Hjälp med tips på hundras!

Hon skriver "absolut inte vaktiga tendenser" i trådstarten. De rr jag känner och definitivt min egen, har vakt i sig.

Jag uppfattar att TS inte vill ha en hund som vaktar mot vänner och bekanta eller barnens kompisar vilket med en stabil RR inte är något problem men jag kan ju ha uppfattat TS helt fel. Sedan - precis som många också konstaterat så kommer TS mest troligt inte hitta en hund som besitter alla de egenskaper som hon radat upp utan mest troligt behöver hon ge avkall på något, vilket det blir är ju svårt för oss här att säga något om. Om RR kan vara en ras för henne kan ju bara hon bedöma. Väldigt mycket av det hon nämner som attraktiva egenskaper passar in på just RR.
 
Ni vill ha en hund stor och stark nog för att kunna dra barnen i pulka men samtidigt kunna träna agility med den? En stor hund är inte direkt lämplig för agility tyvärr. Om inte annat för att det sliter mycket på en stor kropp.

Det beror väl ändå på vilken nivå man satsar på? Jag skulle gärna träna agility med mina boxrar om jag själv kunde hålla reda på höger och vänster. ;)
 
Det beror väl ändå på vilken nivå man satsar på? Jag skulle gärna träna agility med mina boxrar om jag själv kunde hålla reda på höger och vänster. ;)

Absolut kan man träna. Men för en större och tyngre ras så sliter agility onödigt mycket på kroppen speciellt om hunden satsar med full fart för att det är så roligt.
 
Fast den framtiden är ju pga hur känslig TS verkar vara. Om man har såpass svårt att bli ifrågasatt att man måste lämna ett forum för att folk ifrågasätter om man har en realistisk bild av sitt framtida hundägarskap så säger min erfarenhet att man kommer ha det extremt jobbigt i hundvärlden. Även om direkta kränkningar av typ kursdeltagare inte är ok.
Jag tror inte att jag håller med. Under mina år med hundar har jag lämnat en enda hundkurs IRL för att jag inte höll med om metoderna (och då var det jag som inte höll med, inte kursarna som kritiserade mig.), annars har jag verkligen aldrig stött på kritik och/eller ifrågasättande av den form som förekommer på internetforum.
Å andra sidan har jag förstås inte samlat ihop hela lokala BHK och frågat rätt ut vad de tycker om X eller Y i mitt hundägande heller. Hade kunnat vara spännande, särskilt om de fick ge anonyma svar. :D
Jag förstår inte riktigt var man som vanlig vaniljhundägare ska provocera fram kritiken.
 
Jag tror inte att jag håller med. Under mina år med hundar har jag lämnat en enda hundkurs IRL för att jag inte höll med om metoderna (och då var det jag som inte höll med, inte kursarna som kritiserade mig.), annars har jag verkligen aldrig stött på kritik och/eller ifrågasättande av den form som förekommer på internetforum.
Å andra sidan har jag förstås inte samlat ihop hela lokala BHK och frågat rätt ut vad de tycker om X eller Y heller. Hade kunnat vara spännande. :D
Jag förstår inte riktigt var man som vanlig vaniljhundägare ska provocera fram kritiken.
Jag tycker absolut att internetforum kan vara orimligt hårda. Men jag uppfattar inte att någon varit orimligt hård mot TS förutom när hon i sin andra tråd blev kallad för Troll.

Jag utgår egentligen från hästvärlden eftersom det är min hemmaplan 😅 men seriösa hundägare och hästmänniskor är rätt lika enligt min uppfattning. Och jag föredrar ju dessutom att ta råd från folk som inte skrädar orden.

Jag tror du som vaniljhundägare kan bli rätt rejält kritiserad med en Husky som rymmer, ylar så hela grannskapet störs och jagar vilt, eller en BC som vallar fotbollslag. Bättre att gömma sig med en Golden eller en liten sällskapshund i sådana fall.
 
Jag tycker absolut att internetforum kan vara orimligt hårda. Men jag uppfattar inte att någon varit orimligt hård mot TS förutom när hon i sin andra tråd blev kallad för Troll.

Jag utgår egentligen från hästvärlden eftersom det är min hemmaplan 😅 men seriösa hundägare och hästmänniskor är rätt lika enligt min uppfattning. Och jag föredrar ju dessutom att ta råd från folk som inte skrädar orden.

Jag tror du som vaniljhundägare kan bli rätt rejält kritiserad med en Husky som rymmer, ylar så hela grannskapet störs och jagar vilt, eller en BC som vallar fotbollslag. Bättre att gömma sig med en Golden eller en liten sällskapshund i sådana fall.
Buke är sällan orimligt hårt tycker jag, det är liksom självklart att det kommer en hel del kritik när en väljer att Be om okända människors ursäkter. Det jag ifrågasatte var att en måste vara hårdhudad och räkna med att få bemöta sorts kritik bara genom att bli hundägare ute i samhället. :)

Självklart får det konsekvenser om en missköter sig, men det var inte så jag uppfattade inläggen. Mer att "om en skaffar hund (överhuvudtaget) får en minsann ha skinn på näsan och inte vara känslig, för hundfolk är stenhårda!". Inte riktigt min upplevelse. :D
 
Jag tror inte att jag håller med. Under mina år med hundar har jag lämnat en enda hundkurs IRL för att jag inte höll med om metoderna (och då var det jag som inte höll med, inte kursarna som kritiserade mig.), annars har jag verkligen aldrig stött på kritik och/eller ifrågasättande av den form som förekommer på internetforum.
Å andra sidan har jag förstås inte samlat ihop hela lokala BHK och frågat rätt ut vad de tycker om X eller Y i mitt hundägande heller. Hade kunnat vara spännande, särskilt om de fick ge anonyma svar. :D
Jag förstår inte riktigt var man som vanlig vaniljhundägare ska provocera fram kritiken.

Fast du har ju valt hundar som passar in i ditt liv och som du har koll på och kanske därför inte bemöts med ifrågasättande där? :D

Hade du sagt att du ville ha en hund som kunde följa med på ridturerna och köra agility samtidigt som du vill ha en husky, bc , schäfermix eller borzoi så hade vi nog ifrågasatt det med :D
 
Buke är sällan orimligt hårt tycker jag, det är liksom självklart att det kommer en hel del kritik när en väljer att Be om okända människors ursäkter. Det jag ifrågasatte var att en måste vara hårdhudad och räkna med att få bemöta sorts kritik bara genom att bli hundägare ute i samhället. :)

Självklart får det konsekvenser om en missköter sig, men det var inte så jag uppfattade inläggen. Mer att "om en skaffar hund (överhuvudtaget) får en minsann ha skinn på näsan och inte vara känslig, för hundfolk är stenhårda!". Inte riktigt min upplevelse. :D
Djurmänniskor är raka enligt min åsikt 🤷 tom inbitna katt- och kaninmänniskor är rakare än snittpersonen enligt min åsikt. Men det är ju subjektivt. Och det går ju iofs att ha hund utan att någonsin interagera med andra än kommersiella aktörer som är jättetrevliga.
 
Hej alla hundproffs!

Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja.

Om oss:

Vi är en extremt djurkär familj där båda vuxna växt upp med hund. Vi har två katter och tre barn 5,9,13 som älskar och respekterar djur. Dom har aldrig gått över ngr gränser m våra katter samt rider o promenerar halva kvarterets hundar.

Vi bor i ett stort hus i en förort till Sthlm nära naturen men ändå i ett villaområde med mindre/täta tomter.

Vi är aktiva o gillar att vandra, jogga o cykla.

Hunden vi söker! En medel - stor hund som funkar riktigt bra i en social barnfamilj där barnens kompisar kommer o går. Absolut inte nervös/aggressiv/vaktiga tendenser.

Älskar att mysa då den kommer vara välkommen i soffa o sängar. Funka med katter.
Intelligent då jag planerar att träna sök i agility med hunden. Älska att leka med barnen, dra dom i pulka etc. Gilla simma o vatten.

MEN älskar samtidigt de värdiga hundraserna som inte är så hetsiga utan kan vara stilla och lugna inomhus. Kloka, lugna och pålitliga.

Inser att allt detta kanske är en omöjlig kombination.. kikar ex på korthårig collie, borzoi, ngn schäfer-mix , border collie, siberian huskey..

Skulle vara så tacksam för råd och förslag 🙏🏼 mvh Hanna
När jag läser din text tänker jag direkt på staffen. Din beskrivning av vad du vill ha beskriver på pricken våran Nora.

En clown som älskade allt och alla och hade hur mycket energi som helst samtidigt som hon mest bara sov inomhus. Hon älskade att vara i centrum och därför älskade hon alla människor, speciellt barnens kompisar.

Det är många som har staffar som tränar och tävlar i agility, rallylydnad, spår, norework osv. Hon hade älskat att dra en pulka, men det krävs såklart en anpassad sele och träning. Det är en kul ras som har hög will to please för att vara en ”icke arbetande hund”. Nora älskade att vara i skogen, och i stallet, och hängde med på allt man ville göra, men krävde aldrig något. Sålänge hon fick vara med sin flock så var livet härligt.

Vi bor i villakvarter likt det du beskriver och vi hade henne alltid lös i trädgården, och vi har inte ens ett staket. Hon hade ingen vakt, ingen jakt, inget skall, ingenting. Bara en glatt viftande svans.

Nora var som staffar är mest, men hon var väluppfostrad och hade inga olater. Hon hade heller ingen könsbunden aggressivitet eller liknande som kan komma med rasen. Ska man ha en staffe måste man vara noga med vilka linjer man väljer, alla är inte så harmoniska som Nora var.

Tyvärr fick hon somna in nyligen pga livmoderinflammation. Skulle vi skaffa hund igen kan jag inte tänka mig något annat än en staffe ❤️
 
När jag läser din text tänker jag direkt på staffen. Din beskrivning av vad du vill ha beskriver på pricken våran Nora.

En clown som älskade allt och alla och hade hur mycket energi som helst samtidigt som hon mest bara sov inomhus. Hon älskade att vara i centrum och därför älskade hon alla människor, speciellt barnens kompisar.

Det är många som har staffar som tränar och tävlar i agility, rallylydnad, spår, norework osv. Hon hade älskat att dra en pulka, men det krävs såklart en anpassad sele och träning. Det är en kul ras som har hög will to please för att vara en ”icke arbetande hund”. Nora älskade att vara i skogen, och i stallet, och hängde med på allt man ville göra, men krävde aldrig något. Sålänge hon fick vara med sin flock så var livet härligt.

Vi bor i villakvarter likt det du beskriver och vi hade henne alltid lös i trädgården, och vi har inte ens ett staket. Hon hade ingen vakt, ingen jakt, inget skall, ingenting. Bara en glatt viftande svans.

Nora var som staffar är mest, men hon var väluppfostrad och hade inga olater. Hon hade heller ingen könsbunden aggressivitet eller liknande som kan komma med rasen. Ska man ha en staffe måste man vara noga med vilka linjer man väljer, alla är inte så harmoniska som Nora var.

Tyvärr fick hon somna in nyligen pga livmoderinflammation. Skulle vi skaffa hund igen kan jag inte tänka mig något annat än en staffe ❤️
Tycker också dett verkar vara en passande ras tilll TS :)
 
Fast du har ju valt hundar som passar in i ditt liv och som du har koll på och kanske därför inte bemöts med ifrågasättande där? :D

Hade du sagt att du ville ha en hund som kunde följa med på ridturerna och köra agility samtidigt som du vill ha en husky, bc , schäfermix eller borzoi så hade vi nog ifrågasatt det med :D
*och kl

Fast även om jag inte hade gjort det ställer jag mig frågande till hur/var/när random djurmänniskor skulle komma och hugga efter mig i verkliga livet. Jag har aldrig upplevt att någon stampat fram till mig och på något vis talat om att "såhär ska det VARA!" om jag inte frågat om råd, det var det jag tyckte lät märkligt. :) Att kritiken på något vis skulle vara hårdare i verkliga livet om en inte banar väg för det genom att be om råd eller som exemplet var tidigare: ställer till med en allmän olägenhet i området.
"Så du tycker internet är tufft! Vänta bara tills du har en egen hund! " typ. 😅

Sedan tycker jag ju faktiskt att TS i den här tråden var rätt positiv till flera trevliga och mer mellow rasförslag (även om en del ideér var långt ifrån optimala) innan tråden började fokusera helt och hållet på familjens fritid. Jag förstår åt båda hållen, men det var inte TS som i det här fallet bet sig fast vid en BC eller Husky.
 
Djurmänniskor är raka enligt min åsikt 🤷 tom inbitna katt- och kaninmänniskor är rakare än snittpersonen enligt min åsikt. Men det är ju subjektivt. Och det går ju iofs att ha hund utan att någonsin interagera med andra än kommersiella aktörer som är jättetrevliga.
Jag umgås med alla möjliga djurmänniskor, ingen har kommit sig för att kritisera varandras djurhållning särskilt hårt. Till och med akvariekompisarna (där klimatet VERKLIGEN är dräpande) kommer i närheten av internetkritiken när man träffar dem IRL. :)
Om någon inför ett köp ber om råd får de svar, givetvis. Jag svarar också gärna och avråder från en hel massa skit, men det innebär ju inte att en objuden klampar in och sågar folk vid fotknölarna. Jag vet inte riktigt var du tänker att en ska träffa på de där kritikerna om en inte aktivt söker upp dem.
 
När jag läser din text tänker jag direkt på staffen. Din beskrivning av vad du vill ha beskriver på pricken våran Nora.

En clown som älskade allt och alla och hade hur mycket energi som helst samtidigt som hon mest bara sov inomhus. Hon älskade att vara i centrum och därför älskade hon alla människor, speciellt barnens kompisar.

Det är många som har staffar som tränar och tävlar i agility, rallylydnad, spår, norework osv. Hon hade älskat att dra en pulka, men det krävs såklart en anpassad sele och träning. Det är en kul ras som har hög will to please för att vara en ”icke arbetande hund”. Nora älskade att vara i skogen, och i stallet, och hängde med på allt man ville göra, men krävde aldrig något. Sålänge hon fick vara med sin flock så var livet härligt.

Vi bor i villakvarter likt det du beskriver och vi hade henne alltid lös i trädgården, och vi har inte ens ett staket. Hon hade ingen vakt, ingen jakt, inget skall, ingenting. Bara en glatt viftande svans.

Nora var som staffar är mest, men hon var väluppfostrad och hade inga olater. Hon hade heller ingen könsbunden aggressivitet eller liknande som kan komma med rasen. Ska man ha en staffe måste man vara noga med vilka linjer man väljer, alla är inte så harmoniska som Nora var.

Tyvärr fick hon somna in nyligen pga livmoderinflammation. Skulle vi skaffa hund igen kan jag inte tänka mig något annat än en staffe ❤️
Jag tänkte faktiskt också på staffen som en kandidat, men så snart det handlar om en hund som ska vara i en rätt rörig familj där det passerar många djur och kanske också andra hundar och där barnen eventuellt kommer att hålla i kopplet drar jag genast öronen till mig. Det är ju också en Stark, ofta rätt brötig och framåt hund som ofta kommer med köns/hundaggression... så jag vet inte.
 
Jag umgås med alla möjliga djurmänniskor, ingen har kommit sig för att kritisera varandras djurhållning särskilt hårt. Till och med akvariekompisarna (där klimatet VERKLIGEN är dräpande) kommer i närheten av internetkritiken när man träffar dem IRL. :)
Om någon inför ett köp ber om råd får de svar, givetvis. Jag svarar också gärna och avråder från en hel massa skit, men det innebär ju inte att en objuden klampar in och sågar folk vid fotknölarna. Jag vet inte riktigt var du tänker att en ska träffa på de där kritikerna om en inte aktivt söker upp dem.
Inte ens - ska det stå där.
 
Jag umgås med alla möjliga djurmänniskor, ingen har kommit sig för att kritisera varandras djurhållning särskilt hårt. Till och med akvariekompisarna (där klimatet VERKLIGEN är dräpande) kommer i närheten av internetkritiken när man träffar dem IRL. :)
Om någon inför ett köp ber om råd får de svar, givetvis. Jag svarar också gärna och avråder från en hel massa skit, men det innebär ju inte att en objuden klampar in och sågar folk vid fotknölarna. Jag vet inte riktigt var du tänker att en ska träffa på de där kritikerna om en inte aktivt söker upp dem.
Senaste djurrelaterade: Drama i ett stall där någon otillfrågat kritiserade andras val av täcken på hästarna ☺️ Och en sur hovslagare. Jag säger inte att internet är snällt, men om man frågar kunniga människor IRL så kommer de ställa följdfrågor som kan vara direkta enligt min erfarenhet. Vilket är min uppfattning om den här tråden, att nivån av ifrågasättande motsvarar en som kunniga och seriösa personer skulle ställa IRL om en främling ställer frågor om en BC eller Husky är en lämplig hund för dem. Samtidigt är min erfarenhet att den direktheten i frågorna kan upplevas som obehaglig om man är känslig för kritik.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 648
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 038
Senast: Migo
·
Övr. Katt Efter ha varit utan katt ett tag nu så börjar det kännas tomt utan. Vi är på jakt efter en ras som gillar gos och kel. Vi bor i...
Svar
17
· Visningar
1 949
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 498
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp