Hjälp med sömnsvårigheter och sjukvården

Lergigan är snabbverkande och ska tas strax innan du går och lägger dig. Den har snabb halveringstid så är du vaken en stund så försvinner effekten av den. Du måste typ ligga i sängen inom 20 minuter och då vara relativt avslappnad för att du ska somna på Lergigan.
Enligt min läkare ska jag ta Lergigan 2h innan jag går och lägger mig, så jag har följt läkarens order. Jag fick den utskriven för länge sedan när jag inte hade några insomningsbesvär utan hade problem med att jag vaknade på natten, för att den skulle hjälpa mig att sova hela nätterna. Vilket den gjorde och gör.

Varför försöker du somna kl 21 på kvällarna? Jag hade aldrig kunnat somna så tidigt ens om jag försökte. Lägg dig så du hoppar på sömntåget vid midnatt så sover du till kl 8-9 på morgonen då du går upp och är vaken hela dagen. Har du inte somnat innan kl 7 på morgonen skiter du i att försöka och håller dig vaken istället. Det är ingen fara eller ens speciellt svårt att dygna. Men förstås, du kan inte ligga på soffan för då somnar du ju på dagen istället. Åk iväg och gör någonting så du håller dig vaken vid de tillfällen.
För att det tar minst 4h att somna numera, och går jag och lägger mig 21 och somnar 01 så kan jag ju ofta ha en hyfsat produktiv dag dagen efter. Går jag och lägger mig 22-24 (min mer normala sovtid när jag är frisk) somnar jag inte förrän 03-06 som tidigast och då är hela dagen förstörd...

När jag är frisk och mår bra mår jag bäst av att sova 9h/natt. Det är ju ett ganska stort sömnbehov och jag klarar att jobba osv om jag sover 6h/natt, men sover jag 9h/natt behöver jag inte sova igen någonting på helgerna och vaknar av mig själv efter ca 9h.

Sedan jag blev sjuk "behöver" jag sova ca 11h/natt, men tar jag Lergigan sover jag som en STOCK (rakt igenom alarm osv) ca 12h och blir jag väckt innan dess har jag nästan som rörelsesvårigheter en stund, har svårt att greppa saker, fumlig och vinglig osv. Det sitter inte i så länge, kanske en halvtimme, men väldigt irriterande!

Dock somnar jag inte på Lergigan... men när jag väl sover, då SOVER jag.
 
Melatonin tar typ 2 timmar innan det verkar. Men det kanske du visste. Hellre först melatonin och sen lergigan straxt innan sänggåendet.
Jag kom inte ihåg vad läkaren sa angående melatonin och det står inget på paketet, men denna vecka när jag har testat mig fram med melatonin tycker jag att jag har fått som starkast effekt ca 30 min efter jag tagit tabletten? Efter 2h är jag helt som vanligt igen, känner ingenting.
 
En vagt relaterad fråga: när jag har tagit Lergigan vaknar jag inte för någonting nästan. Jag behöver sova med mobilen under kudden för att vakna av alarmet, men jag vill helst inte ha mobilen där. Någon som känner till någon vanlig väckarklocka som är PLATT och "under-kudden"-säker? Och inte tickar. :D
 
Jag kom inte ihåg vad läkaren sa angående melatonin och det står inget på paketet, men denna vecka när jag har testat mig fram med melatonin tycker jag att jag har fått som starkast effekt ca 30 min efter jag tagit tabletten? Efter 2h är jag helt som vanligt igen, känner ingenting.
Jag tar det nog ca 30 min i förväg. Jag tar det och sen börjar jag samla ihop mig för att lägga mig, gör det, läser lite och kan sen oftast somna. Två timmar i förväg har jag aldrig ens hört talas om.
 
Jag kom inte ihåg vad läkaren sa angående melatonin och det står inget på paketet, men denna vecka när jag har testat mig fram med melatonin tycker jag att jag har fått som starkast effekt ca 30 min efter jag tagit tabletten? Efter 2h är jag helt som vanligt igen, känner ingenting.
På min melatoninburk står det 30 minuter innan man ska sova. (ej läkemedel utan hälsokost köpt i USA)
 
Melatonin tar typ 2 timmar innan det verkar. Men det kanske du visste. Hellre först melatonin och sen lergigan straxt innan sänggåendet.
Circadin ska tas 1-2 timmar innan. Melatonin ska tas 30 minuter innan sänggående. Circadin är en depåtablett medans melatonin verkar omgående. Tar man melatonin två timmar innan så är effekten borta när man lägger sig. Ungefär på samma sätt som om man missar sömntåget med 1,5 timmar.
 
Circadin ska tas 1-2 timmar innan. Melatonin ska tas 30 minuter innan sänggående. Circadin är en depåtablett medans melatonin verkar omgående. Tar man melatonin två timmar innan så är effekten borta när man lägger sig. Ungefär på samma sätt som om man missar sömntåget med 1,5 timmar.
Melatonin är ett ämne. Circadin är ett märke på en medicin vara verksamma ämne är melatonin. Det vanligaste är att melatonin tas en timme innan. De melatonin jag har hemma tas 2 timmar innan.



Edit:
Användning av melatonin
Dosen av kortverkande melatonin är 1 till 6 mg 30 till 60 minuter före sänggåendet. Dosen av långverkande melatonin är 2 mg 1 till 2 timmar före sänggåendet.
(från en finsk sida om sömnsvårigheter)
 
Senast ändrad:
Melatonin är ett ämne. Circadin är ett märke på en medicin vara verksamma ämne är melatonin. Det vanligaste är att melatonin tas en timme innan. De melatonin jag har hemma tas 2 timmar innan.
Ja melatonin är ett ämne, ett hormon, sömnhormon. I Sverige finns circadin som är en depåtablett som avger melatonin sakta under längre tid och en tablett med omedelbar verkan som heter melatonin som verkar inom 30 minuter och därefter verkar i ca 1,5-2 timmar. Sedan är effekten borta. Vilken medicin man tar avgör hur länge innan sänggående medicinen ska tas.
 
Ja melatonin är ett ämne, ett hormon, sömnhormon. I Sverige finns circadin som är en depåtablett som avger melatonin sakta under längre tid och en tablett med omedelbar verkan som heter melatonin som verkar inom 30 minuter och därefter verkar i ca 1,5-2 timmar. Sedan är effekten borta. Vilken medicin man tar avgör hur länge innan sänggående medicinen ska tas.
Här finns hundra olika och de flesta heter nåt med melatonin. Man kan köpa var som helst utan recept.
 
Hörrni, kan ni inte skriva ut styrkan på tabletterna ni diskuterar? circadin finns bara i en styrka, medans melatonin visst finns även i 5 mg?
Lergigan kommer i mite = 5 mg, lergigan 25 mg, lergigan forte o comp kommer i 50 mg.
 
Hörrni, kan ni inte skriva ut styrkan på tabletterna ni diskuterar? circadin finns bara i en styrka, medans melatonin visst finns även i 5 mg?
Lergigan kommer i mite = 5 mg, lergigan 25 mg, lergigan forte o comp kommer i 50 mg.
Det svenska Melatonin (alltså inte Circadin) jag har är 5 mg.
 
Nu stod det på apotekets sida om vanliga kortverkande melatonin:
Kortverkande melatonin tas cirka två timmar före sänggåendet, men senast kl. 23.00.

Det fanns en tabell men på finska ifall nån vill se
Screenshot_20190218-195139_Chrome.jpg

Det är först tid för insomnandet, tid för vaknande, tiden mellan insomnandet och vaknandet och sist tid för intag av melatonin
 
Ja melatonin är ett ämne, ett hormon, sömnhormon. I Sverige finns circadin som är en depåtablett som avger melatonin sakta under längre tid och en tablett med omedelbar verkan som heter melatonin som verkar inom 30 minuter och därefter verkar i ca 1,5-2 timmar. Sedan är effekten borta. Vilken medicin man tar avgör hur länge innan sänggående medicinen ska tas.
Aha, jag har inte varit så noga med vad jag skrivit märker jag. Jag har alltså Circadin 2mg, inget annat, men tycker ändå att de ger effekt inom ca 30 min? Får en kort period på kanske 15-30 minuter där jag känner av den, sen försvinner effekten. Men det står ju till och med "depottabletter" på förpackningen nu när jag tittar ordentligt...
Hörrni, kan ni inte skriva ut styrkan på tabletterna ni diskuterar? circadin finns bara i en styrka, medans melatonin visst finns även i 5 mg?
Lergigan kommer i mite = 5 mg, lergigan 25 mg, lergigan forte o comp kommer i 50 mg.
Så klart, lite korkat att inte skriva ut styrkan... :D Jag har Lergigan 25mg, men kommer från och med nu ta halva tabletter, jag blir så vansinnigt jättegalettrött på hela. Men jag somnar inte! :banghead:
 
Aha, jag har inte varit så noga med vad jag skrivit märker jag. Jag har alltså Circadin 2mg, inget annat, men tycker ändå att de ger effekt inom ca 30 min? Får en kort period på kanske 15-30 minuter där jag känner av den, sen försvinner effekten. Men det står ju till och med "depottabletter" på förpackningen nu när jag tittar ordentligt...
Vi är alla olika. För min del hjälpte inte circadin alls. Fick bara en massa märkliga biverkningar. Melatonin tar jag inte heller i första hand för sömnen utan förebyggande mot horton och som förebyggande hjälper det bra men kanske inte så mycket som jag hade önskat för sömnen. Dock får jag trots allt bättre effekt ju längre tid jag tar det. Orsaken till att man kan få melatonin som förebyggande mot horton är att man har sett sambandet mellan störd melatoninutsöndring och horton och kanske är det det jag har, det vet jag ju inte säkert men jag vet att hortonanfallen blir färre och färre och att sömnen faktiskt kvalitetsmässigt blir något bättre i snitt ju längre tid jag tar melatonin så det är ändå troligt.
 
Vi är alla olika. För min del hjälpte inte circadin alls. Fick bara en massa märkliga biverkningar. Melatonin tar jag inte heller i första hand för sömnen utan förebyggande mot horton och som förebyggande hjälper det bra men kanske inte så mycket som jag hade önskat för sömnen. Dock får jag trots allt bättre effekt ju längre tid jag tar det. Orsaken till att man kan få melatonin som förebyggande mot horton är att man har sett sambandet mellan störd melatoninutsöndring och horton och kanske är det det jag har, det vet jag ju inte säkert men jag vet att hortonanfallen blir färre och färre och att sömnen faktiskt kvalitetsmässigt blir något bättre i snitt ju längre tid jag tar melatonin så det är ändå troligt.
Åh katten, melatonin mot Horton? Det visste inte jag. Intressant.
 
Åh katten, melatonin mot Horton? Det visste inte jag. Intressant.
Ja! Jätteintressant! Min vana trogen googlade jag efter hjälp (från vården har jag bara fått zomig nasal eller imigran och det är ju rent vansinne med den anfallsintensitetet jag hade då, som bekant kan man ju få huvudvärk av för mycket triptaner) vid ett tillfälle och hittade en artikel i en läkartidning. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6874 och nu hittade även det här https://vardpersonal.hortonshuvudvark.com/behandling/
Jag beställde melatonin från utlandet och provade i några månader och antalet anfall minskade radikalt. Beställde tid på vårdcentralen och några månader senare hade jag turen att få en tid hos en läkare som hade läst artikeln (jag hade förberett värsta brandtalet :p) och skrev ut melatonin utan att blinka och efter följde en intressant diskussion.
 
Vi är alla olika. För min del hjälpte inte circadin alls. Fick bara en massa märkliga biverkningar. Melatonin tar jag inte heller i första hand för sömnen utan förebyggande mot horton och som förebyggande hjälper det bra men kanske inte så mycket som jag hade önskat för sömnen.
Jag får inga biverkningar alls, tack och lov. :) Bara hyfsat verkningslöst, än så länge. Jag fortsätter att ta dem dock, apotekarien sa att det kan ta upp till två veckor innan de uppnår full effekt.

Intressant om Hortons, skönt att det hjälper!

Ingen sömn i natt, tydligen... jag hittar inga tillräckligt bradåliga fanfics!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 819
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 026
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 777
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp