Hjälp med foderstat

Ronja Karlsson

Trådstartare
Hejsan
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i överhull men nu är i vad jag skulle bedömma som en 5:a på hullbedömmnings skalan och väger ca 380 kg.
Just nu så får hon 8 kg hösilage pga att hon ätit mer förrens för ett par dagar sedan detta är hennes
Nuvarande foderstat
8 kg hösilage
0,15 kg lucernhack
0,2 kg granngårdens betfiber mash
0,4 kg granngårdens protein koncentrat
Dock är allt utspritt på olika mål men helt plötsligt för ca 1 vecka sedan har hon blivit väldigt hungrig och sugen på hösilage så jag skulle vilja ha lite hjälp med att räkna på vad hon skulle kunna äta som mest i hösilage här kommer analysen på hösilaget per kg foder

70% ts
5.0 mj/kg foder
18 smrp/kg foder
Kvot energi/smrp 4.0
Kvot ca/p 1.0

Har ni någon man ska tänka på när man ska räkna denna foderstat eller tips och tricks för att kunna få till iallafall en hyfsad balans:) är det någon mer information ni vill ha så är det bara att fråga på:D
 
Kan tipsa om en app som heter Forage för att räkna foderstat. Väldigt enkelt och man får bra översikt samt att man då kan leka runt med diverse foder och se hur de passar in i foderstaten.
 
Kan tipsa om en app som heter Forage för att räkna foderstat. Väldigt enkelt och man får bra översikt samt att man då kan leka runt med diverse foder och se hur de passar in i foderstaten.
Jag använde den tidigare och tyckte om det väldigt mycket men senaste månaden har märkt att antingen har jag problem med min app eller så har något gått galet när de uppdaterade den då den säger att hon får för mycket mat men räknar man på snitt värdena i huvudet och med miniräknare så ligger hon väldigt bra till om man tänker snitt värdena:)
 
Du har ju fått hjälp att räkna foderstat i tidigare tråd?
Alla hästar är dessutom olika. Vi kan titta på tabellen och säga vad maxgiva hö är men i slutändan kommer det variera mellan olika hästar. Vissa har mindre behov än tabellen säger, andra större.
 
Du har ju fått hjälp att räkna foderstat i tidigare tråd?
Alla hästar är dessutom olika. Vi kan titta på tabellen och säga vad maxgiva hö är men i slutändan kommer det variera mellan olika hästar. Vissa har mindre behov än tabellen säger, andra större.
Jag kommer ihåg att jag fick hjälp i november eller nått sånt men då var jag tvungen att utgå från att hon inte åt mer än 6-8 kg vilket hon nu gör i dagsläget och ville mest ha hjälp och se om någon kunde hjälpa mig att styra upp kaoset i min hjärna:angel: och om det ens var möjligt att höja till mer hösilage om hon håller sig fin på ca 50 mj men jag har märkt att smrp nog behöver höjas något då hon inte muskler sig så bra just nu när hon sätter ny päls och ökad intensitet i träningen idag går hon på ca 270 smrp
 
Jag kommer ihåg att jag fick hjälp i november eller nått sånt men då var jag tvungen att utgå från att hon inte åt mer än 6-8 kg vilket hon nu gör i dagsläget och ville mest ha hjälp och se om någon kunde hjälpa mig att styra upp kaoset i min hjärna:angel: och om det ens var möjligt att höja till mer hösilage om hon håller sig fin på ca 50 mj men jag har märkt att smrp nog behöver höjas något då hon inte muskler sig så bra just nu när hon sätter ny päls och ökad intensitet i träningen idag går hon på ca 270 smrp
Om du tar bort lucernhack och mash tar du bort onödiga mj och kan istället ge mer hösilage.
9 kg hösilage och 0,6 kg protein special ger 51 MJ och 294 gsmrp.
 
Om hon behöver 50 MJ så bör hon ha (50 *6) 300 smrp.

Min app säger också att min häst får för mkt mat, men man måste ju utgå från individen.
Okej så det är inte så galet ändå om jag med min bristfällig kunskap tycker att hon ser bra ut i hull något lite muskler men de är ju också under uppbyggnad så det är kanske inte så konstigt jag har försökt utgå från henne men jag blir osäker ibland just pga att jag inte känner mig 100% säker på allt kring foderstat:)
 
Om du tar bort lucernhack och mash tar du bort onödiga mj och kan istället ge mer hösilage.
9 kg hösilage och 0,6 kg protein special ger 51 MJ och 294 gsmrp.
Lucernhacket håller vi på att fasa ut så det ska inte ges i framtiden dock så har jag lite svårt att få i henne protein koncentraten utan mashen men det kanske finns andra bättre alternativ:)
 
Du kan också byta proteinfoder till grnngården elit protein special, det passar nog bättre för din häst.
Då kan du ge 9 kg hösilage och 0,4 kg elit protein vilket ger 50 mj och 294 gsmrp.
Vad bra att vi tänkte lika där jag håller på att fodra upp det vanliga koncentratet så det finns redan en säck protein special hemma i stallet men det känns onödigt att sluta ge nu när det nästan är slut:)
 
Vad bra att vi tänkte lika där jag håller på att fodra upp det vanliga koncentratet så det finns redan en säck protein special hemma i stallet men det känns onödigt att sluta ge nu när det nästan är slut:)
Ja du kan köra på det du har, men vill du byta sen är det andra bra eftersom det har högre kvot gsmrp/mj. Då får du mer protein utan att öka mj så mycket.
 
Lucernhacket håller vi på att fasa ut så det ska inte ges i framtiden dock så har jag lite svårt att få i henne protein koncentraten utan mashen men det kanske finns andra bättre alternativ:)
Ah okej. Nej vill hon inte äta det kan du säkert ta en väldigt liten mängd att blanda med. Någon näve eller så borde inte spela någon större roll.
 
Okej så det är inte så galet ändå om jag med min bristfällig kunskap tycker att hon ser bra ut i hull något lite muskler men de är ju också under uppbyggnad så det är kanske inte så konstigt jag har försökt utgå från henne men jag blir osäker ibland just pga att jag inte känner mig 100% säker på allt kring foderstat:)

Du behöver känna, inte bara se, för att komma fram till om hon är i normalhull. Bäst är om man kan be någon annan kunnig, som inte är så hemmablind som man själv ofta blir.

Tex bedömer jag alltid att min wm har fettnacke, fast hon inte har det, för att jag är så nojig över att hon ska få det. Då är det skönt när veterinären/hovslagaren/equiterapeuten kan känna och lugna mig, så kan jag dessutom träna på hur hon ska kännas för att inte ha fettnacke (fortfarande work in progress efter snart 6 år ihop).
 
Du behöver känna, inte bara se, för att komma fram till om hon är i normalhull. Bäst är om man kan be någon annan kunnig, som inte är så hemmablind som man själv ofta blir.

Tex bedömer jag alltid att min wm har fettnacke, fast hon inte har det, för att jag är så nojig över att hon ska få det. Då är det skönt när veterinären/hovslagaren/equiterapeuten kan känna och lugna mig, så kan jag dessutom träna på hur hon ska kännas för att inte ha fettnacke (fortfarande work in progress efter snart 6 år ihop).
Okej då hänger jag med på hur man ska göra så det bästa är alltså att känna jag ska be en person som troligtvis kommer imorgon med massa erfarenhet av ponnyer och hästar i alla möjliga raser och modeller:) att hon har fettnacke är det ingen tvekan om det både känns och syns men den börjar sakta men säkert bli något mindre och inte längre att den buktar ut så grovt från själva halsen:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 943
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 128
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp