Bukefalos 28 år!

HJÄLP med kontrakt..

M

matiiilda

Jo, såhär är det att jag tog en häst på foder i sep 07. Och det har visat sig att hon inte går att rida pga av att hon har ont i ryggen. Det har hon även haft innan då jag pratat med en person som ridit henne innan jag tog över henne.
Jag har pratat med ägarna men dom säger att dom inte har plats för henne hemma och därför inte kan ta tillbaka henne, och att dom inte visste någonting om ryggproblemen.
Vi har ett kontrakt men jag var inte 18år när jag skrev på det. Men min pojkvän har skrivit på det och har är myndig. Kan försöka visa hur kontraktet ungefär ser ut. Kallar ägaren någonting annat

--------------------------------------------------------
Leasingkontrakt
Upprättat mellan (ägaren): xx och brukaren: Mitt namn!
gällande hästen: Hästens namn

Här står det vad som gäller i kontrakten i 10 punkter.

Undertecknat: xx (sen står det datumet vi skrev på)
Namnteckning brukaren: Mitt namn

-------------------------------------------
Sedan på sidan om mitt namn(vid meningen namnteckning brukaren) står min pojkväns namn på sidan av pappret, alltså inte på själva raderna.
Och längst upp i kontraktet står det ju att kontraktet är upprättat mellan mig och ägaren. Ingenting om min pojkvän. Så då kan ju han knappast vara delaktig i det här? Och han kan vell inte heller gå in som målsman för mig?
Försdöker alltså få till att kontraktet är ogiltigt då jag måste bli av med hästen och jag har antagligen blivit lurad.

Skulle vara jättetacksam för hjälp..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP med kontrakt..

"Pacta sunt servanda", avtal ska hållas.

Jag tror du får svårt att hävda att kontraktet är ogiltigt p g a att du inte var myndig, är du myndig nu? Var det mellan dig och ägaren som avtalet slöts?

Är du säker på att hästens ryggproblem inte uppkommit hos dig?
 
Sv: HJÄLP med kontrakt..

Hur lång uppsägingstid har ni?
(Inte för att det har så mycket med frågan om huruvida kontraktet kan anses giltigt eller ej, men...)
 
Sv: HJÄLP med kontrakt..

Du får ingå avtal när du är femton så det håller inte att du var/är omyndig, hur lång uppsägningstid har du?

Säg upp hästen genast om du inte vill ha den kvar, veterinär besiktining bör ske även innan man tar häst på foder så undviker man sådant här.

Ryggproblemen kan ju ha uppstått hos dej?!

"Bara" för att hästen blir sjuk så är det ju inte självklart att ägaren ska ta tillbaka hästen, har man skrivit på tex ett år så är det ju det som gäller och du får göra det bästa av situationen.
 
Sv: HJÄLP med kontrakt..

Det finns ingen uppsägningstid, och ja avtal ska hållas! MEN när man lurar på någon nånting. Och ni vet absolut inte hela historien och orkar inte ta upp den här heller. Utan min fråga var BARA är kontraktet giltigt eller ogiltigt och nu vet jag. Tack för svaret!

Japp hon har fått ryggproblemen tidigare antagligen när hon "var med föl".
Träffade på en person som ridit henne för 2år sedan av en slump. Hon hade varit precis likadan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP med kontrakt..

Fast du lurades ju precis lika mycket, vilket säkert kan hävdas vid en tvist.

Du visste ju att du inte fick teckna något avtal.

Besiktigades inte hästen när du tog den på foder? Då borde det ha framkommit att/om den var skadad.
 
Sv: HJÄLP med kontrakt..

Betyder "ingen uppsägningstid" att du kan lämna tillbaka hästen idag - eller betyder det att kontraktet är skrivet fram till ett visst datum och det är först vid detta datum som du kan återlämna hästen?
 
Sv: HJÄLP med kontrakt..

Ingen uppsägningstid (om det inte är angivet någon) innebär att kontraktet inte kan sägas upp innan det löper ut (tidsbegränsat).

Om det uttryckligen står "ingen uppsägningstid" blir det rimligen en juridisk tolkningsfråga... Vilket säkert kan tolkas på minst 10 olika sätt.
 
Sv: HJÄLP med kontrakt..

Precis. Jag undrade om leasingperioden har ett slutdatum, eller om det är ett egetknåpat kontrakt där man missat att ange uppsägningstid över huvud taget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! har haft en häst på foder 1 år nu, kontraktet gick ut 30 april 2017, då jag kontaktade hästägaren några dagar innan och frågade om...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 291
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 490
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 572
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Hej! Skall skriva kontrakt med inackordering och hade tagit fram ett via nätet som jag endast ändrade några punkter på som gäller...
Svar
9
· Visningar
1 208
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp