Hjälp med häst

Om hästen är dålig tar man den till veterinär. Om det nu faktiskt är en tävlingshäst har den säkert en livförsäkring (vilket du hade vetat om scenariot hade varit äkta) och de allra flesta är måna om att få ut de pengarna efter att ha betalat stora summor till försäkringsbolaget i många år. Så, är hästen sjuk/halt/annat och dessutom är så dålig att hen inte längre kan ha ett bra liv utan bör få sluta sina dagar så tar man den till veterinär som dömer ut den om veterinären delar ens uppfattning om att hästen inte kan ha ett fortsatt bra liv och den bedömningen skickar man till sitt försäkringsbolag som gör sin bedömning.

Det är ganska ovanligt att hästar slaktas i Sverige idag då de allra flesta har fått mediciner som gör dem otjänliga som människoföda. Det hade du också vetat om scenariot hade varit äkta.

Ingen av de avlivningstrådar jag har sett på forumet har det kommit elaka kommentarer i utan tvärtom, en hel massa stöd och kärlek till den drabbade hästägaren men skriver man som du så får man också helt andra svar än när det är på riktigt.

Att hästen är dålig och inte presterar på tävlingar kan väl även tolkas som att den fungerar bra/hyfsat på hemma plan och träning, men att det skiter sig på tävling (och då oftast pga ryttarens oförmåga att visa väg eller nervösitet) och inte nödvändigtvis att hästen är sjuk eller mår dåligt. Finns ju mängder av ponnyföräldrar och hästmänniskor som skickar sina ponnys/hästar till slakt varje år pga det istället för att sälja till någon mindre krävande ryttare eftersom "Hästen presterarar inte efter mina önskemål".

Finns nog i alla fall en 4-5% föräldrar och "tävlings" ryttare där ute som har orealistiska krav på sin ponny/häst att gå felfritt/vinna när problemet är ryttarens oförmåga, ocj resultatet blir gärna "skicka till slakt".
 
Att hästen är dålig och inte presterar på tävlingar kan väl även tolkas som att den fungerar bra/hyfsat på hemma plan och träning, men att det skiter sig på tävling (och då oftast pga ryttarens oförmåga att visa väg eller nervösitet) och inte nödvändigtvis att hästen är sjuk eller mår dåligt. Finns ju mängder av ponnyföräldrar och hästmänniskor som skickar sina ponnys/hästar till slakt varje år pga det istället för att sälja till någon mindre krävande ryttare eftersom "Hästen presterarar inte efter mina önskemål".

Finns nog i alla fall en 4-5% föräldrar och "tävlings" ryttare där ute som har orealistiska krav på sin ponny/häst att gå felfritt/vinna när problemet är ryttarens oförmåga, ocj resultatet blir gärna "skicka till slakt".
Som vanligt har du fel. Folk skickar inte sina hundratusenkronors hästar till slakt utan att de blivit utdömda innan. Det har de inte råd med. En häst som bara presterar dåligt på tävling men fint hemma blir inte utdömd. Dessutom är det få av dessa hästar som kan gå till humankonsumtion eftersom de har fått mediciner med livstidskarens. Jag är uppriktigt nyfiken. I vilken värld lever du i?
 
Den enkla oprovocerande trådstarten hade varit; Jag ska avliva en häst. Finns det någon som vet om slakterier som tar emot hästar I Sverige? Men du valde att provocera genom att skriva att hästen är skit och måste slaktas. Tramsigt. Vi som hänger på Buke är i de flesta fall personer som har haft massor av hästar som avlivas, slaktats och så vidare. Ingen som blir upprörd över sådant.
Som du kanske såg om du hade läst hela tråden så skrev jag klart och tydligt, att jag inte menar att skapa oroskänslor/agressiva känslor hos någon.
 
Att hästen är dålig och inte presterar på tävlingar kan väl även tolkas som att den fungerar bra/hyfsat på hemma plan och träning, men att det skiter sig på tävling (och då oftast pga ryttarens oförmåga att visa väg eller nervösitet) och inte nödvändigtvis att hästen är sjuk eller mår dåligt. Finns ju mängder av ponnyföräldrar och hästmänniskor som skickar sina ponnys/hästar till slakt varje år pga det istället för att sälja till någon mindre krävande ryttare eftersom "Hästen presterarar inte efter mina önskemål".

Finns nog i alla fall en 4-5% föräldrar och "tävlings" ryttare där ute som har orealistiska krav på sin ponny/häst att gå felfritt/vinna när problemet är ryttarens oförmåga, ocj resultatet blir gärna "skicka till slakt".
Helt rätt.
 
Som vanligt har du fel. Folk skickar inte sina hundratusenkronors hästar till slakt utan att de blivit utdömda innan. Det har de inte råd med. En häst som bara presterar dåligt på tävling men fint hemma blir inte utdömd. Dessutom är det få av dessa hästar som kan gå till humankonsumtion eftersom de har fått mediciner med livstidskarens. Jag är uppriktigt nyfiken. I vilken värld lever du i?
Han vet vad han pratar om.
 
Att hästen är dålig och inte presterar på tävlingar kan väl även tolkas som att den fungerar bra/hyfsat på hemma plan och träning, men att det skiter sig på tävling (och då oftast pga ryttarens oförmåga att visa väg eller nervösitet) och inte nödvändigtvis att hästen är sjuk eller mår dåligt. Finns ju mängder av ponnyföräldrar och hästmänniskor som skickar sina ponnys/hästar till slakt varje år pga det istället för att sälja till någon mindre krävande ryttare eftersom "Hästen presterarar inte efter mina önskemål".

Finns nog i alla fall en 4-5% föräldrar och "tävlings" ryttare där ute som har orealistiska krav på sin ponny/häst att gå felfritt/vinna när problemet är ryttarens oförmåga, ocj resultatet blir gärna "skicka till slakt".
Nej de avlivar inte hästen, de reklamerar den. 😎
 

Som vanligt har du fel. Folk skickar inte sina hundratusenkronors hästar till slakt utan att de blivit utdömda innan. Det har de inte råd med. En häst som bara presterar dåligt på tävling men fint hemma blir inte utdömd. Dessutom är det få av dessa hästar som kan gå till humankonsumtion eftersom de har fått mediciner med livstidskarens. Jag är uppriktigt nyfiken. I vilken värld lever du i?
Tyvärr Tiny läste du TS fel även den här gången och passar på att döma ut mig och min bedömning för att jag är gammal gubbe med 45 års erfarenhet av hästar.

Börjar bli en ovana från dig att alltid tro du har rätt, och jag bara ett gammalt fån från forna tider, fast diverse TS gärna påpekar att mitt sätt löser problemen.

Är väl antagligen för att jag är rätt fast i gamla beprövade metoder inom hästhållning, medan du hoppar på vilka nya oprövade metoder som helst även om all erfarenhet säger att det inte funkar i längden.
 
Som vanligt har du fel. Folk skickar inte sina hundratusenkronors hästar till slakt utan att de blivit utdömda innan. Det har de inte råd med. En häst som bara presterar dåligt på tävling men fint hemma blir inte utdömd. Dessutom är det få av dessa hästar som kan gå till humankonsumtion eftersom de har fått mediciner med livstidskarens. Jag är uppriktigt nyfiken. I vilken värld lever du i?

Hur många har ponnys för flera hundra tusen kronor? De flesta har väl det ändå inte.

Måmga Travhästar skickas ju till slakt direkt när de inte är lönsamma, där höjer ingen på ögonbrynen....
 
Nej de avlivar inte hästen, de reklamerar den. 😎
De flesta gör det, men några anser att deras avkomma är så mycket bättre än vad hästen/ponnyn visar så den går till slakt, fast allt grundar sig i avkommans förmåga att bedöma avstånd/tempo och känsla för hästen/ponnyn.

I princip samma typ av föräldrar som inte förstår varför deras avkomma inte platsar i A eller B lagets fotbolls grupp för åldern fast avkomman visar noll talang för fotboll överhuvudtaget. Hade de kunnat skicka tränarna till avlivning hade de gladeligen gjort det efter som deras odåga är ju bäst i världen...
 
Tyvärr Tiny läste du TS fel även den här gången och passar på att döma ut mig och min bedömning för att jag är gammal gubbe med 45 års erfarenhet av hästar.

Börjar bli en ovana från dig att alltid tro du har rätt, och jag bara ett gammalt fån från forna tider, fast diverse TS gärna påpekar att mitt sätt löser problemen.

Är väl antagligen för att jag är rätt fast i gamla beprövade metoder inom hästhållning, medan du hoppar på vilka nya oprövade metoder som helst även om all erfarenhet säger att det inte funkar i längden.
Din ålder och ditt kön har inget med det hela att göra. Det du skriver är väldigt ofta helt uppåt väggarna och saknar verklighetsförankring.

Jag tror absolut inte att jag alltid har rätt. Snarare tvärtom. Kommer någon med bra argument och bevis för det hen säger tar jag till mig det. Jag tar reda på, läser på och försöker hålla mig ajour med forskningen. Att man tar till sig ny forskning handlar inte om oprövade metoder utan om just det, att man tar till sig vad forskningen har kommit fram till. Ibland är det sådant som många har vetat länge som bekräftas av forskningen och ibland är det helt nya saker och vill man hästarnas bästa tar man självklart till sig det som är bäst för dem och håller inte fast vid "så har jag alltid gjort" när forskning påvisar att det är fel/skadligt att göra så.

Jag har inget behov av att hoppa på oprövade metoder däremot är jag vetgirig och vill alltid lära mig mer och är inte fast i det gamla.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 097
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 468
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 303
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp