Hjälp med tips på hundras!

Total motion för vår hund är runt 2 timmar per dag, några korta rundor och en långpromenad, mer på helgen om det är fint väder. Mycket lösspring, lös i skog osv. Ser inte det som mycket aktivering.
Till våren kommer vi börja med agility och nosework samt köra lite kickbike så han får springa ordentligt.
Vi har en Griffon, dvs en ren sällskapshund 😁
Låter härligt! Lycka till med din hund
 
Jag har nämnt hur mycket tid som kommer läggas på hundens träning. Ang om jag är hemmafru eller ekonomiskt oberoende så är det inget jag vill diskutera här. Brukar inte skriva i forum men intressant att se skillnaden på dom som ger kloka och genomtänka svar med goda råd, och dom som närs av att ifrågasätta och vilja hitta fel + snarare vill chatta. Jag kommer inte lägga tid mer på såna kommentarer men är glad för alla goda och ärliga råd jag fått! Det har varit till stor hjälp.
Fast såhär är det, det är en extremt viktig aspekt att många som säger sig vilja ha en aktiv hund inte förstår vad det innebär. Jag pratade senast här om dagen med en person som har en vallhund, hen är en rimlig person men har konstant dåligt samvete då hästen tar för mycket tid så hen inte hinner aktivera sin hund tillräckligt. Jag har erfarenhet av jakthundar som inte fått jaga och därför blivit helt galna av brist på stimulans (som bott på gård på landet, så inte på en Stockholmstomt eller lägenhet), och små sällskapshundar som blivit konstiga i huvudet och stressjuka då de införskaffats som en i praktiken självgående leksak åt barnen. Så jo, dina resonemang kommer ifrågasättas av folk med erfarenhet och genuint intresse av hund.
 
Fast såhär är det, det är en extremt viktig aspekt att många som säger sig vilja ha en aktiv hund inte förstår vad det innebär. Jag pratade senast här om dagen med en person som har en vallhund, hen är en rimlig person men har konstant dåligt samvete då hästen tar för mycket tid så hen inte hinner aktivera sin hund tillräckligt. Jag har erfarenhet av jakthundar som inte fått jaga och därför blivit helt galna av brist på stimulans (som bott på gård på landet, så inte på en Stockholmstomt eller lägenhet), och små sällskapshundar som blivit konstiga i huvudet och stressjuka då de införskaffats som en i praktiken självgående leksak åt barnen. Så jo, dina resonemang kommer ifrågasättas av folk med erfarenhet och genuint intresse av hund.

Tack jag har fått flera trevliga kortfattade kloka svar i tråden! Hoppas att du får vidare utlopp för ditt engagemang som säkert är toppen 👊🏼
 
Är tanken att den ska följa med ut på ridtur? Det finns ett par gamla trådar om just stallhundar som du kan hitta om du söker, det kan kanske också ge dig en fingervisning om vilken ras som kan passa?
Vill man att barnen ska vara involverade så är en "lättare" hund att föredra.
 
Hej alla hundproffs!

Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja.

Om oss:

Vi är en extremt djurkär familj där båda vuxna växt upp med hund. Vi har två katter och tre barn 5,9,13 som älskar och respekterar djur. Dom har aldrig gått över ngr gränser m våra katter samt rider o promenerar halva kvarterets hundar.

Vi bor i ett stort hus i en förort till Sthlm nära naturen men ändå i ett villaområde med mindre/täta tomter.

Vi är aktiva o gillar att vandra, jogga o cykla.

Hunden vi söker! En medel - stor hund som funkar riktigt bra i en social barnfamilj där barnens kompisar kommer o går. Absolut inte nervös/aggressiv/vaktiga tendenser.

Älskar att mysa då den kommer vara välkommen i soffa o sängar. Funka med katter.
Intelligent då jag planerar att träna sök i agility med hunden. Älska att leka med barnen, dra dom i pulka etc. Gilla simma o vatten.

MEN älskar samtidigt de värdiga hundraserna som inte är så hetsiga utan kan vara stilla och lugna inomhus. Kloka, lugna och pålitliga.

Inser att allt detta kanske är en omöjlig kombination.. kikar ex på korthårig collie, borzoi, ngn schäfer-mix , border collie, siberian huskey..

Skulle vara så tacksam för råd och förslag 🙏🏼 mvh Hanna

Det är inte så ofta jag rekommenderar min egen ras men har du kikat på Rhodesian ridgeback?
https://srrs.org/
 
Klokt inlägg.

*delvis kl*
Vet att jag säger Whippet i varenda rasvalstråd men jag tycker de är en bra, mellanstor hund, varken för mycket eller för lite hund, oftast glada och mer samarbetsvilliga än andra vintisar plus alla de andra fördelarna hos vinthundar. Så om agilityn ska bedrivas på glad amatör-nivå tror jag att Whippen räcker. Problemet är väl som du är inne på att de kan vara kaos de första åren 😂

Håller f.ö. med om att BC och husky går bort, även schäfer-ish (beror ju också på vad den är blandad med och vilka egenskaper som följer med där, och hur de funkar ihop. Jag tycker t.ex. att en viss BC-knäpphet inte alltid harmoniserar med explosiva kängurubakben och egensinnighet som i min ena hund. Han är perfekt och jag älskar honom men det är inte helt lätt att navigera.)

Tack så mycket för bra feedback! Whippets har jag träffat många och dom är underbara hundar - absolut ett alternativ 😀
 
Jag skulle kunna tänka mig att en boxer som inte kommer från brukslinjer skulle kunna passa in i ett sånt liv. De allra flesta boxrar i Sverige lever nog främst som aktiva familjehundar skulle jag säga och de brukar vara väldigt barnkära (men barnen behöver tåla en livlig hund som är ganska "fysisk"). Som vuxna behöver de få en rejäl promenad om dagen, helst med möjlighet att springa lös, för de har mycket energi. Men sen myser de väldigt gärna inomhus. Valp- och unghundstiden kan dock vara lite jobbigare, de har väldigt stort lekbehov.

De är dock starka och kan vara burdusa, speciellt hanarna, så om barnen ska gå ut med hunden före 13-14 års ålder ska man nog tänka sig en tik. Känner väldigt få boxrar som inte drar i kopplet ute. ;)

Det finns en hel del sjukdomar i rasen och man ska vara noga med att kolla upp föräldrarnas hälsa. Och även om uppfödarna inte fokuserar på bruks så ska MH vara gjort på föräldrarna.

Tack för råd och för dina tankar och erfarenheter av boxer!
 
Tack för svar. Dom beskrivs generellt som just en bra familjehund. Men ska höra med fler uppfödare för en nyanserad bild.

Alla hundar funkar ju dock som familjehundar om de hanteras rätt, är i rätt miljö och tränas rätt.
Så det är ju ett väldigt flytande ord som passar de flesta raser.
Hunden kommer få 2-3 h motion per dag och jag kommer träna agility och spår regelbundet isf
Har aldrig sagt enbart sällskap 😉

Det är dock sällskap. Om man inte satsar på sport på högre nivå eller använder i tjänst/jobb så är det ofta på sällskapsnivå man tränar.

Vad innebär motionen dock? Skillnad på att följa med på ridturer i 3 h och ta sammanlagt 2 h koppelpromenader per dag.
Jag har nämnt hur mycket tid som kommer läggas på hundens träning. Ang om jag är hemmafru eller ekonomiskt oberoende så är det inget jag vill diskutera här. Brukar inte skriva i forum men intressant att se skillnaden på dom som ger kloka och genomtänka svar med goda råd, och dom som närs av att ifrågasätta och vilja hitta fel + snarare vill chatta. Jag kommer inte lägga tid mer på såna kommentarer men är glad för alla goda och ärliga råd jag fått! Det har varit till stor hjälp.

Fast det är int konstigt att folk frågar mer då du är all over the place med hundvalen. Det är väldigt olika hundar du nämner.
 
2-3 h motion i form av långa promenader och jogging per dag är vad mina släktingar med en sällskapsamojed ger den för att den inte ska bli knäpp. I övrigt så låter det som att du ligger på samma ambitionsnivå hundsport mässigt som jag (men lite andra sporter, jag är inne på rallydnad och Nosework). Vi valde en Bichon Frisé. Och då kommer vi en vanlig dag ändå kunna promenera i 2 h och träna lite rallylydnad eller trick

För mig så låter en retriver eller engelsk springer spaniel som perfekt för er. Ens första hund ska vara enkel och okomplicerad. Och man ändå misslyckas så ska problemen inte riskera att skapa farliga hundar.
Bichon frise och dom andra bichonraserna är så underskattade dom är pigga glada orkar träna på hobbynivå och passar dom allra flesta som inte vill nå eliten :)

Dessutom är dom friska
Nu tycker jag att jag fått trevliga och bra tips och råd av flera kunniga personer, stort tack för det! Är inte så intresserad av att gå in mer i detalj kring exakt hur jag kommer träna, hur jag hinner med mitt jobb och barn etc 😀 Kommer prata vidare med välrenommerade uppfödare och ser fram emot valp.

För mindre än 24 timmar sen funderade du på gatuhund,husky,border collie?
Men hoppas du insett dina begränsningar och alla som svarat är garanterat mer kunniga än du då samtliga redan är hundägare och aktiva inom hund?
 
Bichon frise och dom andra bichonraserna är så underskattade dom är pigga glada orkar träna på hobbynivå och passar dom allra flesta som inte vill nå eliten :)

Dessutom är dom friska
Verkligen! Vi hittade själva till dem mest av att vi uteslöt en massa raser pga min och min sambos olika preferenser som vi inte ville kompromissa med. Och att han tycker pudlar är fula 😂 Det enda riktigt jobbiga med Bichon Frisé är pälsen. Den är inte optimal på en stallhund direkt 🙄
 
Bichon frise och dom andra bichonraserna är så underskattade dom är pigga glada orkar träna på hobbynivå och passar dom allra flesta som inte vill nå eliten :)

Dessutom är dom friska

För mindre än 24 timmar sen funderade du på gatuhund,husky,border collie?
Men hoppas du insett dina begränsningar och alla som svarat är garanterat mer kunniga än du då samtliga redan är hundägare och aktiva inom hund?

Jag har insett att jag inte kommer skriva här igen! Känner mig nöjd och har fått jättebra svar och feedback av flera trevliga personer, men inte värt att dras in så här. För mig som postar för första gången i ett forum är det otroligt tydligt vilka som skriver av välvilja och vill ge råd, och vilka som har en annan agenda. Tänk att man kan förmedla samma sak på så olika sätt 😃 Intressant studie i människor. Nu stänger jag tråden och tackar för uppmärksamhet!
 
Jag har insett att jag inte kommer skriva här igen! Känner mig nöjd och har fått jättebra svar och feedback av flera trevliga personer, men inte värt att dras in så här. För mig som postar för första gången i ett forum är det otroligt tydligt vilka som skriver av välvilja och vill ge råd, och vilka som har en annan agenda. Tänk att man kan förmedla samma sak på så olika sätt 😃 Intressant studie i människor. Nu stänger jag tråden och tackar för uppmärksamhet!
Bara så du vet, om du seriöst skaffar hund så kommer du stötta på oerhört skickliga människor som inte kommer bemöta dig så trevligt. Men som kommer vara jäkligt bra på hund och som du borde lyssna på.
 
Bara så du vet, om du seriöst skaffar hund så kommer du stötta på oerhört skickliga människor som inte kommer bemöta dig så trevligt. Men som kommer vara jäkligt bra på hund och som du borde lyssna på.
Om du menar instruktörer är det rimligt att förvänta sig både och - ett trevligt bemötande och gedigen kunskap.

Tråkigt att det skar sig, @Hanna_ Hoppas ni hittar en hund som ni är en bra matchning med.
 
Förhoppningsvis så är instruktörer trevliga, men många människor som är duktiga på djur är betydligt mycket mer raka än snittmänniskan. Vilket upplevs som otrevligt om du är känslig för kritik.
Att man är rak som i tydlig har jag inga problem med. Men att man på något sätt ska behöva acceptera otrevligt, gräns- eller respektlöst bemötande bara för att någon är eller påstår sig vara expert på hund/häst vänder jag mig emot. Jag tycker de dagarna är och bör vara förbi.
 
Jag har insett att jag inte kommer skriva här igen! Känner mig nöjd och har fått jättebra svar och feedback av flera trevliga personer, men inte värt att dras in så här. För mig som postar för första gången i ett forum är det otroligt tydligt vilka som skriver av välvilja och vill ge råd, och vilka som har en annan agenda. Tänk att man kan förmedla samma sak på så olika sätt 😃 Intressant studie i människor. Nu stänger jag tråden och tackar för uppmärksamhet!
Jag ser ingen som inte skrivit av välvilja tvärtemot har alla haft hundens och ert bästa på hjärtat.

Och kontaktar du en seriös uppfödare kommer du bli ännu mer ifrågasatt än du blev här oavsett ras :)
 
Hej alla hundproffs!

Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja.

Om oss:

Vi är en extremt djurkär familj där båda vuxna växt upp med hund. Vi har två katter och tre barn 5,9,13 som älskar och respekterar djur. Dom har aldrig gått över ngr gränser m våra katter samt rider o promenerar halva kvarterets hundar.

Vi bor i ett stort hus i en förort till Sthlm nära naturen men ändå i ett villaområde med mindre/täta tomter.

Vi är aktiva o gillar att vandra, jogga o cykla.

Hunden vi söker! En medel - stor hund som funkar riktigt bra i en social barnfamilj där barnens kompisar kommer o går. Absolut inte nervös/aggressiv/vaktiga tendenser.

Älskar att mysa då den kommer vara välkommen i soffa o sängar. Funka med katter.
Intelligent då jag planerar att träna sök i agility med hunden. Älska att leka med barnen, dra dom i pulka etc. Gilla simma o vatten.

MEN älskar samtidigt de värdiga hundraserna som inte är så hetsiga utan kan vara stilla och lugna inomhus. Kloka, lugna och pålitliga.

Inser att allt detta kanske är en omöjlig kombination.. kikar ex på korthårig collie, borzoi, ngn schäfer-mix , border collie, siberian huskey..

Skulle vara så tacksam för råd och förslag 🙏🏼 mvh Hanna

Ni vill ha en hund stor och stark nog för att kunna dra barnen i pulka men samtidigt kunna träna agility med den? En stor hund är inte direkt lämplig för agility tyvärr. Om inte annat för att det sliter mycket på en stor kropp.

Jag personligen tycker inte att nån av de raser du nämner passar så bra in på din beskrivning av vad ni är ute efter och vad ni erbjuder.

Jag skulle rekommendera en retriever (labbe eller golden) men kolla upp uppfödarna noga så att de fokuserar på annat än bara utställning! En retriever kommer med största sannolikhet tycka om vatten. Eller springer spaniel! Både retrievers och springer spanieln är trevliga, glada och sociala hundar som passar bra i barnfamiljer där kompisar kommer och går. De jag känt (och som vi haft i familjen) har inte haft några vaktiga eller nervösa tendenser alls.

Om draget inte är ett krav så finns det flera mindre raser som är trevliga och som är roliga att träna agility med! Jag har ingen egen erfarenhet men tycker Pappillon ser så roliga ut! Pigga och glada!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 455
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 671
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Övr. Katt Efter ha varit utan katt ett tag nu så börjar det kännas tomt utan. Vi är på jakt efter en ras som gillar gos och kel. Vi bor i...
Svar
17
· Visningar
1 954
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp