, se till att kolla hästens tänder också. Min dam var också "besvärlig" när jag började sätta igång henne på allvar. Men det visade sig att det var inte att undra på, då tänderna såg ut som på en varulv och att kroppen i övrigt behövde masseras och "knölas till lite" av kiropraktor På bara 14 dagar efter fullständig genomgång, var det väsentlig skillnad och den "besvärliga" hästen var borta. Sedan fick hon fortsatt massage på regelbunden basis, då hon inte var någon ungdom utan mådde bra av det.

Hoppas att du får ordning på problemen. Lycka till!
 
Jag har anmält henne till en ordentlig genomgång med veterinär och kiropraktor och hovslagare så nu ska vi väl kunna hitta vad som är fel. när ni nämner brunst så är det nått jag funderat över för när jag provade henne så var hon brunstig och hon är det fortfarande och det är tre månader sen jag provade så det borde ju ge sig men det gör det inte., hon har en käresta i stallet och hon kissar upp sig för honom hela tiden och dom skriker efter varandra konstant när dom är skilda så kan ju vara brunst fasoner alltihopa., idag var hon så snäll och go och jag tog med henne på en promenad och hon stannar och kikar på allt men inga större protester .,. Vad det gäller ägaren så tror jag inte att det förändrar något att ens prata med henne., kontraktet jag fick var nått nerkladdat på ett randigt papper så inser att jag nog blivit blåst.,. Suck
Om köpekontraktet var ngt nedkladdat på ett papper och du godtog det så kanske blev du blåst.... Det känns lite märkligt. Synd att du godtog ett sånt köpeavtal.
Utöver det så i sak, tror jag inte det är ngt fel på ngn häst fysiskt bara sådär om den backar emellanåt under ridning och i situationer den inte har lust med osv. Har svårt att se varför en häst skulle hältutredas/klinik undersökas utifrån sånt, låter mer som en hanteringsgrej eller ngn ovana den skaffat sig utifrån din redogörelse i tråden.
 
Det där med att backa... Anar stark egen vilja.
Det låter som om hon vill få sin egen vilja fram. Visst kan det bero på smärta, men hästars beteende är ett kvitto på den som har hanterat hästen. Nu menar jag inte dig, utan tidigare i hennes liv.
Vad bra att du kollar upp henne, när du uteslutit smärta, så påbörja inridningen på nytt. Antingen du eller ett proffs.
Kom ihåg att dessa hästar är hårda på ytan, men oftast mjuka därinne, när man väl har nått dit. Var varsam. Lycka till
 
Du skulle lika gärna kunna beskriva en oinriden häst, som man tror är inriden och sen bara sätter sig på.
Märkligt. Hur gick köpet till, var hon snäll då, vad sa förra ägaren?
 
Tycker du fått bra råd och tummen upp för att du gör en utredning! Vårt ponnysto betedde sig exakt så som du beskriver när vi köpte henne. Provridning gick bra (var där tre ggr inkl vet bes) men när vi fått hem henne var hon som förbytt. Vi var alltid tre första halvåret för att kunna sköta henne, en som höll i henne, en som borstade och en som avledde/hade koll på hovar och tänder... Vi ringde såklart de gamla ägarna men så hade hon ju naturligtvis inte betett sig hos dem (de hade haft henne i 6 år) så vi och vår tränare uppfattade det som att hon helt enkelt var osäker och otrygg i början. Hon backade ner i diken, ut på åkrar, in i elstängsel och in i min häst, men inte varje gång. Vi och flera olika tränare var bergsäkra på att hon testade, flera sa att hon var hård i huvudet etc etc. Försökte bita ryttaren i foten, planterade alla fyra och vägrade röra sig. Vi försökte vänta ut henne, men nån gång höll vi på i en hel timme. Och när hon var så här var det när hon reds ut, aldrig i ridhus/paddock. När vi sökte vård för en hälta så uppdagades det att hon var spänd som en fiolsträng och sned i kroppen. När hältan var borta och kroppen ordentligt genomgången av kiropraktor slutade hon nästan helt med dessa beteenden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp