Bukefalos 28 år!

Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

E

emmelis

Jag ska bli medryttare på 3 nordsvenskar, det är väl 2 av dom som jag ska sätta igång, men först och främst så är det en kallblods travare. 14 år är hon, inte ridits sen i höstas och har tydligen mycket krut i sig, iallafall då hon reds sist, alla 3 har en ordentlig kula, men en ska få en liten bäbis i midsommar:D. Vill ha tips på hur jag ska gå till väga.. ska jag ut och gå långa promenader, alltså för hand? Longera? Dom går/springer väl lite i hagen men kanske inte så mycket.. Känner inte hästarna så jag vill gärna ta det lugnt och lära känna dom på vägen. :angel:
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Skulle verkligen vilja ha lite tips, speciellt om promenaderna, blir det för mesigt? Även om jag går raskt?
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Promenader är alltid bra att börja med. En häst som stått länge behöver komma igång lite lugnt, då tycker jag promenader passar utmärkt! Som du skrivit är ett friskt tempo bra. Man kan ju även trava en liten sträcka(om hästen är hanterbar i den gångarten). Sedan kan man ju börja skritta ut lite barbacka, även longera lite lungt och så. Ju längre man håller på, desto mer kan du öka intensiven.
När min polle ska vila brukar han o jag bara springa runt o busa i hagen, det gillar han^^ Så det finns mycket man kan göra:D

Om du nu blir medryttare, kan inte ägaren ge dig ilite tips?
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Intressant om det är nordsvenskar eller kallblodstravare...;)

Lite skillnad på raserna enligt mig. Ägaren borde ju ha lite tips om vad dom gjort innan.

Jag skulle se om jag har kontroll i paddock först. Testa om jag har start och broms + ratt. Promenader är säkert bra. Lösgörande arbete. Finns säkert en massa "Igångsättningstrådar".

Lycka Till! :laugh:
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Tack för tipsen ! Jo men det är hennes dotter som har hållt på med hästarna och inte ägaren, och dottern har flyttat hemifrån nu..
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Va menar du? Dom är ju alla nordsvenskar bara att en är travare?
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

2 nordsvenska brukshästar och 1 nordsvensk travare..:)
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Jaha, då är vi trögtänkta bukisar med:D

Prova i paddock först, så du har kontroll. Sen kan du börja med små prmenader. Kan även vara kul att träna lite nh. Så som" följa efte matte" "stå still" "kom hit" m.m. Både motion för kroppen o våran kära vän HJÄRNAN!:D
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Tyvärr så har jag inte tillgång till någon paddock..:grin: Men det får väl gå ändå, har ju fått lite tips som jag ska använda idag.:laugh:
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Va menar du? Dom är ju alla nordsvenskar bara att en är travare?

Nordsvensk brukshäst och kallblodstravare är två helt skilda raser!
Redan 1964 delade man upp stamböckerna i nordsvensk brukshäst och nordsvensk travhäst.
De båda raserna är inte godkända i varandras stamböcker, dvs du kan exempelvis inte betäcka ett kallblodstravarsto med en nordsvensk brukshingst och få en kallblodstravaravkomma.
Någon gång under 80-talet infördes benämningen kallblodstravare istf nordsvensk travare.


Så, det är en fördel att veta vilken ras det är på den eller de hästar man har/hanterar.
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

jag håller med de andra, skulle även sätta på en sadel vid promenaderna så dom vänjer sig med att ha den på igen. Öven longera lite inspännt med sadel men då endast skritta kan vara en ide....

därimot skulle jag inte rida barbacka sådär i början utan padda upp sadeln för att undvika ryggont...
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Jag VET att det inte är samma ras, jag skrev bara inte ordentligt, det är ju inte raserna som är grejen utan igångsättningen så jag förstår inte varför alla jämt ska hacka..
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Va menar du? Dom är ju alla nordsvenskar bara att en är travare?

2 nordsvenska brukshästar och 1 nordsvensk travare..:)

Det finns inget som heter Nordsvensk travare.

Det är ingen som hackar men det är väl bra att veta skillnad på olika hästraser kanske? ;)


Är det inte lite dumt att sätta igång hästar som snart ska föla?
Tänk om det händer något, de kanske är pigga och busiga om de stått.
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Ja men gud, jag missedde helt det i ditt inlägg TS. Varför sätta igång en häst som snart ska föla?:confused: Tycker absolut INTE du ska sätta igång högdräkiga ston.
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Nejnej, jag ska inte rida hon som är dräktig, henne ska jag ta sen, jag har väl varit otydlig i hela tråden... Men jag vet iaf nu hur jag ska gå till väga och det gick bra att gå ut med travarn idag även fast hon var väldigt spänd och pigg, men det är väl förståeligt :)
 
Sv: Hjälp med igångsättning av nordsvenskar

Jaha, då kan man andas ut ;)

Vad kul att det gick bra! Att hon är spänd och pigg är ju inte alls onormalt, haha;D Hoppas allt går bra :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Coras star
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp