"Dumpad" häst utan papper (långt)

Jag hade helt krasst i den här situationen där du verkligen gjort allt för att vara tillmötesgående sagt att om hästen inte hämtas denna veckan kommer den att avlivas. Räkningen för avlivning och borttransport kommer att skickas till henne.
Det är inte meningen att du ska behöva bryta mot lagar och regler för att den här människan inte kan uppfylla det som ni har avtalat.
Fast jag ser inte en möjlighet till avlivning utan pass.
 
Ang att ni inte hittar chippen, så kan det även bero på att det är en annan typ av chip än det din läsare kan läsa av. Inom EU ska man använda en visst typ av chip, men det är inte säkert att den hästen har rätt sort.
Jo från Island ska de ha rätt chip.
 
Sist jag avlivade med lantbrukstjänst fick jag uppge passnumret när jag beställde tjänsten.
Sen är det ju tyvärr ingen som kontrollerar passet när dom kommer.
 
Fast stopp och belägg.

Om hästen är registrerad (vilket torde vara rätt sannolikt) så finns det ett DNA. Dvs att det går att fastställa vilken häst det är? Då borde det väl vara möjligt att få ut en dublett av passet?

Jag är inte islandsmänniska men har fått den uppfattningen att just islänningarna är en ras som är skapligt väl dokumenterad och kontrollerad.
 
Fast jag ser inte en möjlighet till avlivning utan pass.
Varför inte? Som jag skrev tidigare avlivade jag en utan pass för 2 år sedan, var ingen skillnad på den hästen och den andra hästen som hade pass som avlivades samtidigt.

Enda frågan jag fick var om det var något försäkringsbolag inblandat vilket inte var fallet.
 
Fast stopp och belägg.

Om hästen är registrerad (vilket torde vara rätt sannolikt) så finns det ett DNA. Dvs att det går att fastställa vilken häst det är? Då borde det väl vara möjligt att få ut en dublett av passet?

Jag är inte islandsmänniska men har fått den uppfattningen att just islänningarna är en ras som är skapligt väl dokumenterad och kontrollerad.
DNA finns säkert, men måste matchas med något, dvs chip eller annan identifikation. Och eftersom den kommer från Island, skall passen in till Svenska förbundet för registrering. En förutsättning för dubblett kräver att passet är reggat i Sverige annars måste man tillbaka med förfrågan till Island. Och det vet jag allvarligt inte ens om det är möjligt.
 
Varför inte? Som jag skrev tidigare avlivade jag en utan pass för 2 år sedan, var ingen skillnad på den hästen och den andra hästen som hade pass som avlivades samtidigt.

Enda frågan jag fick var om det var något försäkringsbolag inblandat vilket inte var fallet.
2013 tog vi bort vår trotjänare, och jodå fick visa passet på honom då.
 
Det där angående pass eller inte vid avlivning tycks vara olika beroende vem som kommer ut eller möjligen var i landet man befinner sig?
 
Fast stopp och belägg.

Om hästen är registrerad (vilket torde vara rätt sannolikt) så finns det ett DNA. Dvs att det går att fastställa vilken häst det är? Då borde det väl vara möjligt att få ut en dublett av passet?

Jag är inte islandsmänniska men har fått den uppfattningen att just islänningarna är en ras som är skapligt väl dokumenterad och kontrollerad.

Man kan inte bara stoppa in ett DNA i någon databas och få ut ett svar om identitet. Provet måste jämföras med något. Och även om man fastställer identiteten på hästen kan man inte bara skaffa ett nytt pass utan att döda det gamla.

Ibland saknar hästar pass för att uppfödaren inte betalat alla avgifter till hingstägaren och därför inte fått ut de rätta handlingarna. Det där med att pass förväxlats är jag skeptisk till, finns fler som visat upp signalementsbeskrivning och andra papper separat som beskrivits här, som ett försök att ge sken av att hästen är registrerad fast den inte är det.
 
Man kan inte bara stoppa in ett DNA i någon databas och få ut ett svar om identitet. Provet måste jämföras med något. Och även om man fastställer identiteten på hästen kan man inte bara skaffa ett nytt pass utan att döda det gamla.

Ibland saknar hästar pass för att uppfödaren inte betalat alla avgifter till hingstägaren och därför inte fått ut de rätta handlingarna. Det där med att pass förväxlats är jag skeptisk till, finns fler som visat upp signalementsbeskrivning och andra papper separat som beskrivits här, som ett försök att ge sken av att hästen är registrerad fast den inte är det.
Sen kan det ju knappast vara gratis att fixa med DNA-test och nytt pass, eller kopia. Trassligt värre.
 
Jag tog bort några hästar strax efter nyår förra året. Behövde bara fylla i registreringsnummer vid anmälan till Lantbrukstjänst.
Tog bort en annan i höstas samma där fyllde i regnr i anmälan och han som körde ville inte se passet. Jag har många gamlingar här så det blir ju så ibland att det blir några stycken sedan kan det dröja länge innan nästa gång.
Har aldrig behövt visa legitimation eller eller ens blivit tillfrågad om vem som äger hästen.
 
Jag tog bort några hästar strax efter nyår förra året. Behövde bara fylla i registreringsnummer vid anmälan till Lantbrukstjänst.
Tog bort en annan i höstas samma där fyllde i regnr i anmälan och han som körde ville inte se passet. Jag har många gamlingar här så det blir ju så ibland att det blir några stycken sedan kan det dröja länge innan nästa gång.
Har aldrig behövt visa legitimation eller eller ens blivit tillfrågad om vem som äger hästen.

Nej, så det verkar ju gå utan pass, och ibland blir man tydligen ombedd att visa pass. Oavsett om det var för några år sedan eller mer nyss.
 
Ja hos oss har man då inte kunnat avliva häst utan pass, om beställaren dessutom varit annan än vad passet angivit så fick man visa leg också. Och faktum är, att det är precis så det ska vara. Att avliva annans häst är verkligen inte OK.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 029
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 864
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp