Bukefalos 28 år!

Hjälp med släktforskning (PAINT)?

Linda_77

Trådstartare
Eftersom jag inte har något bättre för mig en lördag em. som denna försöker jag släktforska lite på min ganska nyinköpta paint :love:
Tyvärr krånglar nåt så jag kan inte logga in på APHA´s hemsida utan har fått förlita mig på allbreedpedigree samt maple-webranch. Utmärkta sidor :banana:....ända tills den sistnämnda påstod att mitt sto hade en haflingerhingst (???) som mormorsmormorsmor (alltså stosidan i femte led).
För tillfället känns det som om denna okända haflinger har slagit igenom ordentligt på min lilla långhåriga 2-åring, hehe :eek:

Skulle dock bli jätteglad om nån kunde hjälpa mig med den korrekta fortsättningen på mormorsmor Honey Goes Lucky, f-1981, e. Sonny Goes Lucky, u. Miss Sandy Spot

Är ju inte så jättebra på härstamningar i övrigt, men hoppas på en trevlig allroundhäst. I stammen finns:
#Exclusively Par - Par Three
#Vineyard Billy Gal - Bulls Billy Van
#Sonny Dee Jack - Sunny Dee Three- Sunny Dee Bar, samt en massa Sonny Dee Bar längre bak

Är det mest halter-blod eller...?
 
Sv: Hjälp med släktforskning (PAINT)?

Honey Goes Lucky var en Palomino Solid, f. 1981
Hennes far Sonny Goes Lucky var en Crop out (Sorrel Overo)
e. Sonny Go Lucky (e. Sonny Dee Bar) och u. San Siemon Jan.

Hennes mor Miss Sandy Spot var en Palomino Overo e. Quarterhingsten Sandy Randy och u. ett oregistrerat sto med okänd moder men e. Quarterhingsten Many Oaks Black Magic.

Så det betyder att jag inte kommer längre i stammen på APHAs sida.
Men lite mer info fick du.
 
Sv: Hjälp med släktforskning (PAINT)?

Tack snälla!

Men stämmer det verkligen? Enligt AQHA är Many Oaks Black Magic ett sto och dessutom mamma till Sandy Randy.
Miss Sandy Spot kanske var en haflingerkorsning ändå...;)
 
Sv: Hjälp med släktforskning (PAINT)?

Jodå, det stämmer och visst är hon en paint, kopierade följande rad från APHA: MISS SANDY SPOT - 1968 PALOMINO Overo Mare 00015831.

Jag mejlar dig en pdf på sidan från APHAs databas.
 
Sv: Hjälp med släktforskning (PAINT)?

Miss Sandy Spot kanske var en haflingerkorsning ändå...;)

Kan inte låta bli att hoppa in i den här tråden, då jag är medlem på ett internationellt diskussionsforum för haflingerentusiaster, där den nya rasen North American Spotted Haflinger (NASH) alldeles nyligen har givit upphov till jättediskussioner ...

Det kanske är en sån din häst har i stammen? :rofl:

Info om NASH: http://nash2006.com/frame.htm
 
Sv: Hjälp med släktforskning (PAINT)?

Kan inte låta bli att hoppa in i den här tråden, då jag är medlem på ett internationellt diskussionsforum för haflingerentusiaster, där den nya rasen North American Spotted Haflinger (NASH) alldeles nyligen har givit upphov till jättediskussioner ...

Det kanske är en sån din häst har i stammen? :rofl:

Info om NASH: http://nash2006.com/frame.htm

Ja, enligt maple-webranch så är Miss Sandy Spot´s mamma en haflingerhingst vid namn Nell Misc (e. Mestor Misc och u. Lona Misc) :rofl: :rofl:

Summan av kardemumman blir alltså att om man vill ha ett palomino overo föl så ska man betäcka en fuxfärgad haflingerhingst med en mörbrun quarterhingst! :rofl::rofl: :D
 
Sv: Hjälp med släktforskning (PAINT)?

....ända tills den sistnämnda påstod att mitt sto hade en haflingerhingst (???) som mormorsmormorsmor (alltså stosidan i femte led).
För tillfället känns det som om denna okända haflinger har slagit igenom ordentligt på min lilla långhåriga 2-åring, hehe :eek:

På den sidan kan det ju bli fel eftersom det finns flera hästar med samma namn. Då får man ändra så att det blir rätt häst (av rätt ras). Min shettis hade minsann en massa fullblod i stammen (trodde jag) :D Men så var det ju inte, det var bara det att några fullblod råkade heta samma sak som några shettisar...
 
Sv: Hjälp med släktforskning (PAINT)?

Par Three verkar ligga bakom många hästar så även på min.

Intressant tråd, hur gör man för att använda sig av aqha hemsida. Måste man regga sig eller vad gäller om ska släktforska lite.
Har kollat www.allbreedpedigree.com sidan men vill ha ut lite mer.

Ja man måste vara medlem och sedan fixar man ett lösenord så man kan gå in och kolla sådana grejor...:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp