Hjälp med sadel!

F

fraz

Hej hej!
Här kommer ännu en sadeltråd :smirk:
Jag behöver ha hjälp med att hitta en sadel till min nordsvensk!
Jag behöver verkligen tips! Jag har mätt henne och hon är 113 grader över ryggen (om jag nu har gjort rätt) men det tror jag!
Hon har en lite svängd rygg och så är hon högrest! Jag försökte lägga in bilder men jag kunde inte.. synd..
Jag funderar på en Wintec Wide men tror att den är för rak för henne.. En vanlig Wintec kanske med det vidast järnet så blir ju sadeln svängd men då är den kanske för smal i bomvidden? hur många grader ligger det vita (det e väl x-vid?) på?
Någon som har nåt att rekommendera? tacksam för all hjälp!!
 
Sv: Hjälp med sadel!

Min häst är ungefär 115 grader vid och vanliga wintec är alldeles för smal i bommen.
Nu har han en wide och den ligger helt ok:)
 
Sv: Hjälp med sadel!

Jag har haft samma problem som dig - fast min mäter 105 enligt dem som vet. Svankig och kort rygg.

Jag har nu en bomlös StarTrekk Espaniola och vi älskar den!! :love: :love:

Det finns ju även bomlösa sadlar som liknar de engelska om du hellre vill ha en sådan variant.

Prestige är annars ett märke med svängd bom - om de har så vid bom vet jag ej.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med sadel!

åh tackar!
ska kolla upp detta!
Inga andra tips??
 
Sv: Hjälp med sadel!

Det vita är ca 105. Det smalaste på widen ca 110, mellersta 116, vidaste 123 grader. Jag har en Wide till min hyfsat breda halvblodsdam, med mellersta järnet. Första bomsadeln som inte ligger helt åt H-E... Bästa grejen är att kanalen är mycket bredare än till de vanliga Wintec (har en flatseat och en dressyr till mina andra hästar) Jag bor förresten i Blekinge om du vill komma och klämma på sadlarna och jämföra lite :)
 
Sv: Hjälp med sadel!

Jag har western sadel till min men de kanske inte är ett intresse för dig om du ska hoppa så går de inte el jo de gör de men rekomenderas inte :D min western sadel är liksom svängd under inte byggd för raka häst ryggar fungerar bra störtskön att rida i,kanske ett alternativ beroende på vad du skagöra med hästen ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Sebastian
·
Utrustning Hejsan! Har precis kollat upp min Gold medel Agnes och den ligger perfekt, dock är den för smal i bomvidden. Har en x-wide, alltså...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Lenasisu
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 263
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 332
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp