Hjälp med försäkring.

Raven_

Trådstartare
Nu behöver jag lite klartext. Min tik blev ju kastrerad pga livmoderinflammation.
Jag har tecknat Agria Avel Liv + Agria Liv, får jag då ut det beloppet som står? Och när måste papprena vara inskickade? Jag ringde till Agria i onsdags och han skulle skicka en blankett (som fortfarande inte kommit), då jag måste fylla i en del och vet. en annan. Vet. ska fylla i det den 12:e då stygnen ska tas, men måste pappret kanske vara inskickat innan?

Nu blev det kanske lite luddigt, men det är seeent :angel:
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Om det är avelsdelen du pratar om så måste tiken ha fått en kull valpar för att den försäkringen skall träda in. Hon måste sas ha bevisat sin duglighet inom avel.

/Swat
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Hmm.. Såhär står det på papprena jag har hemma:

6.2 Förlorad avelsduglighet (endast om livförsäkring finns)

Du kan få ersättning för din förlust om din tik varaktigt förlorat sin fortplantningsförmåga genom kastration som direkt följd av någon av nedanstående orsaker :

*Tumörsjukdom i livmoder, vagina eller äggstockar.
*Diabetes.
*Livmodersjukdom med kliniska symptom.
*Skador i samband med förlossning och dräktighet.
*Vaginalprolaps.

Med varaktig förlorad fortplantningsförmåga avses även de fall då tiken vid två parningstillfällen med olika fertila hanhundar har gått tom. Tiken måste vara veterinärundersökt, enlingt anvisning från Agria, för att utesluta tillfälliga sjukdomstillstånd. Du kan även få ersättning om din tik varaktigt förlorar sin avelsduglighet till följd av nedanstående avelshygieninska skäl:

*Att tiken enligt officiellt hälsoprogram för berörd ras inte skall användas i avel.
*Att tikens sjukdom eller defekt är konstaterad i syskon-eller föräldrageneration.
*Att tikens avkomma i minst två fall i olika kullar och efter parning med olika hanhundar har fått en kanstaterad ärftlig sjukdom eller defekt.
*Att tikens sjukdom är ett frekvent och väldokumenterat problem inom berörd ras i Norden.



Jag har läst papprena flera gånger, och ser ingenstans att tiken måste haft minst en kull.

Det enda jag hittar är:

Övriga begränsningar

Punkt 6.2 Förlorad avelsduglighet (endast om livförsäkring finns)

Du kan inte få ersättning för tik som har fött tre valpkullar eller som har fyllt sex år och inte har haft någon kull.

Du kan inte få ersättning om tiken förlorat sin avelsduglighet till följd av:
*Exteriöra fel.
*Tandfel, bettfel eller navelbråck.
*Beteenderubbningar, lynnesfel eller ovanor.
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Jag hade precis som du agria liv+avel, eftersom jag hade min tik på halvfoder.. Hon fick, som din, livmoderinflamation i ung ålder och blev kastrerad! Jag fick ut liv på henne sedan jag skickat in det jag fått från vet. men det du ska tänka på nu är om hon ska meriteras vidare!

Min blev senare TJH och nu står jag här & måste betala in 8400kr (som jag fick) för att kunna försäkra henne för dom 40 000kr hon är värd nu:(

Hade jag vetat det så hade jag absolut INTE tagit ut livförsäkringen på henne!
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Men vadå, om jag då tar ut försäkringen påå henne nu, och vi börjar tävla. Måste jag då betala TILLBAKS dom? Det låter ju helt sjukt..:crazy: Hon är ju fortfarande inte duglig i aveln eftersom hon inte har några fortplantningsorgan...
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Allt gick så fort när detta betalades ut men ett liv är ett liv.. du får inte försäkra om henne:(
Tänkte aldrig så långt och ingen talade om det för mig! När jag ringde Agria & ville försäkra upp henne iom THJ-certet så fick jag veta att jag inte kunde försäkra henne för liv igen, utan att betala tillbals det liv som utbetalats!

Kan tilläggas att dom aldrig vart med om ett sånt fall tidigare!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med försäkring.

VA?! Så om man plockar ut det så slutar försäkringen gälla?

Det här tåls att luskas lite mer i, känns ju hel skumt.... :crazy:
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Vet-våden ligger ju kvar men liv-försäkringen betalas bara ut EN gång! Så ta INTE ut den!!
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Okej.. Tänk att det tamigfan alltid ska vara nåt lurt med försäkringar.. :grin:
 
Sv: Hjälp med försäkring.

Ja men visst är det så! Jag ska fråga runt på andra försäkringsbolag om dom helt enkelt kan dra köpesumman från resten.. Man må ju kunna försäkra sin vovve för 31 000 kr istället för 40 000:-
HIMLA glad att jag kan hindra någan annan att begå samma misstag som jag har gjort iaf!!:laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 555
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 084
Senast: Mahonia
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 383
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 312
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp